اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

۱۰ درصد ترافیک شبکه ملی اطلاعات بر بستر تکنولوژی قوی /توسعه زیست بوم فناوری از اهداف وزارت ارتباطات

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه امکان جذب فناوری و تکنولوژی در داخل کشور وجود دارد،گفت: متناسب با تکالیف بالا دستی وظیفه ما این است که ۱۰ درصد ترافیک شبکه ملی اطلاعات را بر بستر تکنولوژی قوی ارائه دهیم.

۱۰ درصد ترافیک شبکه ملی اطلاعات  بر بستر تکنولوژی قوی /توسعه زیست بوم فناوری از اهداف وزارت ارتباطات

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ،  حجت عابدی اصل، با توجه به رونق اقتصاد خلاق به عنوان رویکردی نوین در عرصه  اقتصاد، صنعت و فرهنگ که در تلاش است با ایجاد پیوند و تعامل میان این حوزه ها، ارزش اقتصادی و فرهنگی محصولات خلاق را به مثابه تولیدات ارزشمند در عصر حاضر نشان دهد، شاهد هستیم که در کنار شکل‌گیری شرکت های دانش‌بنیان در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، بخش دیگری از شرکت‌ها که عمدتا در صنایع خلاق، فرهنگی و خدمات نوین و مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند و ماهیت رشد آنها بر مبنای خلاقیت، نوآوری و ارایه مدل های نوین کسب و کار است، در زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی کشور ظهور کرده و مراحل رشد خویش را با شتاب پشت سر می‌گذارند.

سید ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات حرف‌های زیاد و شنیدنی برای فعالیت های این معاونت دارد. وی درباره ویژگی‌ها ، برنامه های ارتباطی، انگیزه رسیدن به تکنولوژی جدید، حرکت در مسیر بیانات مقام معظم رهبری، چشم اندازهای کوچک و بزرگ فناوری ، ماموریت معاونت فناوری و زندگی در محیط ارتباطی نکات قابل توجه و خوبی را عنوان و آینده را روشن و کاملا مثبت ارزیابی می‌کند.

برای شنیدن همه آنچه در حوزه راه اندازی نسل ۵ شبکه ارتباطی در کشور  در حال انجام است با سید ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ساعاتی را در اولین دقایق یک روز کاری در خنکای صبح در یک اتاق کوچک و بسیار آرام به گفت‌وگو نشستیم.

آنچه در گفت‌وگوی ما با سید ستار هاشمی می‌خوانید:

* نسل اول موبایل به بشر این امکان را داد تا تجربه ارتباطات را بر بستر موبایل تجربه کند

*  هر نسلی از فناوری به لحاظ پاردایمی یک تفاوت ماهیتی با نسل‌های گذشته دارد

* تا زمانی که بستر مهیا نشود نمی‌توان خدمات به جامعه داد

*  شبکه ارتباطی یک زیست بوم فناوری است

*در نسل جدیدفناوری ، ارتباط به هیچ عنوان نباید قطع ‌شود

*  ۳۰ درصد شغل‌های سنتی توسط هوش مصنوعی جایگزین خواهد شد

* بهبود و ارتقاء کیفیت برداشت محصول با نسل جدیدشبکه ارتباطی

* امکان جذب فناوری و تکنولوژی در داخل کشور وجود دارد

* نسل اول موبایل به بشر این امکان را داد تا تجربه ارتباطات را بر بستر موبایل تجربه کند

فارس: درباره نقش شبکه ارتباطی در زندگی مردم بگوئید.

 هاشمی:  هر تحول و تغییر در فناوری  در شبکه سیار متمایز است  اگر اتفاقات نسل‌های مختلف تلفن همراه را مقایسه کنیم شاهد هستیم در نسل اول که پیدایش آن در سال‌ ۱۹۸۰ بود، اساسا به بشر این امکان را داد که بتواند تجربه ارتباطات را از طریق بستر موبایل صرفا برای دریافت صدا استفاده کند که البته حجم تجهیزات به اندازه‌ای نبود که واقعا این تکنولوژی بتواند به عنوان موبایل تلقی شود و عمومیت پیدا کند.

*  هر نسلی از فناوری به لحاظ پاردایمی یک تفاوت ماهیتی با نسل‌های گذشته دارد

در نسل دوم عملا به سمتی رفتیم که بتوانیم در کنار صدا، پیامک را داشته باشیم که زمان آن به سال ۱۹۹۰ مربوط می شود، یعنی در یک بازه زمانی ۱۰ ساله نسل جدیدی از ارتباطات را پشت سر گذاشتیم اما در نسل سوم که در سال ۲۰۰۱ معرفی می‌شود عملا کارکرد عمده آن نسبت به نسل دوم مقوله "داده" است یعنی وجود بستری برای تبادل داده که در نسل سوم از آن رونمایی شد این در حالی است که در سال ۲۰۰۹ نسل چهارم معرفی شد که ارائه خدمات از طریق پیدایش گوشی‌های هوشمند است.

* تا زمانی که بستر مهیا نشود نمی‌توان خدمات به جامعه داد

فارس: مهم ترین کارکرد شبکه ارتباطی چیست؟

هاشمی: باید توضیح دهم که ما نمی‌توانیم واقعا نسل های شبکه ارتباطی گوشی همراه را صرفا به عنوان بستر ارتباطی بدانیم، یعنی درواقع یک بستری را ایجاد می‌کند برای کسب و کارهای نوین که تا به امروز شرایط و امکان محقق شدن آن نبود، به این معنی که تا زمانی که بستر مهیا نشود، نمی‌توان خدماتی به جامعه داد.

*  شبکه ارتباطی یک زیست بوم فناوری است

فارس: چه زمانی می توانیم از نسل جدید شبکه ارتباطی استفاده کنیم؟

هاشمی: وقتی صحبت از نسل جدید شبکه ارتباطی  می‌شود عملا از یک زیست بوم حرف می‌زنیم که مولفه‌های مختلفی دارد که بخشی از آن روشن است، یعنی از ظرفیت هوش مصنوعی ، ارتباطات ، حوزه سلامت و ساخت و تولید ربات‌هایی متناسب با این کاربست استفاده می کنیم در واقع  نباید به این موضوعات جدا از هم نگاه کرد، چون باید این موارد در کنار هم رشد یافته و بالغ شود تا به هدف خود برسد.

در بخش کاربردهای نسل جدید موضوع عدم تأخیر سرعت و بحث اطمینان است که در ارتباطات ایجاد شده و به هیچ عنوان قطع نمی‌شود چون قابل تصور نیست که در عمل جراحی ارتباط قطع شود. مولفه زیرساخت تأمین انرژی هم یکی از موارد بسیار مهم است. یعنی زیرساخت بیمارستانی باید امکان ارائه برق یا پاور را داشته باشد تا قطعی متصور نشود. یعنی همه کاربردها در کنار هم قرار می‌گیرد تا بتوان نقش ایفا کنند از طرفی باید بگویم نکته بعدی پهنای مورد نیاز جراح باید تأمین شود، یعنی ما باید بتوانیم کیفیت تصاویر دریافتی توسط جراح را با کیفیت مناسب در اختیار قرار دهیم تا بتواند این اتفاق رقم بخورد.

 

*  ۳۰ درصد شغل‌های سنتی توسط هوش مصنوعی جایگزین خواهد شد

به طور مثال بر اساس گزارش یکی از مؤسسات مطالعاتی برتر دنیا تا سال ۲۰۲۵ در یک بازه زمانی ۵ ساله ما شاهد خواهیم بود که ۳۰ درصد شغل‌های سنتی توسط هوش مصنوعی جایگزین خواهد شد. این آمار قابل تأملی است که باید به آن توجه و برنامه ریزی اولیه برای آن داشته باشیم. شاید نگاه اولیه‌ای باشد که بخشی از شهروندان جامعه بیکار شوند که اینگونه نیست، بلکه نوع شغل تغییر می‌کند و آمادگی برای پذیرش و مواجهه فعال با تکنولوژی را کسب کنیم.

*  بهبود و ارتقاء کیفیت برداشت محصول با نسل جدید شبکه ارتباطی

فارس: همانطور که می دانید امروزه مقوله اینترنت اشیا دربین کشورها بحث جدی است. این موضوع به چه معناست و چه کاربردی در ایران خواهد داشت؟

هاشمی: اینترنت اشیاء یکی از موضوعات مهمی است که در مقوله کشاورزی و علم در شهر هوشمند اهمیت دارد؛ چراکه یکسری مولفه‌های مشترک بین آنها وجود دارد، یعنی بتوانیم با استفاده از تعداد زیادی از سنسورها به طور همزمان اطلاعات را دریافت و پس از تحلیل و متناسب با تحلیل "داده" مدیریت منابع را انجام دهیم؛ به طور مثال ما می توانیم با بهره مندی از نسل جدید شبکه ارتباطی شاهد بهبود و ارتقاء کیفیت برداشت محصول  باشیم و در مدیریت شهری نیز به محیط‌زیست و آلودگی کمک کنیم که این اقدامات در واقع از طریق اینترنت اشیاء اتفاق می‌افتد که در کنار هوش مصنوعی یک اتفاق خوب رقم می خورد و نتیجه کار در زندگی مردم تأثیر دارد این موضوع در حالی است که باید زیرساخت ارتباطی مورد توجه قرار گیرد در واقع مدیریت طیف فرکانس عملا باید در کشور توسعه یابد که این بستر نیاز به توجه دارد.

مدیریت طیف فرکانس عملا با راه‌اندازی زیست بوم فناوری شبکه ارتباطی در کشور توسعه می یابد.

* امکان جذب فناوری و تکنولوژی در داخل کشور وجود دارد

فارس:  چه میزان زیر ساخت های گسترش شبکه ارتباطی مهیا است؟

هاشمی: باید بگویم تولید تجهیزات داخلی را در دستور کار داریم، درواقع باورمان این است که ما در کشور این ظرفیت را داریم که اگر به عرصه جدید تکنولوژی ورود کنیم عملا امکان جذب فناوری و تکنولوژی در داخل کشور وجود دارد.این در حالی است که تعداد اپراتورهایی که به سمت استفاده از نسل جدید تلفن همراه رفته‌اند به  ۲۴ اپراتور رسیده و ۴۶ کشور در عرصه استفاده از نسل جدید وارد شده و فعالیت می‌کنند.

* ۱۰ درصد ترافیک شبکه ملی اطلاعات  بر بستر تکنولوژی قوی از اهداف ما است

فارس:  ماموریت شما در رشد فناوری و تکنولوژی شبکه ارتباطی چیست؟ آیا سرمایه گذاری مناسب انجام شده است؟ 

هاشمی: سرمایه گذاری نیاز به مطالعه بازار دارد اما آنچه ما در دستور داریم متناسب با تکالیف بالادستی است. به طوری که در سند اهداف کلان شبکه ملی اطلاعات تکلیف ما این است که ۱۰ درصد ترافیک شبکه ملی اطلاعات را بر بستر تکنولوژی قوی ارائه دهیم. نکته مهم این است که ما مراقبت می‌کنیم که وارد تصدی‌گری نشویم. در واقع کار توسعه و ارائه سرویس توسط اپراتورها محقق می‌شود که آنها هم برای ورود به عرصه فناوری جدید تحلیل و هزینه‌سنجی می‌کنند به طوری که بر اساس نیازی که وجود دارند برنامه‌ای را در دستورکار قرار می‌دهند. ما برنامه ریزی کردیم تا پایان امسال ۵ سایت را با امکان ارائه خدمات فناوری خواهیم داشت.

*  پیام‌رسان‌ها هم می‌توانند دربستر زیست بوم قرار گیرند و از این ظرفیت استفاده بهینه کنند

فارس: نقش پیام رسان ها در زیست بوم فناوری را بگوئید؟

هاشمی: اگر به نسل جدید شبکه ارتباطی از منظر زیست بوم نگاه کنیم پیام‌رسان‌ها هم می‌توانند در این بستر قرار گیرند و از این ظرفیت استفاده بهینه کنند. اگر نگاه کنیم افزایش پهنای باندی که وجود دارد  به صورت طبیعی یکی از کارکردهای خوب ما برای پیام رسان‌ها متصور است. بر روی بستر ارتباطی شبکه ملی اطلاعات استفاده از یک ظرفیت اینترنتی پرسرعت وعملا با تأخیر حداقلی باعث می‌شود که تجربه کاربری را به طور قابل توجهی ارتقاء دهد که  پیام‌رسان ها  از این مولفه‌ها بهره‌مند خواهند شد. اما باید بگویم پیش بینی‌ها می‌گوید که ما تا سال ۲۰۲۵، نزدیک به ۲۷ درصد از اتصالات مبتنی بر زیست بوم خواهد بود. این آماری است که ما در مطالعات به آن رسیدیم و همچنین از حجم سرمایه‌گذاری که اپراتورها در دنیا دارند عملا در ۵ سال آینده حجم سرمایه‌گذاری ۱.۱ تریلیون دلاری است.

 

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول