اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نماینده سائرون: 90 درصد قانون اساسی عراق نیازمند اصلاح است

نماینده ائتلاف سائرون با اشاره به وجود اشتباهات بنیادین در قانون اساسی کشور که در مقابل رژیم دیکتاتوری تدوین شده، بر ضرورت اصلاح 90 درصدی بندهای این قانون تاکید کرد.

نماینده سائرون: 90 درصد قانون اساسی عراق نیازمند اصلاح است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف سائرون در پ‍ارلمان عراق گفت که قانون اساسی کنونی کشور در واکنش به دوران دیکتاتوری تدوین و تصویب شده و عدم متقاعد شدن شرکای سیاسی با آن، اجرای این قانون را بسیار دشوار کرده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه العهد تصریح کرد: اغلب گروه‌های سیاسی بر اساس اصل شراکت عمل می‌کنند نه مشارکت.

المسعودی تصریح کرد: در قانون اساسی کنونی کشور، گویی ۵۵ بمب زمان‌دار وجود دارد و اشتباهات بنیادین و واژگانی بسیاری در آن وجود دارد و ۹۰ درصد بندهای این قانون نیازمند اصلاح است.

این نماینده عراقی ادامه داد که اصلاحات قانونی اساسی باید با رضایت کلیه گروه‌های سیاسی صورت گیرد. اما این گروه‌ها به باقی‌ماندن قانون اساسیب به همین وضعیت طبیعی خود راغب هستند. پارلمان عراق حتی نمی‌تواند قانون دادگاه فدرال کشور را اصلاح کند چه برسد به اصلاح قانون اساسی و اقلیم کردستان اولین طرفی است که قانونی اساسی را نقض کرده است.

قانون اساسی کنونی عراق دو سال پس از سقوط رژیم دیکتاتوری صدام و در دوره حکومت ائتلاف موقت عراق به ریاست «پل برمر»  در سال ۲۰۰۵ به تصویب پارلمان رسید و  بر مبنای تقسیم‌بندی‌های مذهبی و قومی تدوین و قدرت سیاسی را میان شیعیان، سنی‌ها و کردها تقسیم کرد. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول