اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ترکیه خواهان حل اختلافات با یونان از راه گفت‌و‌گو شد

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که این کشور می‌خواهد اختلافات با یونان در دریای مدیترانه را از طریق گفت‌و‌گو حل و فصل کند.

ترکیه خواهان حل اختلافات با یونان از راه گفت‌و‌گو شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، امروز (چهارشنبه)، از تمایل این کشور برای حل اختلافات با یونان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری «الجزیره»، حلوصی آکار در این خصوص گفت: «ترکیه تمایل دارد بحران با یونان در دریای مدیترانه را از طریق گفت‌و‌گو حل کند».

وزیر دفاع ترکیه در ادامه افزود: «از ایده حل مشکلات از راه گفت‌و‌گو حمایت می‌کنیم و تمایل داریم از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز به راه‌حل‌هایی سیاسی دست پیدا کنیم».

روابط ترکیه و یونان در دهه‌های گذشته به دلیل ادعای هرکدام درباره حقوق دریانوردی در دریای اژه مرتب دچار تنش بوده است. یونان و ترکیه بارها همدیگر را به نقض مرزهای هوایی و زمینی خود متهم کرده‌اند. چندی قبل نیز نیروهای مسلح یونان مدعی نقض گستره حریم هوایی خود از سوی جنگنده های ترکیه و در چند نوبت رویارویی هوایی با آنها شد.

از دیگر مواردی که ترکیه و یونان بر سر آن اختلاف دارند، حفاری در دریای مدیترانه است. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، پیشتر در این خصوص گفته بود که یونان به تعهدات خود به ترکیه در زمینه توقف عملیات حفاری در دریای مدیترانه عمل نکرده است و ترکیه عملیات حفاری در دریای مدیترانه را از سر گرفته و به اجرای توافق‌هایش با لیبی ادامه خواهد داد.

آکار همچنین با اشاره به توافق اخیر میان مصر و یونان گفت که این توافق هیچ اساس قانونی ندارد و حقوق مردم مصر را ضایع می‌کند.

وزیر دفاع ترکیه به سفر اخیر وزیرخارجه یونان به قاهره اشاره کرد که طی آن تفاهمنامه ترسیم مرز دریایی میان دو کشور به امضای طرفین رسید.

امضای تفاهم نامه ترسیم مرزهای آبی بین مصر و یونان در واکنش به امضای تفاهم‌نامه مشابه بین ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» است که ماه نوامبر سال میلادی گذشته به امضای رؤسای جمهور ترکیه و لیبی رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول