اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال جهان

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان فوتبال/ بارسلونا متضررترین باشگاه

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند ماهه فوتبال و عدم حضور تماشاگران ضربه‌ای جدی به بدنه اقتصادی باشگاه‌های جهان وارد کرده است.

تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان فوتبال/ بارسلونا متضررترین باشگاه

به گزارش خبرگزاری فارس، دیدار پاری‌سن‌ژرمن مقابل دورتموند و اتلتیکومادرید برابر لیورپول در تاریخ 20 اسفند 1398 آخرین بازی فوتبال پیش از دوران کرونا بود. فوتبال و تمام رشته‌های ورزشی به مدت حداقل 2 ماه تعطیل شدند و همین باعث شد تا مشکلات اقتصادی به ظهور برسد.

اولین تاریخ بازگشت فوتبال را آلمان در تاریخ 27 خرداد آغاز کرد و شیوه‌ای از پروتکل‌های بهداشتی را به معرض نمایش گذاشت. به مرور تمامی لیگ‌های مطرح اروپایی شروع به کار کردند و فقط فرانسه، هلند و بلژیک ادامه لیگ را مناسب کشور نمی‌دانستند.

فوتبال با اینکه برگزار شد ولی مهمترین عنصر خود یعنی تماشاگران را در اختیار نداشت. این بازی‌های در تمامی لیگ‌ها بدون حضور آنها برگزار شد و یکی از درآمدهای مهم و تاثیرگذار اقتصادی باشگاه‌ها را قطع کرد.

تقریبا در بسیاری از باشگاه‌ها یک پنجم درآمد سالیانه باشگاه‌ها از روز بازی و حضور تماشاگران حاصل می‌شود. طبق گزارش سایت گل، 24 درصد درآمد یک ساله آرسنال در روز بازی تامین می‌شود و اگر این اتفاق در فصل آینده هم رخ بدهد و تماشاگران در امارات حضور پیدا نکنند، توپچی‌ها نزدیک به 144 میلیون پوند ضرر خواهند کرد. همین باشگاه در ماه فوریه 2020، به عبارتی یک ماه پیش از پاندمی کرونا با پرداخت مالیاتی به ارزش 27.1 میلیون پوند اولین ضرر خود را به ثبت رساندند. چندی قبل نیز از این باشگاه خبر رسید که ضرر مالی به میزانی افزایش یافته که مجبور به اخراج 50 نفر از پرسنل باشگاه شده است.

توپچی‌ها سالانه نزدیک به 230 میلیون پوند دستمزد به بازیکنان و تمام کارکنان باشگاه می‌دهند و با تعطیلی فوتبال و عدم حضور تماشاگران، این میزان برای باشگاه یک مشکل فراوان را پدید آورده است.

میزان پرداختی بازیکنان مسئله مهم باشگاه ها در ابتدای دوران کرونا نیز بدل شد. به طوری باشگاه بارسلونا با بازیکنان خود جلسه‌ای ترتیب داد که این ستارگان حقوق خود را کمتر دریافت کنند. البته که این بازیکنان زیر بار این قضیه نرفتند تا 2 هفته گذشته جوزپ ماریا بارتومئو بارسلونا را متضررترین تیم دنیا بخواند.

رئیس بارسلونا در مصاحبه‌ای به بررسی مشکلات اقتصادی باشگاه در دوران پساکرونایی پرداخت و حل این معضلات را در زمانی به اندازه 2 یا 3 سال براورد کرد.

بارتومئو در این خصوص گفت: از 14 ماه مارس (24 اسفند، اولین لغو بازی‌های فوتبال این باشگاه) ماه یک یورو هم بدست نیاوردیم. تا کنون این رقم برای ما به بیش از 200 میلیون یورو افزایش یافته است. ما حتی بسیاری از دستمزدها را نیز کم کرد از خدمات دولت در این خصوص استفاده کردیم و مشکل ما حل نشده است. این پاندمی و ویروس کرونا باشگاه بارسلونا را تا 2 یا 3 سال تاثیرپذیر خواهد کرد.

تا پیش از اسفند 98 ، باشگاه‌ها برنامه زیادی در خصوص احیای تیم خود و خرید بازیکنان مدنظر خود داشتند. بارسلونا برای بازگشت نیمار برنامه ریزی کرده بود و رئال مادرید پروژه خرید ام‌باپه را قصد داشت آغاز کند.

تمام مسائل نقل و انتقالات فوتبال اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا به حداقل رسید و در بسیاری از مصاحبه‌ها مشخص شد که باشگاه‌های اروپایی به دلیل متضرر شدن اقتصادی دیگر توان خرید بازیکنان مدنظر خود را ندارند.

طبق مصاحبه بارتومئو امکان خرید نیمار در این تابستان اصلاً وجود ندارد و این باشگاه که مدت‌ها در پی جذب لائوتارو مارتینز از اینترمیلان بود توان پرداخت پول ندارد و تنها به معاوضه بازیکن فکر می‌کند.

طبق گزارش سایت FT، کرونا باعث شده تا ارزش بازیکنان فوتبال در پنجره نقل و انتقالاتی به شدت افت کند. این رسانه برآورد کرد که نزدیک به 10 میلیارد یورو ارزش بازیکنان در بازار نقل و انتقالات کاهش یافته است.

ادد وودوارد، رئیس باشگاه منچستریونایتد در مصاحبه‌ای گفت: "نمی‌توانم شایعات انتقال برخی بازیکنان را تقویت کنم. باید بگویم که صدها میلیون پوند خرج کردن در این تابستان برای خرید بازیکن اصلاً واقعی نیست و نشدنی است. این مسئله به گونه ای است که با مطرح کردمش مشخصاً با واقعیات این ورزش هنوز آشنا نشده‌اید."

موضوع کرونا در اقتصاد باشگاه‌های جهان بسیاری از معادلات را تغییر داده و مشکلی جدی به بدنه فوتبال وارد کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول