اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

وجه تشابه آشوب‌ها در ایران، عراق و لبنان/ از انحراف مطالبات مردم تا شروع عملیات مسلحانه

وجه مشترک اغتشاشات آبان ماه ایران با اغتشاشات این روزهای لبنان در آسیب رساندن به ساختمان‌های دولتی، اموال عمومی و نیز سر دادن شعارهایی که هیچ تناسبی با شرایط موجود ندارد.

وجه تشابه آشوب‌ها در ایران، عراق و لبنان/ از انحراف مطالبات مردم تا شروع عملیات مسلحانه

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس،‌ بیروت، پایخت لبنان پس از حادثه انفجار بندر بیروت که ده‌ها کشته، زخمی و مفقودی به جای گذاشت، دستخوش ناآرامی‌ها و آشوب‌های خیابانی است. اغتشاشاتی که در بیروت در حال جریان است از جنس اغتشاشات بغداد و اغتشاشات آبان ماه سال گذشته ایران است.

اغتشاش‌گران لبنانی با حمله به ساختمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها و به آتش کشیدن آنها، سناریوی ناآرام‌سازی لبنان را که زاده مخالفان و دشمنان جبهه مقاومت را پیاده‌سازی می‌کنند تا از طریق ایجاد آشوب و به آتش کشیدن اماکن و اموال عمومی دولت تازه ‌تأسیس لبنان را مجبور به استعفاء کنند. متأسفانه برخی از وزرای دولت لبنان مانند وزیر امور خارجه، وزیر محیط زیست و وزیر اطلاع‌رسانی این کشور در این اغتشاشات به‌جای اینکه در کنار دولت باشند و در کنترل و فروکش کردن ناآرامی‌ها و اغتشاشات تأثیرگذار باشند، از سمت خود استعفا داده‌اند.

شباهت اغتشاشات لبنان به اغتشاشات آبان سال گذشته در ایران

درواقع آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی پروژه تضعیف دولت‌های عضو جبهه مقاومت را کلید زده‌اند تا با ایجاد اغتشاش و ناآرامی‌های گسترده دولت را به مرحله فروپاشی نزدیک کنند، پروژه‌ای که در اغتشاشات آبان ماه سال گذشته در ایران از سوی آنها پیگیری شد و بنابه گفته سردار حسین نجات، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف از این اغتشاشاتِ با رنگ و بوی بنزینی، فشار بر دولت روحانی برای استعفا بود.

اغتشاشات آبان ماه سال گذشته که توسط منافقین و معاندان داخلی و خارجی رهبری می‌شد، این هدف را دنبال می‌کرد تا با استعفای دولت روحانی، سایر ارکان حاکمیت متزلزل شوند و سپس این استعفا در سایر بخش‌های حکومتی به صورت دومینووار ادامه یابد.

وجه مشترک اغتشاشات آبان ماه ایران با اغتشاشات این روزهای لبنان در آسیب رساندن به ساختمان‌های دولتی، اموال عمومی و نیز سر دادن شعارهایی که هیچ تناسبی با موضوعیت شرایط موجود ندارد؛ یعنی در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته عده‌ای اغتشاش‌گر شعارهای و مطالبات بحق مردم را به حاشیه بردند و با آتش زدن بانک‌ها و اموال عمومی و پمپ بنزین‌ها و تیراندازی به نیروهای امنیتی، آن را به فتنه و آشوب تبدیل کردند، البته معترضان با هوشیاری صف خود را از فتنه‌گران جدا کردند؛ بنابراین چنین اتفاقی هم در لبنان در حال رقم خوردن است که با توجه به عدم دولت-ملت‌سازی صحیح در این کشور و نفوذ بیش از حد کشورهای بیگانه مانند فرانسه در ارکان سیاسی لبنان، ممکن است ادامه‌دار بودن چنین اغتشاشات منجر به بحران‌های جدید در این کشور شود.

این اغتشاشات چه چیز را دنبال می‌کند؟

حامیان اغتشاشات در لبنان، سه هدف مهم را دنبال می‌کنند و آن تضعیف جمهوری اسلامی ایران، تضعیف حزب‌الله و در نهایت تغییر نظام سیاسی لبنان است، اما طبق تحلیل محمدکاظم انبارلویی که در گفتگو با آنا ارائه کرده بود این اغتشاشات مانند اغتشاشات آبان ماه سال گذشته در ایران، فاقد پایگاه اجتماعی است؛ بنابراین او معتقد است این اغتشاشات گذرا و مقطعی است و به‌زودی فروکش خواهد کرد.

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که دشمن با رصد کامل ناکارآمدی دولتمردان سه کشور ایران، لبنان و عراق و استفاده از مدل شوک، مطالبات مردم را منحرف و تبدیل به آشوب می‌کند.

نمونه بارز این آشوب‌ها وجود ارازل و اوباش، آتش زدن اموال عمومی و اقدام برای استعفای دولت‌هاست که در دو کشور عراق و لبنان موفق بود ولی در ایران این کار به سرانجامی نرسید.

نمونه‌های امنیتی در آشوب شهری و تصرف وزارتخانه‌ها در سه کشور به عینه دیده می‌شود و دشمن قصد دارد در ایران، عراق و لبنان با فضا سازی رسانه‌ای فضا را به سمت جنگ داخلی و عملیات‌های خشن مسلحانه سوق دهد.

منبع: آنا

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول