اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

هجوم مسافران به ماسال و آغوش مرگ کرونایی/ترسی که باید دیگر نیست

ماسال که بافت طبیعی بکر و دست‌نخورده‌ای دارد چند صباحی است موردتوجه گردشگران قرارگرفته و شیوع دوباره کرونا در این شهر نیز نتوانسته از عطش گردشگران برای بازدید از ییلاقات زیبای این شهر کم کند.

هجوم مسافران به ماسال و آغوش مرگ کرونایی/ترسی که باید دیگر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از ماسال،  سال ۱۳۹۹ را در حالی آغاز کردیم که خیلی از اطرافیانمان  به علت شیوع بیماری افسارگسیخته‌ای به نام کرونا در کنارمان نبودند.

فراگیری این ویروس مشکلات عدیده‌ای برای مردم ایجاد کرد، هرچند همت گروه‌های جهادی و تلاش‌های خود مردم  از شدت این ویروس منحوس کم کرد‌ اما هیچ‌گاه نتوانست خطرات آن را به صفر رسانده و شهری نتوانست از گزند این ویروس در امان بماند.

در آغاز شیوع این بیماری، ترس از ابتلا در جامعه هویدا بود اما بی‌پروایی امروز مردم قطعاً نتایج خوبی را به دنبال ندارد و هرروز شاهد از دست دادن صدها نفر از هم‌وطنانمان هستیم.

شیوع ویروس کرونا امروز با ماه‌های قبل فرق دارد تفاوتش هم ترس از این بیماری است  ترسی که علیرغم اینکه در ماه‌های گذشته همه را در منزل قرنطینه کرده بود امروز هیچ‌گونه قدرتی برای کنترل رفت‌وآمدها و کاهش روابط اجتماعی ندارد.

 

شهرستان ماسال که چند سالی است به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری استان گیلان معرفی‌شده و مورد استقبال مسافران قرار دارد در اوایل سال جاری بهترین عملکرد را در بین شهرستان‌های این استان داشت؛ به‌طوری‌که جزو نخستین شهرهایی بود که محدودیت‌های بهداشتی و اجتماعی را به‌صورت خودجوش اعمال کرد.

بنا به گفته ارسلان زارع استاندار گیلان میزان استفاده از ماسک در شهرستان ماسال از میانگین کشوری بیشتر بوده که این امر باعث شد ماه‌ها وضعیت این شهرستان سفید باشد و تا مدت‌ها هیچ‌گونه گزارش ابتلا به این بیماری مشاهده نشود.

اما با گذشت زمان همان‌طور که رفته‌رفته ترس از ابتلا به این بیماری در بین مردم کم شد  حضور آن‌ها در اجتماع نیز افزایش، خیابان‌ها شلوغ، بهانه‌ها بیشتر و  متعاقب همه این‌ها کرونا جان دوباره گرفت.

ماسال که بافت طبیعی بکر و دست‌نخورده‌ای دارد چند صباحی است موردتوجه گردشگران قرارگرفته و شیوع دوباره کرونا در این شهر نیز نتوانسته از عطش گردشگران برای بازدید از ییلاقات زیبای این شهر کم کند. درحالی‌که کرونا در ماسال قربانی می‌گیرد و بنا به آمارهای غیررسمی عده زیادی از شهروندان در تنها بیمارستان این شهر با این بیماری می‌جنگند و برای ادامه زندگی تلاش می‌کنند و خیلی‌ها بعد از چند ماه دوباره خبر فوت براثر کرونا را می‌شنوند، ماسال جایی برای سوزن انداختن ندارد.

نمی‌توانیم جلوی ورود مسافران را بگیریم

چندی پیش قاسم نژاد معاون سیاسی استانداری گیلان که عنوان فرمانداری شهرستان ماسال را نیز در کارنامه خود دارد  در گفت‌وگو با اصحاب رسانه عنوان کرد که نمی‌توانیم به بهانه کرونا جلوی ورود مسافران را بگیریم.

این صداقت در گفتار وی ستودنی است اما از مدت‌ها قبل این امر برای همه روشن‌شده بود. هجوم بی‌سابقه مسافران و گردشگران به سواحل، جنگل‌ها، کوه‌ها و مراکز گردشگری استان خبر از اتفاقی هولناک می‌دهد. شیوع افسارگسیخته‌ای که شاید عواقبی بسیار خطرناک داشته باشد که همه این‌ها به خاطر خوش‌گذرانی چندروزه عده‌ای است که خوشی خود را به‌سلامت جامعه ترجیح می‌دهند.

ظرفیت کلبه‌های ماسال تکمیل است

در ایام تعطیلات عید غدیر خم روزهایی سپری شد که عملاً هیچ کلبه‌ای در ییلاقات ماسال خالی نبود. بنا بر آمار غیررسمی در ایام تعطیلات عید غدیر ۱۰۰ درصد ظرفیت  کلبه‌های ییلاقی  و ۸۰ درصد ظرفیت سوئیت‌های شهری این شهرستان  تکمیل بود
مسافرانی که از جای‌جای کشور عزیز آمده‌اند و حیوانات خانگی خود را نیز به همراه آورده‌اند، مسافرانی که علیرغم توصیه‌های مؤکد بهداشتی هیچ توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی ندارند.

 

انسداد ورودی شهرستان عملاً ممکن نیست

در ایام نوروز ورودی این شهرستان محدودشده بود و جز افراد بومی حق عبور نداشتند  و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، گندزدایی قرارگاه‌های زیستی سپاه و ارتش و همچنین تلاش‌های شبانه‌روزی گروه‌های جهادی  و استفاده حداکثری مردم از ماسک، تقریباً چند ماهی وضعیت ماسال سفید بود و خبری از کرونا نبود تا اینکه ترس  از کرونا در مردم مرد و این مردن زمینه‌ای شد برای جان گرفتن دوباره ویروس و قرمز شدن وضعیت شهرستان.

با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا، اختیار محدودیت تردد از ستادهای شهرستانی و استانی گرفته شد و این زمینه‌ای شد برای سیل گردشگران به سمت  شهرهای شمالی.

 

مبارزه با کرونا نیازمند همکاری ملی

شاید تابستان سال گذشته  هیچ‌کس گمان نمی‌کرد بیماری ناشناخته‌ای پدیدار شود که هیچ راه درمانی نداشته باشد و از خون میلیون‌ها نفر در سطح کره خاکی سیراب نشود.

مردم ایران همیشه ثابت کردند به همبستگی و غیرت ملی خوش نامند و این بار نیز باید باهمت همگانی به مبارزه با این ویروس منحوس بروند، روزگاری که هیچ راه درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده تنها یک‌راه باقی است باید برای سلامتی یکدیگر تلاش کنیم.

استفاده از ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده و رعایت تمامی قوانین بهداشتی و اجتماعی راه‌های مبارزه با این ویروس منحوس است اما سر لیست این قوانین محدودیت تردد است. با توجه به معلوم نبودن زمان پیدا شدن درمان این ویروس باید سبک زندگی خود را عادت دهیم به تردد کمتر. در منزل بمانیم و جز در موارد اضطراری از آن خارج نشویم.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول