اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

مصحف شریف با خط «واضح» رونمایی می‌شود/ قلمی برای خوانش روان قرآن کریم

مصحف شریف با خط «واضح» بر مبنای اصول و قواعد رسم‌الخط ایرانی رونمایی می‌شود.

مصحف شریف با خط «واضح» رونمایی می‌شود/ قلمی برای خوانش روان  قرآن کریم

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای معرفی مصحف شریف به قلم واضح، با حضور محسن سلیمانی مدیر هنری و طراح مصحف، وحید عزیزی نژاد پیمانکار طرح قرآن واضح، امید امامیان و رضا بختیاری فرد طراحان قلم واضح، صبح امروز (سه‌شنبه ۲۱ مرداد) در نگارخانه لاله برگزار شد.

این مصحف شریف با بهره بردن از پیشینه هنرهای ایرانی اسلامی در طراحی، جلدسازی، صف آرایی و تذهیب بصورت مدرن و دیجیتال با استفاده از قلم واضح آماده شده است. قلم واضح برگرفته از خطوط ایرانی است با قابلیت های خوانایی و زیبایی و قواعد نوشتار قرآن بر مبنای اصول و قواعد رسم‌الخط ایرانی و همچنین استفاده از قلم فلک (بر مبنای کوفی بنایی یا معقلی) برای سرسوره و بسیاری از تزیینات دیگر که اولین بار به چاپ نفیسی مزین شده است.

عزیزی نژاد بنیانگذار طرح قرآن واضح در ابتدای این نشست گفت: حدود ۴ سال است کاری دلی را با پشتوانه فکری شروع کردیم و از آن لذت بردیم و سرانجام راضی شدیم دیگران هم این دستاورد ما را ببینند.

این یک کار تجاری نیست و جنبه تبلیغاتی ندارد و فکر می‌کنیم نیازی است که مردم داشتند و اکنون رفع شده است.

وی افزود: ما در حوزه تولید سرویس‌های اینترنتی فعالیم و هر گاه نیازی در مردم وجود داشته باشد، برای رفع بهینه آن اقدام می‌کنیم. اما در حوزه‌های فرهنگی و مذهبی با وجود نیازمندی مردم، ابزارهای نوین چندانی برای پاسخگویی به این نیاز وجود ندارد، چون بخش خصوصی به آن ورود زیادی نداشته و کار نوآورانه در آن دیده نمی‌شود. 

عزیزی نژاد در ادامه به شکل‌گیری پروژه «واضح» با استفاده از ظرفیت گوشی‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: خطی که در فضای دیجیتال بتوان از آن استفاده کرد، وجود نداشت. به همین دلیل برای تولید قلم (فونت) اقدام شد و در سال ۹۶ به ثمر نشست. پس از استقبال از این قلم، مصحف را با خط واضح چاپ کرده‌ایم تا جامعه امروزی با قرآن کریم ارتباط بهتری برقرار کنند.

سلیمانی در ادامه نشست گفت: در کشور ما کار تیمی کردن، مشکل است و از آن مشکل‌تر، کار تیمی هنری است، چون سلیقه در آن نقش زیادی دارد. 

وی افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، مشکل طراحی فونت‌های متنوع فارسی رفع شده است و جوانان در این اقدام پیشرو بوده‌اند. آقایان امامیان و بختیاری فرد در این حوزه پیشرو هستند و نمونه کارهای آنان را در باغ کتاب تهران یا اپراتور دوم تلفن همراه دیده‌ایم. 

* مراجعه به موزه آستان قدس برای طراحی قلم رایانه‌ای 

بختیاری فرد در ادامه به رابطه استاد و شاگردی خود با سلیمانی در دانشگاه اشاره کرد و افزود: طراحان قلم حضورشان مانند هواست، یعنی هستند اما دیده نمی‌شوند. در حالیکه برخی تایپها و فونت‌ها بیش از یک سال برای طراحی زمان برده‌اند، مانند قلم واضح.

این گرافیست جوان گفت: طراحی فونت در ایران حرفه نوپایی است و کار انفرادی آن سخت است، چه رسد به کار گروهی. اما اگر بتوان توانایی‌ها را تجمیع و سلیقه‌ها را شکل‌دهی کرد، می‌توان سرعت بیشتری را برای رسیدن به هدف داشت.

وی افزود: خط واضح برای جذب جوانان به قرآن کریم طراحی شده است.

امامیان هم در سخنانی کوتاه گفت: من و آقای بختیاری فرد از سال ۸۷ همدیگر را می‌شناسیم و بعد از اتمام تحصیلات، به این فکر کردیم که آیا می‌شود یک قلم را مشترک تولید کرد؟ و دیدیم که می‌شود. سال ۹۵ با پیشنهاد آقای عزیزی نژاد، طراحی قلمی قرآنی ویژه صفحات وب و گوشی‌های هوشمند را پیشنهاد کرد. ما قبل از شروع، به چند موزه از جمله آستان قدس رضوی مراجعه کردیم تا بتوانیم الهام بگیریم و سرانجام بعد از ۸ ماه، یعنی در خرداد ۹۶ نسخه اولیه قلم واضح را امتحان کردیم. پس از مدتی، به این نتیجه رسیدیم که نسخه دومی از این قلم باید آماده و منتشر شود.

 

 

* استفاده از قرن‌ها تجربیات کتاب‌سازی در مصحف واضح

سلیمانی به عنوان مدیر هنری و طراح مصحف در توضیحاتی گفت: نخستین مصحفی که گردآوری شد در زمان ابوبکر و توسط دختر پیامبر بود که توسط حضرت علی طی سه روز کتابت شد. از آنجایی که کتاب وحی، صفحه به صفحه کتابت می‌شد، به مجموع آن مصحف می‌گفتند. این معجزه الهی، توسط همه مسلمانان به ویژه ایرانیان، خوشنویسی و تزیین شد.

وی افزود: پس از خوشنویسی و معماری که‌ هنرهایی در خدمت اسلام هستند، کتاب‌سازی هم جایگاه ویژه‌ای دارد و ما در مصحف واضح سعی کردیم از قرن‌ها تجربیات کتاب‌سازی بهره ببریم.

سلیمانی اظهار داشت: «تایپ فیس» نیاز امروز ما در هنر است، چون هنر سنتی یعنی نگاه به گذشته داشته باشیم، در حال زندگی کنیم و نگاهمان به آینده باشد. ما در مصحف واضح سعی کردیم از جلوه‌هایی مدرن استفاده کنیم که ساختار آن در گذشته باشد.

وی اضافه کرد: در این مصحف تذهیبها را ساده و مینیمال کرده‌ایم و حاشیه‌نویسی را دوباره به قرآن آورده‌ایم. رنگ‌ها را طبیعی در نظر گرفته‌ایم و از کاغذ تحریر ایرانی سبک بهره برده‌ایم. در «سرسوره»ها و تزئینات هم از قلم فلک بهره برده‌ایم.

عزیزی نژاد در پاسخ به این پرسش که قلم واضح چه کاربردی خواهد داشت و آیا به صورت عمومی منتشر می‌شود، گفت: اولین خروجی کار ما نخستین فونت یونیکد و استاندارد برای نگارش قرآن کریم است. بنابراین یک نسخه از فونت واضح را ظرف ماه‌های آینده منتشر خواهیم کرد. همچنین نسخه دیگری از فونت را که محدودیت‌های فضای دیجیتال را ندارد، در قالب مکتوب طی هفته آینده رونمایی می‌شود. مرکز طبع و نشر قرآن کریم این مصحف را تأیید کرده است و در حال رایزنی هستیم تا در آینده چاپ قرآن‌های آستان قدس رضوی با فونت واضح باشد. به نوعی ما در حال رقابت با مرکز ملک فهد در عربستان هستیم، چون این مصحف نسخه‌ای بدون ترجمه بین المللی هم خواهد داشت که با تکنولوژی ای.آر می‌توان ترجمه‌های مختلف را به آن اضافه کرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول