اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ضرورت راه‌اندازی انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار در خراسان‌جنوبی

نخستین نشست تخصصی سمن‌های حوزه گردشگری و میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی برگزار و حاضرین با تأکید بر برون‌سپاری برخی از مأموریت‌های دستگاه‌های اجرایی به تشکل‌ها خواستار پرهیز از سیاسی‌کاری و توسعه مطالبه‌گری مبتنی بر حق و قانون شدند.

ضرورت راه‌اندازی انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به مناسبت گرامیداشت هفته تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی جوانان نخستین نشست تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی با حضور دست‌اندرکاران این حوزه برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی در جلسه انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار استان، اظهار داشت: در حوزه گردشگری حلقه اتصال موفقیت دولت، حکومت و نظام سیاسی می‌تواند مشارکت هدفدار سمن‌ها باشد.

ناصر خوش‌خبر افزود: اگر مردم برنامه‌های حکومت را تقویت و حمایت کنند مطمئنا شرایط خوبی برای رفاه اجتماعی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی مهیا و تأثیرگذاری بیشتری نیز در اجرای برنامه‌های فرهنگی و شفاف‌سازی عملکردی خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود ساختارهای متعدد نظام اداری و اجتماعی در کشور، تأکید کرد: چنانچه از ظرفیت‌های بالقوه این سمن‌ها در مقتضیات زمانی به‌درستی بهره‌برداری شود حس مسؤولیت و پاسخگویی ارتقاء می‌یابد و موج سواری بر شائبه‌ها و انتقادات نادرست پایان می‌یابد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی در خطاب به تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد استان، گفت: سمن‌ها در خط مقدم مطالبه‌گری مبتنی بر حق و قانون هستند و اگر این مهم اتفاق بیفتد ضمن اینکه همه امکانات و ظرفیت‌های استان در مسیر درست خود به‌کارگیری می‌شود خروجی آن نیز موجب رضایت‌مندی مردم و ایجاد امید و رفاه اجتماعی در جامعه می‌شود.

عدم دریافت گزارش عملکرد تشکل‌های حوزه گردشگری

خوش‌خبر با اشاره به وجود 492 تشکل غیردولتی مجوز دار خراسان‌جنوبی، بیان داشت: تشکل‌های غیردولتی جناح بردار و سیاسی نیستند و از این‌ رو باید اولین نهیب را به خود بزنند که آیا با انجام تکالیف خود حق مطلب را ادا کرده‌اند یا نه؟

وی با بیان اینکه 221 تشکلی که مجوز خود را از استانداری و فرمانداری‌ها گرفته‌اند نیازمند بازنگری و نظارت هستند، گفت: سمن‌ها و تشکل‌های اجتماعی به‌صورت فصلی یا سالانه باید گزارش‌‌ عملکرد خود را مستندسازی و ارائه دهند و در تولید محتوای متناسب با نیاز روز مخاطبان هدف‌گذاری و با رسانه‌ها ارتباط‌گیری داشته‌باشند ولی متأسفانه تاکنون گزارشی دریافت نکرده‌ایم.

عباسعلی بهاری مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی نیز در این نشست، اظهار داشت: با توجه به اهمیت توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد، برون‌سپاری برخی از مأموریت‌های دستگاه‌های اجرایی تا اول شهریور ماه امسال ابلاغ می‌شود.

وی افزود: ۶۰۰ برنامه تاکنون در ارتباط با برون‌سپاری برنامه‌ها به کارگروه ارسال و ۲۰۰ مورد احصاء شده که تفاهم‌نامه سمن‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای این بخش به‌زودی اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌جنوبی افزود: برون‌سپاری برخی از مأموریت‌های دستگاه‌های اجرایی در چارچوب قانون ضمن ارتقای سمن‌ها و تشکل‌ها، مشارکت اجتماعی را در پی خواهد داشت.

بدهکاری و سررسیدهای بانکی مانده ناشی از شیوع ویروس کرونا

«حسن رمضانی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی در این نشست تأکید کرد: موفقیت در حوزه گردشگری و حفاظت از آثار تاریخی بدون حضور تشکل‌های مردمی امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: برای توسعه حوزه گردشگری نیازمند تبدیل شدن حفاظت از آثار به مطالبه مردمی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی یادآور شد: روند توسعه و افزایش تشکل‌ها و سمن‌های حوزه میراث فرهنگی در استان رو به جلوست و تعدادی از سمن‌ها به‌صورت تخصصی و پایه‌ای در این رسته فعالیت دارند و این درحالی‌است که پیش از این برای سالیان متمادی مؤسسات مردم ‌نهاد در حوزه میراث فرهنگی فعال نبوده و نداشتیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: بیشترین زحمت و خدمت در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی توسط سمن‌ها انجام می‌شود که امید است با توجه به شرایط موجود شیوع ویروس کرونا و تعطیلی حوزه‌های مرتبط با گردشگری و صنایع‌دستی که بدهکاری‌های مالی و سر رسیدهای بانکی برای فعال این حوزه ایجاد شده با حمایت مسؤولان گشایشی صورت گیرد.

انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار راه‌اندازی شود

«سیدمصطفی حسینی» نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد خراسان‌جنوبی نیز اظهار داشت: تجاری‌سازی علوم انسانی یکی از راهبردهایی است که می‌تواند در استان ارائه شود.

وی افزود: با توجه به تعدد رشته‌های علوم انسانی می‌توان با برنامه‌ریزی راهبردی مبتنی بر نیازهای جامعه مخاطب، بخش قابل توجهی اشتغال ایجاد کرد.

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد خراسان‌جنوبی تصریح کرد: ۸۸۰ تشکل کشور در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند که خراسان‌جنوبی پایین‌تر رقم را دارد.

حسینی یادآور شد: از سال 98 فعالان گردشگری به این سمت گسیل پیدا کردند و امروز نیازمند انجمنی هستیم که با تکیه بر آن بتوانیم  طراحی و نوآوری در حوزه صنایع‌دستی را گسترش دهیم.

به گزارش فارس؛ در ادامه این جلسه از تمبر انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان‌جنوبی رونمایی شد.

انتهای‌پیام/69014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول