اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ابلاغ آیین‌نامه اجرای مراسم محرم در استان سمنان+ جزئیات برنامه‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان از ابلاغ آیین‌نامه اجرای مراسم محرم حسینی در سال جاری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ضوابط تعیین شده خبر داد.

ابلاغ آیین‌نامه اجرای مراسم محرم در استان سمنان+ جزئیات برنامه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، ایرج رئیسیان ظهر امروز در جلسه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا به ریاست استاندار سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری سمنان اظهار کرد: آیین‌نامه اجرای مراسم محرم حسینی در سال جاری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ضوابط تعیین شده در ۱۹ مرداد به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

او گفت: ممنوعیت‌ها، محدودیت‌ها و ضمانت اجرای این آیین‌نامه به‌طور مشخص بیان شده است و دستگاه‌های اجرایی موظف به پیاده‌سازی آن هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان اضافه کرد: بومی‌سازی این آیین‌نامه و اجرای آن بر اساس رویکردهای فرهنگی استان‌ها به‌طور جد در دستور کار است و مسئولان امر با برگزاری جلسات مستمر این طرح را در استان سمنان در گام اجرایی قرار دهند.

رئیسیان بیان کرد: کارگروه‌های ویژه نحوه اجرای پروتکل ویژه محرم حسینی در استان تشکیل شود؛ برنامه‌ریزی برای اطلاع‌رسانی، هماهنگی و اقناع‌سازی برگزاری مراسم محرم با رعایت دستورالعمل بهداشتی انجام خواهد شد.

او ادامه داد: هدایت نذور به سمت کمک‌های مؤمنانه در دستور کار است و کمیته بازرسی و نظارت ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا در اجرای ضوابط و چارچوب‌ها دقت نظر خواهد داشت.

اجرای پویش «ناظر سلامت» در سمنان

قاسم شریفی، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سمنان هم در این زمینه گفت: ارزیابی‌ها از نحوه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در ماه‌های محرم و صفر بر اساس زمان‌بندی از سوی کمیته بازرسی در گام اجرایی قرار می‌گیرد.

او افزود: کمیته بازرسی ستاد مقابله با کرونا ویروس در استان سمنان در ماه‌های گذشته، ۲۱ جلسه در قالب چهار کارگروه برگزار کرد و برای انجام وظایف در این کمیته، شاخص‌های ارزیابی تعریف شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری سمنان تصریح کرد: تشدید نظارت‌ها در ایام محرم و صفر در سه مدت زمان خاص به‌صورت ویژه انجام شد و هدف از اجرای این طرح، رعایت نکات بهداشتی در ماه‌های محرم و صفر برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس خواهد بود.

شریفی بیان کرد: در انجام دستورالعمل بهداشتی در ایام محرم و صفر از انجام رفتارهای هیجانی به‌طور جد پرهیز شود و باید اقشار مردم و مسؤولان تابع فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری و ستاد ملی مقابله با کرونا باشند.

او گفت: در افزایش نظارت‌ها باهدف مقابله با کرونا ویروس باید از ظرفیت اقشار مردم استفاده کرد و با اجرای پویش ناظر سلامت مردم می‌توانند انجام نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام محرم را با شماره‌گیری ۱۱۱ در سامانه سامد به مسؤولان اطلاع دهند.

برنامه‌ها در کمتر از ۲ ساعت باید انجام شود 

امیر بینایی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان هم گفت: دستورالعمل برگزاری مراسم محرم حسینی با رعایت نکات بهداشتی در پنج محور کلی و پنج بخش تدوین شده است.

او اضافه کرد: متولی اجرای این دستورالعمل، ادارات کل تبلیغات اسلامی در استان‌های کشور هستند و دانشگاه علوم پزشکی، حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، آموزش و پرورش، استانداری و فرمانداری‌ها برای رعایت نکات بهداشتی ویژه در محرم حسینی امسال به اداره کل تبلیغات اسلامی استان کمک خواهند کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان ادامه داد: برای اجرای عزاداری محرم حسینی با وجود شیوع کرونا ویروس، پیوست‌های رسانه‌ای لحاظ می‌شود و توزیع و پخش نذور در انجام مراسم عزاداری‌ها ممنوع است.

بینایی گفت: نشست با اصحاب رسانه با هدف اطلاع‌رسانی دقیق در نحوه برگزاری مراسم عزاداری و ممنوعیت‌ها در محرم سال جاری در هفته آینده برگزار خواهد شد.

او اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل، مراسم عزاداری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و در کمتر از دو ساعت باید انجام شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با بیان اینکه مراسم شاخص عزاداری در محرم و صفر امسال در استان سمنان ممنوع است، گفت: مسؤولان برگزارکننده مراسم عزاداری موظف به اجرا و رعایت نکات بهداشتی خواهند بود.

بینایی گفت: شیوه‌نامه استانی عزاداری محرم در استان سمنان تدوین شده که در روزهای آینده به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

آیین عزاداری بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پخش نشود

حجت‌الله یحیایی، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا ویروس در استان سمنان هم در این نشست گفت: هماهنگی، اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی برای انجام دستورالعمل‌ها در ایام محرم و صفر با همکاری اصحاب رسانه و فضای مجازی در دستور کار است.

او گفت:‌ برای انجام طرح‌های مذکور، از ظرفیت صداوسیمای مرکز سمنان، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، نشریات، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، ادمین کانال‌های پرمخاطب استان در فضای مجازی استفاده خواهد شد.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا ویروس در استان سمنان اضافه کرد: هماهنگی‌های لازم با بخش‌های صدا، سیما و خبر رسانه ملی در استان سمنان برای پخش مراسم محرم و صفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فرهنگ‌سازی انجام شده است.

یحیایی بیان کرد: هم‌افزایی با اصحاب رسانه استان باهدف تبیین راهبردها و اطمینان خاطر به مردم در برگزاری مراسم‌های محرم و صفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دستور کار است.

او گفت: از ظرفیت شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان، خانه مطبوعات، انجمن خبرنگاران با برگزاری نشست‌های توجیهی برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اقشار مردم و فرهنگ‌سازی پیرامون این موضوع در ایام محرم و صفر استفاده خواهد شد.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا ویروس در استان سمنان اضافه کرد: بهره‌گیری از ظرفیت روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و برقراری ارتباط با انجمن مداحان استان با هدف پیگیری و انجام مسؤولیت‌ها در بحث اطلاع‌رسانی به‌صورت خاص انجام خواهد شد.

یحیایی اضافه کرد: تولید فرآورده‌های خبری و بازنشر آن در شبکه‌های اجتماعی ویژه ماه‌های محرم و صفر و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا ویروس در استان سمنان انجام خواهد شد.

او گفت: تبیین فلسفه عاشورا در عزاداری‌ها به‌طور شاخص در دستور کار و صداوسیما و اصحاب رسانه استان باشد و چارچوب‌های تعیین شده در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت عزاداران مدنظر قرار گیرد.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا ویروس در استان سمنان ادامه داد: با صداوسیمای مرکز سمنان و اصحاب رسانه هماهنگی خواهد شد که آیین عزاداری در ایام محرم بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی منتشر و پخش نشود.

برگزاری مراسم به‌صورت سینه‌زنی و زنجیرزنی خواهد بود

حجت‌الاسلام علی شکری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان هم گفت: انجام دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام عزاداری تنها مختص به ماه محرم نیست بلکه این رویه در ماه صفر هم باید ادامه یابد.

او ادامه داد: از ۲۶ تیر امسال جلساتی با محوریت محرم و عزاداری حسینی با توجه به شیوع کرونا ویروس در اداره کل تبلیغات استان سمنان برگزار و نتایج خوبی با برگزاری این نشست‌ها حاصل شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان بیان کرد: بر اساس دستورالعمل‌های ارسالی، مراسم عزاداری باید در فضای باز و در کمتر از دو ساعت به اتمام برسد.

شکری اضافه کرد: هر هیأتی که می‌خواهد در سال جاری مراسم عزاداری برگزار کند، باید از اداره کل تبلیغات اسلامی استان مجوز بگیرد و بدون مجوز برگزاری آیین سینه‌زنی در محرم امکان‌پذیر نخواهد بود.

او گفت: در این نام‌نویسی و صدور مجوز، مشخصات مداحان، همیار بهداشتی در هیأت‌ها و دیگر موارد موردنیاز به‌صورت مکتوب آمارگیری می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان اضافه کرد: اخذ مجوز برای انجام مراسم مذهبی ویژه محرم امسال برای تمام مناطق شهری و روستایی الزامی خواهد بود.

شکری گفت: برگزاری مراسم در تمام مناطق استان به‌صورت سینه‌زنی و زنجیرزنی در اماکن مشخص و روباز خواهد بود و برگزاری مراسم دسته‌روی، حمل نخل و علم و... و آیین‌های شاخص ممنوع است.

مراسم مرسوم سال‌های گذشته برگزار نشود

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان هم گفت: خوشبختانه هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان با دانشگاه علوم پزشکی سمنان ارزنده و مثبت است.

او گفت: حمایت‌های ائمه جمعه و جماعات برای جلوگیری از تجمع‌ها با توجه به در پیش بودن ایام محرم حسینی ادامه یابد و آیین‌های شاخص که منجر به حضور پرتعداد اقشار مردم و عزاداران می‌شود، لغو شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان گفت: مراسم عزاداری محرم و صفر بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی و ضوابط تعیین شده انجام شود و مراسم مرسوم سال‌های گذشته ویژه عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در استان سمنان برگزار نشود.

انجام پذیرایی در مراسم محرم امسال به‌طور جد ممنوع است

رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود هم گفت: روند شیوع کرونا ویروس در استان سمنان، جدی و پرسرعت است و از روزهای گذشته گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از روند فوت و ابتلا مردم منطقه به این ویروس مخابره می‌شود.

او گفت: موج دوم شیوع کرونا ویروس از هفته‌های گذشته در استان سمنان شدت گرفته است و در مجموع اوضاع شاهرود و میامی و دیگر نقاط استان به دلیل ابتلا قابل توجه به این ویروس، خوب نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود افزود: استان سمنان ظرفیت برگزاری مراسم مختلف به دلیل روند رو به رشد شیوع کرونا ویروس را ندارد و تا آنجایی که می‌شود در برگزاری آیین محرم حسینی از نظر زمان عزاداری، نذور و ... محدودیت ایجاد شود.

چمن بیان کرد: انجام پذیرایی در مراسم محرم امسال به‌طور جد ممنوع است و برگزاری آیین‌های خاص برای جلوگیری از تجمع در ماه‌های محرم و صفر لغو شود.

او گفت: دشمنان با توجه به شیوع کرونا ویروس، برخلاف سال‌های قبل می‌خواهند برگزاری مراسم محرم در کشور را برجسته نشان دهند و بعد از مدتی بگویند علت افزایش ابتلا یا فوتی به دلیل شیوع کرونا ویروس در ایران مراسم محرم و صفر بوده است و در مجموع اعتقادات مردم را زیر سؤال ببرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود اضافه کرد: مردم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در عزاداری محرم حسینی بار دیگر توطئه‌های دشمنان را خنثی خواهند کرد.

انتهای پیام/74003/ک/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول