اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

دارا دوم، کنکور و دانشجویان پزشکی؛ داغ‌ترین مطالبات «فارس من» در هفته‌ای که گذشت

این گزارش نگاهی است به داغ‌ترین سوژه‌های هفته گذشته شما در «فارس من». از ماجرای صندوق دارا دوم گرفته تا کمپین هزاران نفر از دانشجویان پزشکی.

دارا دوم، کنکور و دانشجویان پزشکی؛ داغ‌ترین مطالبات «فارس من» در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «فارس من» تب‌سنج ایران است؛ مرور داغ‌ترین سوژه‌های آن می‌تواند به‌روشنی مهم‌ترین مطالبات و دغدغه‌های افکار عمومی را نشان دهد. موضوعاتی مثل بورس، کنکور، نگرانی‌های دانشجویان پزشکی یا حتی دغدغه فعالان محیط‌زیست برای تنها بچه‌شامپانزه ایران. همه و همه سوژه‌هایی هستند که همین هفته گذشته توانستند ده‌ها هزار امضا بعنوان «حمایت» جلب کنند. این گزارش مرور آن‌ها است؛ داغ‌ترین مطالبات هفته.

 

۱| خوددرگیری دولتی‌ها بورس را قرمز کرد؛ مطالبه مردم: ETF عرضه کنید

«دارا دوم» عنوان دومین صندوق قابل معامله‌ای است که قرار بود مشتمل بر باقیمانده سهام دولت در چند پالایشگاه باشد. یک ETF مرغوب و البته پیشنهادی جذاب برای فعالان بازار سرمایه. آنقدر که خیلی‌ها منتظر عرضه آن در بورس تهران بودند. بعضی مخالفت‌ها اما در وزارت نفت، عرضه این صندوق را به تأخیر می‌انداخت. گفته می‌شد مقامات وزارت‌خانه به‌دنبال عرضه «بلوکی» هستند.

چراغ اول را علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی روشن کرد؛ وی روز دوشنبه از عدم همکاری وزارت نفت و منتفی شدن عرضه «دارا دوم» به بازار سخن گفت. خبری که مثل بمب بازار سرمایه تهران را تکان داد. صف فروش پالایشی‌ها تشکیل شد. تابلوی بازار کاملاً قرمز شد! تأیید و تکذیب‌های پراکنده دیگر مسؤلین هم دردی را دوا نکرد تا بازار روز سه‌شنبه هم خونی باشد.

 

مطالبه مردم همان روز دوشنبه در «فارس من» شکل گرفت؛ مطالبه‌ای که به‌سرعت با حمایت ده‌ها هزار نفر ترند هفته شد. در این پویش آمده بود: «چهار ماه است هر روز از فروش پالایشگاهی‌ها به صورت ETF می‌گویند. حالا می‌گویند وزارت نفت موافق تشکیل دارادوم نیست! هنوز بدیهی‌ترین اصول سرمایه‌گذاری رعایت نمی‌شود که همان ثبات رویه در قانون‌گذاری است. مگر می‌شود وزارت نفت با مصوبه هیئت وزیران مخالفت کند؟اعتماد مردم را خدشه دار نکنید.»

کار از کار گذشته بود؛ یک عدم هماهنگی میان مسؤلان دولتی صدها میلیارد خسارت به‌بار آرود. علاوه بر آن‌که سرمایه اعتماد عمومی به تصمیمات دولت را عمیقاً خدشه‌دار کرد. معضلی که سال‌ها است گریبان‌گیر کشور شده است. موارد متعدد گذشته را می‌توان در این‌باره مثال زد؛ از ماجرای افزایش گازانبری قیمت بنزین گرفته تا اوضاع نابه‌سامان معیشت مردم. برای اطلاع بیشتر این گزارش را بخوانید: سرگردانی دولت در تصمیم‌گیری اعتماد مردم را نشانه گرفت

 

تابلوی خونین بازار سرمایه و ده‌ها هزار امضای مردم در «فارس من» یک هشدار جدی بود. هشداری که نفتی‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد. زنگنه وزیر نفت روز گذشته در حاشیه جلسه مشترک با کمیسیون انرژی مجلس، گفت: «وزارت نفت با ارائه سهام پالایشگاه‌ها در بورس نه تنها مخالف نیست، بلکه موافق است! ما با عرضه پالایشگاه‌ها در بورس موافقیم؛ به هر روش ممکن؛ بلوکی یا ETF.»

دژپسند وزیر اقتصاد هم در ارتباط مستقیم با شبکه خبر سیما، از رفع اختلافات با وزارت نفت و قطعی شدن عرضه دارا دوم سخن گفت. وی اضافه کرد: «صندوق دارا دوم در زیرمجموعه وزارت نفت و با مدیریت آنها تشکیل شده و واحدهای این صندوق در چهارشنبه هفته اول شهریور ماه (۵ شهریور) از طریق بورس ارائه می‌شود. به این ترتیب باقیمانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه به آحاد مردم و تا سقف ۵ میلیون تومان و با تخفیف ۳۰ درصدی برای همه ارائه خواهد شد.»

 

به این ترتیب داغ‌ترین سوژه فارس من در هفته گذشته عملاً به نتیجه رسید. با عقب‌نشینی وزارت نفت می‌توان امیدوار بود عموم مردم از مزایای سهام‌داری در حوزه پالایش و پخش فراورده‌های نفتی منتفع شوند. تصمیمی که البته بسیار نزدیک‌تر به عدالت است.

 

۲| ده‌ها هزار امضا برای تعویق کنکور؛ مردم: مجلس و دستگاه قضا کاری کنند

رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کنکور ارشد و دکترا اصلاً دلچسب نبود. مخاطبان فراوانی از عدم مراعات فاصله‌گذاری‌ و دستورالعمل‌ها در حوزه‌های امتحانی گلایه داشتند. موضوعی که با واکنش منفی افکار عمومی و والدین دانش‌آموزان همراه شد. البته که قابل مسامحه نیست. جان مردم، داوطلبان و سلامت عمومی جامعه طبعاً اولویت نخست هر تصمیم‌گیری است.

مطالبه مردم در «فارس من» هم نمود داشت. ده‌ها هزار نفر از آن‌ها با تشکیل دو کمپین همین هفته گذشته از نمایندگان مجلس و دستگاه قضا خواستند آزمون سراسری را تا تأمین کامل پروتکل‌های بهداشتی تعویق کنند. کمپین اول باعنوان «مجلس مانع برگزاری کنکور شود» همین حالا بیش از ۳۷هزار امضا و کمپین دوم باعنوان «مطالبه داوطلبان کنکور از قوه قضائیه» با بیش از ۱۰هزار امضا قابل ملاحظه‌اند.

 

همین سهل‌انگاری‌ها در اجرای دستورالعمل‌ها کار دست وزارت علوم داد. آنقدر که دکتر نمکی وزیر بهداشت هم اعلام کرد تا زمانی که پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت سخت‌گیرانه اجرا نشوند، برگزاری کنکور به‌مصلحت نیست. وی در حساب شخصی خود نوشت: «قطعاً سلامت فرزندانمان برای ما در اولویت است. از این پروتکل‌های سختگیرانه برای برگزاری کنکور کوتاه نخواهم آمد.»

نمکی اضافه کرد: «به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود.»

 

البته که این پایان کار نبود؛ آخر وقت روز گذشته وزرای علوم و بهداشت در بیانیه مشترک اعلام کردند تعویق یک‌ماهه کنکور لغو شده است! این یعنی آزمون سراسری در همان موعد مقرر برگزار خواهد شد. بساطی که البته موجب سردرگمی هرچه بیشتر داوطلبان شد. هرچه که هست؛ چشم‌انتظار روزهای بهتر برای همه داوطلبان و کنکوری‌های عزیز هستیم.

 

۳| مطالبه ۱۸۰۰۰نفری دانشجویان پزشکی: «کمک‌هزینه» نه؛ «حقوق» بدهید

عمده بار بهداشت و درمان به دوش همین‌ها است؛ اینترن‌ها و دستیاران پزشکی. دانشجویان باهوش و متعهدی که برای درس خواندن و خدمت شبانه‌روز نمی‌شناسند. با این همه کمترین حقوق و دریافتی نظام درمان متعلق به آن‌ها است. اغلب درگیر مشکلات معیشتی‌اند؛ مشکلاتی مثل عدم بیمه نشدن، دریافتی بسیار پایین و تعهدات و تضامین عجیب‌وغریب وزارت بهداشت از آن‌ها.

کمپین آنها همین هفته در «فارس من» به ثبت رسید؛ ترند شد و با ۱۸۰۰۰ امضا در جایگاه سومین سوژه داغ هفته قرار گرفت. در پویش آنها آمده است: «در حالی که که تمام نقاط جهان، رزیدنت‌ها و اینترن‌ها به عنوان پزشک محسوب می‌شوند در کشور ما با برچسب دانشجو حقوق ایشان در مقابل فعالیت‌های آموزشی درمانی از حق‌الزحمه به کمک هزینه تحصیلی تقلیل پیدا کرده است و ایشان با فعالیت حدوداً ۹۰ ساعت در هفته از حقوق قابل انتظار نیز برخوردار نیستند!»

 

رئوس مطالبات مطروحه از جانب امضاکنندگان پویش به‌شرح زیر است:

۱. تبدیل حق‌الزحمه فعالیت ایشان از کمک هزینه تحصیلی به حقوق به همراه مزایا از جمله سابقه کار

۲. برخورداری از ۴۰ درصد بیشتر از حداقل دستمزد و حقوق در کشور مطابق قوانین اداره کار، متناسب با هر ۴۴ ساعت

۳. اکتفا به قانون طرح مصوب مجلس شورای اسلامی و حذف کلیه تعهدنامه‌های اجباری وزارت بهداشت از جمله تأییدیه ضامن و پرداخت خسارت در صورت مرگ پزشک در هنگام شروع به تحصیل در دوره پزشکی عمومی و تخصصی.

 

مطالبه آنها بعنوان سومین سوژه پرامضای هفته گذشته روی میز همکاران من در گروه سلامت و بهداشت خبرگزاری است. اخبار و پیگیری‌های بیشتر در فارس دنبال کنید.

 

۴| هزاران امضا برای نجات تنها بچه‌شامپانزه ایران؛ «باران» از قفس نجات یافت

باران تنها «بچه‌شامپانزه» ایران است. بچه‌شامپانزه‌ای که به‌دلیل تولد زودرس نیازمند رسیدگی و مراقبت‌های ویژه است. باران در باغ‌وحش ارم به‌دنیا آمد؛ ۶ ماهه. یعنی ۳ ماه زودتر از موعد طبیعی. سال ۱۳۹۶. یعنی امروز باران ۳ ساله است. اما هم‌چنان نیازمند همراهی سرپست و مراقبت‌های ویژه پزشکی. دامپزشکی که از روز اول در کنار او بود، تمام این سال‌ها برای نگهداری و حفاظت از باران تلاش کرد.

حالا هزاران نفر از فعالان محیط‌زیست با تشکیل یک کمپین در فارس من خواستار آزادی باران از قفس و مراقبت‌های ویژه از وی شدند. کمپینی که هفته گذشته به‌ثبت رسید و خیلی زود توانست هزاران امضا جمع کند. هزاران امضایی که پویش «آزادی تنها بچه‌شامپانزه ایران از قفس» را سومین سوژه داغ هفته ما کرد. موضوع برای پیگیری روی میز همکاران من در گروه اجتماعی خبرگزاری قرار گرفت.

 

پیگیری‌ها سرانجام به‌نتیجه رسید؛ با دستور سازمان محیط‌زیست باران تنها بچه‌شامپانزه ایران توانست به‌طور موقت تا بیستم مرداد از قفس آزاد شود. آزادی موقتی که به دامپزشکان و دوست‌داران محیط زیست اجازه معاینات پزشکی و بررسی احوالات وی را خواهد داد. سرآخر این‌که می‌توان گفت چهارمین مطالبه پرامضای شما در هفته گذشته هم به نتیجه رسید!

مطالبات و امضاهای شما در «فارس من» هر روز بیشتر از گذشته است. موضوعی که وظیفه خبرگزاری را برای پیگیری آنها سنگین‌تر می‌کند. اجمالاً این‌که اعتماد شما بزرگ‌ترین سرمایه است. حفظ و حراست از این اعتماد حتماً مهم‌ترین تکلیف ما است. پای حرف‌هایمان هستیم؛ اگر می‌خواهید مطالبات و انتقادات شما در بزرگ‌ترین خبرگزاری کشور پیگیری شود، آن‌را به «فارس من» بسپرید. منتظرتان هستیم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول