اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

دوگانه‌‌های BBC فارسی؛ از لیورپول و پرسپولیس تا حریرچی و دوریس

بررسی عملکرد BBC فارسی نشان می‌دهد آن‌ها همواره به دنبال دوگانه‌سازی اتفاقات هستند؛ در این رابطه موضوع سیاسی، اجتماعی، علمی و یا حتی ورزشی هم تفاوتی نمی‌کند.

دوگانه‌‌های BBC فارسی؛ از لیورپول و پرسپولیس تا حریرچی و دوریس

از شایعه تا واقعیت؛ حمزه ناجیان: BBC فارسی در هفته‌های گذشته تغییر رویه داده و به جای نقل قول از منابع معتبر به اسناد غیرمعتبر و منابع ناشناس استناد می‌کند(اینجا). بی‌بی‌سی فارسی از آغاز شیوع کرونا، ایران هراسی و ترساندن مردم جهان از  ایران را نیز در دستور کار خود قرار داده است(اینجا).

اما در کنار ترفندهای رسانه‌ای که رسانه‌های معاند علیه ایران استفاده می‌کنند؛ ترفند «استاندارد دوگانه» سیاست ثابتی است که BBC فارسی برای ضربه زدن به امید ایرانیان و همزمان نشان دادن چهره زیبا از غرب در دستور کار قرار داده.

 

  نمونه‌های زیر بخشی از به کارگیری این  سیاست توسط بی‌بی‌سی فارسی است.

* شادی لیورپولی‌ها خوب شادی پرسپولیسی‌ها بد

بی‌بی‌سی فارسی پس از قطعی شدن قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر ایران فیلمی از خوشحالی طرفداران این تیم را منتشر کرد و به انتقاد از عدم رعایت فاصله اجتماعی  پرداخت.

 

این درحالی است که چند روز پیش  بی‌بی‌سی فارسی تصاویری از جشن  قهرمانی لیورپول در لیگ برتر انگلیس که در آن مردم بدون فاصله اجتماعی مشغول شادی بودند را منتشر کرد اما هیچ واکنشی به این اتفاق نشان نداد.

 

 

* انگلیس گل و بلبل، ایران قتلگاه!

 

در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران، بی‌بی‌سی فارسی ضمن ایجاد موج ضدایرانی، تلاش کرد تا با انتخاب تیترها و عکس‌های دلهره‌آور اوضاع ایرانی را بحرانی نشان دهد؛ آن هم در شرایطی که فقط ۵ نفر در ایران جان خود را از دست داده بودند.

 

ولی در مقابل BBC فارسی در روزی که انگلیس رتبه نخست تلفات را با ۳۲۰۰۰ نفر در اختیار داشت سعی کرد تا با استفاده از تصویر پیرمردی که در فضایی سرسبز با امید در حال تماشای یک طوطی است، آرامش‌ را منتقل کند.

 

* کرونای حریرچی فاجعه، کرونای وزیر بهداشت انگلیس خفیف

مقایسه تصویر خبر ابتلای معاون وزیر بهداشت ایران به کرونا با ابتلای معاون وزیر بهداشت و خود وزیر بهداشت انگلیس هم قابل تامل است.

بی‌بی‌سی فارسی چندماه پیش با عجیب خواندن ابتلای تعدادی از مسئولان ایرانی به کرونا با انتشار عکسی از ایرج حریرچی درحال پاک کردن عرق پیشانی(که به نوعی نشانه ضعف است) نوشت: «مثال زنده برای این ادعا مبتلا شدن معاون وزیر بهداشت جمهوری اسلامی به ویروس کروناست، شخصی که خود پزشک است و بر نوک پیکان مقابله با انتشار ویروس کرونا قرار دارد. این اتفاق طنز تلخی است که عمق فاجعه مدیریت کلان در جمهوری اسلامی را هویدا می‌کند. فردی که خود پزشک است و در جایگاهی قرار گرفته که باید کشوری را از ابتلا نجات دهد نمی‌تواند از خودش مراقبت کند.»

 

اما همین رسانه برای خبر ابتلای وزیر و معاون بهداشت بریتانیا( و همچنین نخست وزیر و شاهزاده انگلیسی) به کرونا دیگر از این دست تیترها و تصاویر استفاده نمی‌کند و صرفا به اطلاع رسانی اکتفا و بیماری آن ها را خفیف اعلام می‌کند.

 

* مراسم محرم و قدر نباشد اما کنسرت ایرادی ندارد

هزاران‌مراسم در شب‌های قدر وعید غدیر برگزار شده و هیئات مذهبی هم قرار است در محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی  برگزارشود اما بی‌بی‌سی فارسی با ذره‌بین دنبال اندک‌ مراسمی است که در آن پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده و یا نمی‌شود.

 

در مقابل این رسانه انگلیسی تصاویر سواحل اروپا را منتشر می‌کند اما به عدم رعایت ‌پروتکل‌ها اشاره نمی‌کند .

یا مثلا بی‌بی‌سی فارسی فاصله گذاری‌های رعایت شده در مراسم شب‌های قدر مساجد و اماکن مذهبی ایران را پوشش نمی‌دهد اما کنسرتی در نیوکاسل انگلیس را پوشش می‌دهد و از آن تمجید می‌کند.

 

 

* فیلتر تلگرام بد فیلتر تیک‌تاک خوب

فارغ از اینکه فیلتر تلگرام تصمیم درستی بوده یا خیر، نوع مواجهه رسانه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی فارسی با این اتفاق و ممنوعیت اپلیکیشن «تیک تاک» در آمریکا قابل توجه است.

 

بی‌بی‌سی فارسی در زمان فیلترینگ تلگرام با فراخوان‌های از مردم و ساخت ویژه برنامه‌هایی این تصمیم مسئولان ایرانی را به باد انتقاد گرفت اما درباره تیک تاک نه تنها دیگر از این دست اخبار نیست بلکه تیک تاک را تهدید می داند و نرم افزارهای جایگزین را تبلیغ می‌کند.

 

* سانسور پلاسما درمانی ایران ، معجزه خواندن پلاسما درمانی آمریکا

بی‌بی‌سی فارسی حتی در مورد اخبار علمی هم رفتاری دوگانه دارد؛ اخبار موفقیت‌های ایران را عمدتا یا منتشر نمی‌کند یا به راحتی از کنار آن عبور می‌کند اما موفقیت‌های مشابه کشورهای غربی‌ را در حد معجزه می‌داند.

 

* آمار ایرانی‌ها «مشکوک» آمار غربی‌ها «متقن»

بی‌‌بی‌سی فارسی از روز اول شیوع کرونا سعی کرد تا در آمار ایران تشکیک ایجاد کند و همواره برای ایجاد تشکیک در آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت ایران از واژه «رسمی» استفاده کرد درحالی که برای آمارهای آمریکا و بریتانیا از چنین واژگانی استفاده نکرد.

 

جالب اینجاست که بی‌بی‌سی فارسی که اینگونه به آمارهای اعلامی ایران خدشه وارد می‌کند که درباره آمارهای اعلام شده کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا که مورد تردید بسیاری از رسانه‌های مطرح جهان قرار دارد، سکوت می‌کند.

 

البته درباره آمارهای کرونایی ایران هم باید گفت مسئولان وزارت بهداشت ایران همیشه تاکید داشته‌اند که آمار اعلامی صرفاً بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی بوه است؛ آمارهایی که مطابق استانداردهای جهانی و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرا گرفته است.

 

بایکوت بسیج غربالگری چندده میلیونی ایران؛ تمجید از سیستم پیامک بریتانیا

بی‌بی‌سی فارسی نه تنها از طرح بسیج غربالگری ایران که بیش از هفتاد میلیون نفر به صورت تلفنی مورد بررسی قرار گرفتند، تمجید نمی کند بلکه آن را پوشش خبری هم نمی دهد اما راه اندازی یک سیستم ساده پیامکی برای افراد مشکوک به کرونا در انگلیس (که وزارت بهداشت ایران مدت‌ها قبل از انگلیس فعال کرده بود)را چنان با آب و تاب منتشر ‌می‌کند که گویا تحولی در امر فناوری اطلاعات رخ داده است.

 

* بزرگنمایی نبود امکانات بهداشتی ایران و سکوت برابر غارت فروشگاه های اروپا

بی‌بی‌سی فارسی بدون اشاره به اینکه ایران تحت سخت‌ترین شرایط تحریمی قرار دارد که حتی اجازه واردات تجهیزات پزشکی را هم ندارد در روزهای اول شیوع کرونا با انتشار پشت سر هم فیلم هایی از کمبود ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی در برخی نقاط ایران سعی کرد که از آن به عنوان فاجعه ملی یاد کند این درحالی بود که ایران در همین شرایط در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل نشد اما در مقابل تصاویری از غارت فروشگاه‌ها و قفسه‌های خالی دستمال توالت در فروشگاه‌های بزرگ لندن و پاریس و کپنهاک و نیویورک و تگزاس  منشتر شد که بی‌بی‌سی صلاح ندید در رسانه‌اش منتشر کند.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول