اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کسری بودجه 430 میلیون دلاری ازبکستان پس از کرونا

کسری بودجه ازبکستان ناشی از پاندمی کرونا 430 میلیون و 36 هزار دلار برآورد شده است.

کسری بودجه  430 میلیون دلاری ازبکستان پس از کرونا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، کسری بودجه ازبکستان ناشی از پاندمی کرونا 430 میلیون و 36 هزار دلار برآورد شده است.

پیش از این خبرگزاری «اسپوتنیک» در گزارشی اعلام کرده بود درآمدهای دولت طی 6 ماه اول سال 2020 میلادی در سطح 5 میلیارد و 688 میلیون و 199 هزار دلار قرار گرفته است که این شاخص نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی 733 میلیون و 16 هزار دلار افزایش یافته است.

«جارالله عبدالله یف» کارشناس ارشد خبرگزاری «نورما» در توضیح این شاخص گفت: کسری بودجه تقریبا 430 میلیون و 36 هزار دلار است. دلیل اصلی آن رکود شدید فعالیت اقتصای در پی شیوع کرونا است.

وی افزود: 80 درصد درآمد بودجه را 5 مالیات اصلی مانند مالیات بر ارزش افزوده (24.6 درصد)، مالیات بر درآمد (20.3 درصد)، مالیات بر بهره برداری از معادن (13 درصد)، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (12.5 درصد) و مالیات بر فروش (10 درصد) تشکیل می‌دهند.    

به گفته وی، پاندمی، کاهش نرخ و دیگر تسهیلات مالیاتی بر قیمت افزوده از بدو سال جاری میلادی، ارائه تسهیلات مالیاتی برای صنعت کوچک در زمان پاندمی دلایل کاهش درآمد از مالیات اصلی بوده است.  

در این میان، افزایش درآمد از طریق مالیات بر درآمد و مالیات بر بهره برداری از معادن، رشد نرخ مالیاتی منابع، افزایش پرداخت‌های مالیاتی در 3 ماهه اول سال جاری میلادی، واریز 50 درصد منابع مالی باقی مانده سازمان‌های دولتی، قضات، دادستان‌ها، وزارتخانه‌ها و ادارات دلایل رشد درآمد از مالیات اصلی بوده است.  

این کارشناس خاطرنشان کرد: بدین ترتیب، با وجود اینکه بحران کرونا بر فعالیت بازرگانی تاثیر منفی داشت اما اقدامات حمایتی از آن تا حدی پیامدهای آن را کاهش داد.

در ضمن دولت به صنایع کوچک که در وضعیت آسیب‌پذیرتری قرار داشتند، توجه ویژه کرد و در این میان کارخانجات بزرگ کسری بودجه را جبران کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول