اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

گزارش فارس از سرانجام یک کمپین ۲۵۰ هزار نفره/ گلایه داوطلبان و حامیان تعویق کنکور از دولت

250 هزار نفر کمپین تعویق کنکور سراسری را در سامانه فارس من امضا کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد دولت درباره برگزاری یا تعویق کنکور سراسری تصمیم‌های لحظه‌ای می‌گیرد.

گزارش فارس از سرانجام یک کمپین ۲۵۰ هزار نفره/ گلایه داوطلبان و حامیان تعویق کنکور از دولت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، 2 شب پیش وزیر بهداشت از پیشنهاد تعویق کنکور سراسری با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و وزیر علوم هم این پیشنهاد را پذیرفت. اعلام شد که این تصمیم با نظر مشترک نمایندگان مجلس اتخاذ شده است؛ اما ستاد ملی مدیریت کرونا این تغییر را نپذیرفت و در نتیجه کنکور در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

کنکور سراسری ۹۹، یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۱ نفر داوطلب دارد و قرار بود در روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و اول شهریورماه در سه هزار حوزه امتحانی برگزار شود. 

*250000 امضا برای تعویق کنکور در سامانه فارس من 

همچنان که دولت درباره برگزاری یا تعویق کنکور سراسری تصمیم های لحظه ای می گیرد، از ابتدای تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا برای برگزاری کنکور با وجود شیوع ویروس کرونا، کمپین های متعددی در سامانه فارس در مخالفت با این موضوع ثبت شد.

حتی پس از برگزاری کنکورهای دکترا و ارشد، داوطلبان کنکورهای سراسری از جمله ارشد وزارت علوم، ارشد دستیاری پزشکی و سراسری، با استناد به شرایط برگزاری کنکورهای دکترا و ارشد بر خواسته خود مبنی بر لغو همه کنکورهای سراسری پافشاری کردند. از جمله برخی داوطلبان که با ثبت سوژه ای با عنوان «درخواست لغو فوری تمام کنکور‌های سراسری» اعلام کردند که طبق تصاویر منتشر شده از حوزه های کنکور دکتری و کارشناسی ارشد، پروتکل‌های اعلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت به طور کامل رعایت نشده است.

از جمله مهم ترین کمپین های داوطلبان کنکور برای تعویق برگزاری کنکور سراسری ۹۹ می توان به مطالبه داوطلبان کنکور از قوه قضائیه با ۱۰۵۰۰ امضا، مجلس مانع برگزاری کنکور شود با ۳۷۰۰۰ امضا، لزوم طرح دو فوریتی مجلس برای تعویق کنکور با ۵۷۰۸۴ امضا و هزینه عدم شرکت دانشجویان در کنکور بازگردانده شود با ۱۵۰۶۲ امضا اشاره کرد که در  مجموع حدود ۲۵۰۰۰۰ امضا برای تعویق کنکور در سامانه فارس من به ثبت رساندند.

 باوجود درخواست های متعدد برای تعویق کنکور و حتی بیان دلایل قابل قبول از سوی وزیر بهداشت، به نظر می رسد دولت درباره برگزاری یا تعویق کنکور سراسری تصمیم های لحظه ای می گیرد. الزامات وزیر بهداشت از پروتکل های بهداشتی کنکور را از اینجا بشنوید:

*کاربران فارس درباره تعویق کنکور سراسری چه گفتند؟

کاربران فارس در نظرات متعددی موافقت خود را با تعویق کنکور سراسری مطرح کرده اند.

یکی از کاربران فارس خطاب به نمایندگان مجلس از آنان خواسته بود: لطفا بحث برگزاری کنکور سراسری را جدی بگیرید. مگر می شود ۴ ساعت ماسک زد و کنکور داد؟ لطفا  در زمان و نحوه کنکور تجدید نظر کنید.

کاربر دیگری نوشته: اگر وزیر علوم زیر بار تعویق کنکور سراسری نمی رود باید استیضاح شود. زیرا هر کسی که در خلاف سلامتی آحاد جامعه عمل کند خلاف قانون اساسی کشور عمل کرده و باید مجازات شود.

کاربر دیگری معتقد است:  وزارت علوم، سازمان سنجش و تعدادی از مسئولین که مخالف تعویق هستید، آیا سلامت و جان ما رو تضمین می کنید و مسئولیتش را به عهده می گیرید؟ زیر این همه فشار، آیا خواسته زیادی است که برای سلامت خود و خانواده هایمان می خواهیم کنکور در شرایط بهتری برگزار شود؟

مخاطب دیگری می گوید: ترجیح نفع شخصی، سازمانی و مافیای کنکور بر سلامت داوطلبان دیده می شود. برگزاری کنکور به نفع مافیای کنکور است.

کاربر دیگری نوشته: مراسم عطای جایزه نوبل لغو شد. مراسم توپ طلا لغو شد. برگزاری المپیک به سال دیگر موکول شد. اما کنکور سراسری برگزار می شود؟ چه دلیل قانع کننده ای می توان برای این کار داشت؟ 

کاربر دیگری گفت: من بیماری خاص دارم و داوطلب آزمون دکتری بودم و آزمون دادم. 

مخاطب دیگری پرسیده که چرا صبر نمی کنند شرایط بهتر شود بعد همه کنکور ها رو برگزار کنند؟ برای ترم پاییز می توانند با شرط معدل دانشجو بگیرند و اجازه بدهند کسانی که درس عمومی انتقالی از یک کارشناسی به کارشناسی دوم را داشتند هم امکان ورود با شرط معدل را داشته باشند اینجوری ظرفیت ترم پاییز هم تکمیل می شود، بعد داوطلبان کنکوری هم می توانند برای ترم بهمن پذیرش شوند.

کاربر دیگری نوشته: سایت سنجش باید یک نظر سنجی جامع از داوطلبان انجام دهد که داوطلبان با شماره داوطلبی خود نظر بدهند که قابل استناد باشد و موافقین‌ و مخالفین را شناسایی کرد. برگزاری کنکور در شرایط موجود واقعا خبر از یک فاجعه انسانی دیگر می دهد.
مخاطب دیگری گفته: آینده ما دست شماست. لطفا کنکور رو عقب بیندازید. انصاف نیست. یک سال از همه چیزمان گذشتیم. یک سال از جان و دل مایه گذاشتیم که به هدفمان برسیم. لطفا تجدید نظر کنید. ما به امید امسال زندگی کردیم.

مخاطب دیگری نوشته: با برگزاری کنکورها اوضاع خیلی بدتر می شود به فکر خانواده هایی باشید که عزیزی را به خاطر کرونا از دست داده اند.

*گلایه سردبیر سوژه تعویق کنکور از دولت به مجلسی ها

سردبیر جدی ترین کمپین برای تعویق کنکور سراسری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: پیگیری افزایش تعداد امضاهای سوژه تا رسیدن به ۵۰ هزار امضا و طرح موضوع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را ادامه می دهیم.

وی که خود را نماینده جمع کثیری از داوطلبان کنکورهای مقاطع مختلف تحصیلی سال ۱۳۹۹ معرفی کرد، گفت که گلایه های خود از وزیران علوم و بهداشت به ویژه وزیر علوم را نزد نمایندگان مجلس شورای اسلامی می برد تا آنان این موضوع را در صحن علنی مجلس بررسی کنند.  

*دولت با اعتماد داوطلبان کنکور بازی کرد

پس از نمایش دو روز گذشته وزرای بهداشت، علوم و ستاد ملی مقابله با کرونا، بسیاری از نمایندگان مجلس، والدین و داوطلبان ابراز گلایه کردند.

همچنین حجت‌الاسلام حسن شجاعی علی‌آبادی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و نماینده ابهر هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: دولت و ستاد کرونا حق دارد درباره کنکور تصمیم بگیرد اما چرا با اعتماد مردم بازی می‌ کند؟

وی گفت: چرا ظرف ۲۴ ساعت نظر دولت درباره برگزاری کنکور تغییر کرد؟ در شرایط فعلی که مردم درگیر بسیاری از مشکلات هستند این کار به ایجاد نارضایتی در مردم جامعه دامن می‌ زند. 

وی افزود: وقتی می‌ گویید که امکان رعایت پروتکل‌‌ های سختگیرانه بهداشتی در مهلت باقی مانده وجود ندارد، چرا طی ۲۴ ساعت نظر خود را تغییر می ‌دهید؟

*مجلس دغدغه سلامت داوطلبان کنکور و خانواده های آنان را دارد

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: پیش از این، با توجه به دغدغه مجلس درباره سلامت داوطلبان کنکور و خانواده های آنان، کمیسیون ‌های بهداشت و آموزش و معاونت نظارت مجلس موظف شده بودند ظرف ۴۸ ساعت در جلسه ‌ای با حضور وزارتخانه‌ های بهداشت، علوم و آموزش نحوه اجرای پروتکل ‌ها در کنکور را بررسی کنند.

به گفته وی، در جلسه ای که دو شب پیش در این باره برگزار شد، وزیر بهداشت پروتکل ‌های بهداشتی مورد نظر را به وزارت علوم اعلام کرد و وزیر علوم هم اعلام کرد که امکان اجرای این پروتکل ‌ها تا پایان شهریور ماه وجود ندارد و قرار شد کنکور برگزار نشود. اکنون طی ۲۴ ساعت اعلام شده که به دستور رئیس جمهور کنکور به تعویق نخواهد افتاد.

وی گفت: با وجود این تصمیم یک شبه رئیس جمهور، نمایندگان مجلس با حضور در استان‌ ها حین برگزاری کنکور بر رعایت پروتکل‌ های بهداشتی نظارت خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول