اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

فیتیله‌پیچ جهش تولید در ایستگاه پمپاژ «رودشتی»/نابودی 100 هکتار انارستان به دلیل بدهی برق!+تصویر

اهالی رودشتی از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا می‌گویند چیزی حدود ۱۰۰ هکتار باغ به دلیل بی‌کفایتی مسئولین شهرستانی و استانی در آستانه خشک شدن و نابودی قرار گرفتند که بدهی ۸۶ میلیونی به اداره برق باعث این فاجعه شده است.

فیتیله‌پیچ  جهش تولید در ایستگاه پمپاژ «رودشتی»/نابودی 100 هکتار انارستان به دلیل بدهی برق!+تصویر

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ نفله شدن بیت‌المال در استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع جدید و چندان غیر منتظره‌ای نیست و از گذشته تاکنون موارد پر شماری از هدر رفت بیت‌المال و به دنبال آن ضرر و زیان سنگین مردم را شاهد بوده‌ایم.

در همه بخش‌ها از صنعت گرفته که در حال حاضر واحدهای تولیدی زیادی با ماشین‌آلات گران قیمت و بعضا خارجی سالها خاک می‌خورند و یا در حوزه کشاورزی که نمونه بارز آن پروژه چند میلیاردی دره خواجه بود که در گزارش‌های قبلی به آن اشاره کردیم.

در این بین برخی از مردم منطقه سادات محمودی و مشخصا روستای رودشتی که ایستگاه پمپاژ آن همواره در دولت کنونی در بوق و کرنا شده بود از وضعیت اسفناک باغات خود به شدت می‌نالند و معتقدند که به خاطر دستمالی قیصریه به آتش کشیده شده و تنها به دلیل بدهی 86 میلیون تومانی ایستگاه پمپاژ رودشتی میلیاردها تومان هزینه دولت و مردم با خشک شدن باغات انار دود هوا شده است.


ایستگاه پمپاژ رودشتی

یکی از اهالی رودشتی می‌گوید چیزی حدود ۱۰۰ هکتار باغ به دلیل بی‌کفایتی مسئولین شهرستانی و استانی در آستانه خشک شدن و نابودی قرار گرفتند که بدهی ۸۶ میلیونی به اداره برق باعث این فاجعه شده است.

یکی دیگر از باغداران منطقه رودشتی می‌گوید: طرح باغات روستای رودشتی از توابع سادات محمودی  که از سال ۱۳۷۵  جهت رفع محرومیت و ایجاد اشتغال برای اهالی روستا کلنگ زنی شد طبق گزارش جهاد کشاورزی شهرستان دنا چیزی حدود ۸ میلیارد تومان آن زمان برای احداث پمپاژ هزینه مالی شد و ۸ سال از راه‌اندازی این طرح بزرگ گذشته و حدود ۶۰ هکتار از زمین های کشاورزی این منطقه زیر کشت درخت انار رفته است. 

وی گفت: در دوره‌ای طرح به صورت کامل اجرا شد که دعای خیر مردم محروم سادات محمودی بدرقه راه مسوولان دلسوز و پی‌گیر باشد ولی متاسفانه به دلایل مختلف سیاسی توجهی به منطقه سادات محمودی بخصوص پمپاژ میلیاردی روستای رودشتی نشد و هربار با بهانه های مختلف مانع آب رسانی به درختان سرسبز رودشتی شد که متاسفانه باغات روستای رودشتی درحال خشک شدن و نابودی است. 

وی گفت: با پیگیری های مستمر دهیار، شوراء و فرمانده پایگاه روستا از طریق نهاد های مختلف پیگیر مشکل تعمیرات پمپاژ رودشتی شدیم  چندین بار مسئولین استانی و شهرستانی آقایان دکتر پناهی فرماندار شهرستان دنا مهندس شفایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، بخشدار بخش پاتاوه، مهندس صیادی مدیر برق شهرستان دنا برای بازدید و حل مشکل پمپاژ به منطقه سادات محمودی سفر کردند

ولی با انداختن چندین عکس و رسانه ای کردن آن چیزی دستگیر مردم نشد. 

با این تفاسیر دست به دامن سپاه ناحیه شهرستان دنا شدیم  و با تلاش های شبانه روزی سرهنگ ستوده و تماس با مدیر برق استان آقای مهندس رهزادی برای رفع  این مشکل تماس گرفتند ولی باز توجهی به این همه مکاتبات نشد.

این باغدار اهل رودشتی می‌گوید: روستای رودشتی نقش بسزایی در  دفاع مقدس داشت که ۸ شهید والا مقام و چندین جانباز تقدیم این نظام و انقلاب کردند  به همین دلیل با رئیس بنیاد شهید شهرستان دنا در خصوص مشکل پمپاژ دیدار داشتیم که حداقل به خاطر حرمت شهدای والامقام رودشتی مشکل پمپاژ حل شود  و تلاش های بی وقفه او نیز نتیجه ای نداشت.

وی اظهار کرد: با شروع فصل انتخابات از طریق  نماینده ارتباط برقرار کردیم و ایشان هم به صورت فوری از مدیر جدید کشاورزی  شهرستان دنا جهت رفع مشکل پمپاژ خواستار اقدام شد ولی بعد از بازدید از طرح متاسفانه هیچ گونه کمکی جهت رفع این مشکل بزرگ نکردند 

این باغدار می‌گوید: از سر ناچاری دست به دامان امام جمعه محترم  استان آیت‌الله حسینی شدیم و ایشان هم لطف کردند با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تماس گرفتند که مردم را به بهاالدینی رئیس آب و خاک ارجاع دادند و این توپ همچنان از این زمین به آن زمین پرتاب می‌شود و متاسفانه در سال جهش تولید برق پمپاژ را به دلیل بدهکاری نامعلوم  قطع کرده‌اند جالب است بدهکاری از سال ۸۳ تا ۹۰  که هیچ‌گونه درختی کاشته نشده نیز برآورد شده است که حدود ۶۰ میلیون تومان برای طرح کاشته نشده بدهی برق صادر شده است!!. 

در همین زمینه به سراغ داود راهزادی مدیرعامل برق استان رفتیم که وی با بیان اینکه درصدد رفع مشکل باغداران هستیم این گونه اظهار کرد که مشکل را با امور مشترکین خودمان در میان می‌گذارم!.

بعد از آن با الیاس تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تماس برقرار کردیم که وی نیز از چنین وضعیتی اظهار تاسف کرد و گفت: با اداره برق رایزنی کردیم و انتظار داشتیم که به طریقی مشکل باغداران منطقه رودشتی برطرف شود.

وی گفت: البته باغداران منطقه که تعداد آن‌ها کم نیست باید همت به خرج می‌دادند و با پرداخت بدهی اجازه نمی‌دادند که بدهی روی بدهی جمع شده و مشکل به اینجا برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: باغداران باید توجه داشته باشند که جهاد کشاورزی قادر به پرداخت چنین بدهی نیست و در حیطه وظیفه ما هم نیست که بدهی ایستگاه پمپاژ آب را پرداخت کنیم اما همچنان از اداره برق انتظار داریم که راهکاری برای مشکل چاره‌جویی کند.

به گزارش فارس؛ هر چند که داستان پرداخت نکردن بدهی‌ها در استان سر درازی دارد و شاید یک سر مشکل خود کشاورزان و باغداران باشند اما متولیان امر باید تمهیدی بیندیشند تا به یکباره مردم با مشکل مواجه نشوند لذا در سالی که مزین به جهش تولید بوده باید به هر صورت ممکن جلوی رکود و سکون تولدی گرفته شود که متاسفائنه در ایستگاه پمپاژ رودشتی شاهد چنین رویکردی نیستیم.

انتهای پیام/82009

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول