اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

اولین محموله تشعشعی در ماهواره ناهید۲ استفاده شد

سرپرست پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، از طراحی و ساخت اولین محموله تشعشعی در پژوهشگاه فضایی ایران به منظور استفاده در ماهواره ناهید ۲ خبر داد.

اولین محموله تشعشعی  در ماهواره ناهید۲ استفاده شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، حامد بابائی سرپرست پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، از طراحی و ساخت اولین محموله تشعشعی در پژوهشگاه فضایی ایران به منظور استفاده در ماهواره ناهید ۲ خبر داد.

 بابائی در خصوص کاربرد این فناوری افزود: تشعشعات اثرات جبران ناپذیری بر روی قطعات و عملکرد ماهواره در طول مدت ماموریت دارند، از این‌رو با دانستن مقدار دقیق آن‌ها در محیط فضا و در یک مدار خاص می‌توان با راهکار‌های پیشگیرانه همچون استفاده از حفاظ‌های آلومینیومی؛ بر طول عمر و قابلیت اطمینان ماهواره افزود. برای این منظور، اولین محموله تشعشعی به عنوان یک محموله علمی-تحقیقاتی و برای اندازه‌گیری دز یونیزان تجمعی در محیط فضا، در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود در کشور، تامین چنین ماژولی از تامین کننده خارجی مقدور نیست. لذا، به منظور بررسی محیط اطراف ماهواره ناهید ۲ و همچنین استفاده از داده‌های این محموله در پروژه‌های راهبردی آتی کشور؛ در بخش توان الکتریکی پژوهشکده سامانه‌های ماهواره با همکاری سیستمی بخش‌های سازه، حرارت و سنجش از دور؛ این محموله بومی‌سازی شد.

 بابائی تصریح کرد: در حال حاضر، محموله تشعشعی تمامی آزمون‌های سطح صلاحیت‌سنجی مطابق با استاندارد ECSS را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده نصب بر روی ماهواره ناهید ۲ است.

وی گفت: این محموله تشعشعی با استفاده از قطعات دارای سابقه استفاده در فضا طراحی و ساخته شده و قابلیت تشخیص دز یونیزان تجمعی (TID) حاصل از تشعشعات فضایی موجود در مدار LEO، با دقت تفکیکی rad ۵ را دارد.

بابائی افزود: از دیگر ویژگی‌های محموله تشعشعی می‌توان به توان مصرفی ۲ وات، مدار حفاظت در برابر اضافه جریان، درگاه ارتباطی CAN، محدوده ولتاژ تغذیه ۳۴-۲۴ ولت، بازه‌ی دینامیکی حسگر Krad و محدوده دمای عملکردی ‌C° -۱۵ تا C° +۶۵ اشاره نمود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول