اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نگاهی به‌ اعتراضات در بلاروس؛ یک کشته، ده‌ها زخمی و 6 هزار بازداشتی

اعتراضات بلاروس که از لحظه اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور آغاز شد، همچنان ادامه دارد و تاکنون واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است.

نگاهی به‌ اعتراضات در بلاروس؛ یک کشته، ده‌ها زخمی و 6 هزار بازداشتی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کشور اروپایی بلاروس در شرق قاره اروپا از زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که از پیشتازی «الکساندر لوکاشنکو» حکایت داشت به صحنه اعتراضات گسترده و درگیری‌ تبدیل شده است.

در جدیدترین خبرها، وزارت کشور بلاروس از بازداشت ۶ هزار نفر در جریان اعتراضات این کشور که امروز سومین روز خود را سپری می‌کند، خبر داد. طبق اعلام این وزارتخانه، ۳ هزار نفر در اعتراضات دوشنبه شب، ۲ هزار نفر در اعتراضات سه‌شنبه و هزار نفر دیگر در اعتراضات امروز چهارشنبه تاکنون بازداشت شده‌اند.

 

 

در بیانیه منتشر شده از سوی این وزارتخانه، دولت بلاروس همچنین تیراندازی به سوی معترضان را مورد تایید قرار داد. در این بیانیه پلیس ادعا کرده معترضان، مسلح به میله‌های فلزی بودند و برای محافظت از جان نیروهای پلیس بعد از آن که معترضان به تیراندازی‌های هشدار بی‌توجهی کردند، تیراندازی به سمت آن‌ها ضروری بوده است.

این ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس از زمان استقلال این کشور از شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ بود و بنابر نتایج اعلام شده، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس توانست با کسب ۸۰.۲۳ درصد آرا در این انتخابات پیروز شود و «اسوتلانا تیخانوفسکایا»، رقیب اصلی وی تنها ۹.۹ درصد آرا را کسب کرد.

 

 

تیخانوفسکایا به دنبال انتشار نتایج انتخابات مدعی شد که او برنده شده و نتایج اعلام شده را «متقلبانه» می‌داند و خواهان بازشماری آرا شد. همزمان در روز دوشنبه حداقل در ۲۰ شهر بلاروس از جمله در مینسک، پایتخت این کشور تظاهرات برگزار شد و مردم به نتیجه انتخابات که لوکاشنکو ۶۵ ساله را برای دور ششم رئیس‌جمهور این کشور اعلام می‌کرد، اعتراض کردند.

در مینسک، پایتخت بلاروس، نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن معترضان از اسپری فلفل و گاز اشک‌آور استفاده کردند که چندین نفر نیز در اثر آن مجروح شدند. بنابر گزارش‌ها، تاکنون ده‌ها نفر در جریان این اعتراضات از ناحیه سر و سینه دچار جراحت شده‌اند.

همچنین «الگا چمودانوا» سخنگوی وزارت کشور بلاروس روز دوشنبه از کشته شدن یک معترض در جریان تظاهرات این کشور خبر داد و درباره علت آن در یکی از شبکه‌های مجازی نوشت: «روز ۱۰ آگوست (۲۰ مرداد) حدود ساعت ۲۳، در جریان آشوب‌ها در خیابان پریتیسکی شهر مینسک، جمعیت اقدام به ایجاد مانع در برابر حرکت کردند. در جریان درگیری با نیروهای ویژه که با هدف رفع موانع در مسیر حرکت به محل رفته بودند،‌ یکی از معترضان، ‌تلاش کرد تا شی انفجاری ناشناخته‌ای را به سوی ماموران قانون پرتاب کند. این شی در دستان وی منفجر شد و در پی آن، این فرد جان خود خود را از دست داد.»

 

 

 

همزمان با شدت گرفتن اعتراضات و انتشار خبرهایی مبنی بر درگیری و خشونت‌ها، «لیناس لینکویسیوس» وزیر خارجه لیتوانی در پیامی توییتری از فرار «اسوتلانا تیخانوفکسایا» رقیب ناکام این انتخابات به لیتوانی خبر داد. وی نوشت: «اسوتلانا تیخانوفسکایا حالش خوب است و او در لیتوانی است».

گروه‌های حقوق بشری پیش از آن از بازداشت اعضای تیم انتخاباتی تیخانوفسکایا خبر داده بودند. این زن بعد از زندانی شدن همسرش که قصد داشت نامزد انتخابات شود، خود به عنوان نامزد وارد رقابت‌ها شد. همسر او یک بلاگر مخالف دولت بلاروس است. 

رویترز در گزارشی درباره انتخابات بلاروس نوشت: از سال ۱۹۹۵ تاکنون، ناظران خارجی انتخابات آزاد و عادلانه‌ای در بلاروس پیش‌بینی نکرده‌اند. لوکاشنکو، مدیر یک مزرعه اشتراکی در شوروی بوده که از سال ۱۹۹۴ بر این کشور حکومت کرده اما سال‌هاست که در اعمال قدرت خود با بزرگترین چالش‌ها روبرو بوده به طوری که برخی از مردم بلاروس معتقدند زمان آن فرا رسیده که وی از این سمت کناره‌گیری کند. او ایجاد ثبات در بلاروس را تضمین کرده اما با نارضایتی و خشم عمومی به دلیل مقابله با ویروس کرونا و سوابق اقتصادی و حقوق بشری روبه‌رو بوده است.

 پیروزی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور فعلی بلاروس در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، واکنش‌های بسیاری را هم در داخل و هم در خارج از این کشور به همراه داشت.

«اورزولا فن در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا، روز دوشنبه در پیامی توئیتری خواستار انتشار نتایج صحیح این انتخابات شد.

وی در این پیام نوشت: «حقوق بنیادی در بلاروس باید مورد احترام قرار گیرد. من از مقامات بلاروس می‌خواهم که مطمئن شوند آرای انتخابات روز‌ گذشته [به درستی] شمرده و منتشر شوند.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس و سرکوب معترضان واکنش منفی نشان داد.

از سوی دیگر آلمان نیز خواستار شمارش صحیح آرا در این انتخابات شد. «استفان سیبرت» سخنگوی دولت آلمان گفت نشانه‌های بی‌شماری از تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری مشاهده کرده و دولت این کشور در مورد نحوه اجرای انتخابات در بلاروس «به شدت تردید» دارد. سیبرت همچنین گفت حداقل استانداردهای انتخابات دموکراتیک در بلاروس رعایت نشده و این غیر‌قابل قبول است.

«ماتئوش موراویسکی» نخست‌وزیر لهستان نیز از رهبران اروپایی درخواست دارد نشست ویژه‌ای را با محور تحولات بلاروس تشکیل دهند.

بعد از مقام‌های مختلف اروپایی، آمریکایی‌ها هم از قافله عقب نماندند و در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس اظهارنظر کردند. 

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در بلاروس ابراز نگرانی عمیق کرد.

وی در این بیانیه علیرغم خشونت پلیس و نیروهای فدرال علیه معترضان به نژادپرستی در آمریکا در هفته‌های اخیر، نوشت: «برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس در روز ۹ آگوست (۱۹ مرداد) باعث نگرانی عمیق شده است. این انتخابات آزاد یا عادلانه نبوده است. آمریکا شدیدا خشونت علیه معترضان و بازداشت مخالفان را محکوم می‌کند. ما از خواسته‌های دموکراتیک مردم بلاروس حمایت می‌کنیم.»

«جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی ایالات متحده نتایج انتخابات را محکوم کرد. بایدن روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای در وبگاه «مدیوم» مدعی شد که انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس «عادلانه و آزاد» نبود و از دولت این کشور خواست تا «به حقوق بلاروسی‌ها برای شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد».

این سیاستمدار آمریکایی به رویه دیگر مقامات این کشور در زیر سوال بردن انتخابات و تضعیف دولت‌های غیرهمسو با واشنگتن، از «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس خواست تا «از به کار بردن قوه قهریه [علیه معترضان] اجتناب کرده و افرادی را که به نادرستی بازداشت شده‌اند، آزاد نماید». وی با ادعای اینکه دسترسی به اینترنت در کشور بلاروس قطع شده، تهدید کرد که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، دولتش «هرگز برای دفاع از اصول دموکراتیک و حقوق بشر تعلل نخواهد کرد».

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از آن در واکنش به تحولات اخیر در بلاروس تا تهدید مقامات این کشور اروپایی پیش رفت.

بورل طی بیانیه‌ای گفت که اتحادیه اروپا آماده اتخاذ اقداماتی علیه مقامات این کشور به دلیل خشونت و بازداشت‌های غیرقانونی است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استفاده از زور علیه معترضان در این کشور را محکوم کرده و گفت که انتخابات اخیر در بلاروس با معیارهای بین المللی تطابق نداشته و آزاد و عادلانه نبوده است.

سرانجام «آن لیند» وزیر امور خارجه سوئد گفت که به نشستی با حضور وزرای خارجه اتحادیه اروپا دعوت شده تا در مورد اعمال تحریم‌های احتمالی علیه بلاروس به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

لیند در مصاحبه با یک شبکه رادیویی امروز چهارشنبه گفت: «صبح امروز فراخوانی برای [برگزاری] نشستی با وزرای خارجه فوق‌‌العاده کشورهای اتحادیه اروپا در روز جمعه داده شد و ما به طور دقیق در مورد این [تحریم‌ها] بحث خواهیم کرد.» جوزپ بورل هم برگزاری این نشست برای بررسی چندین موضوع از جمله انتخابات بلاروس را تایید کرد.

لوکاشنکو اما در واکنش، اعتراضات شکل گرفته را ناشی از دخالت‌های خارجی دانسته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول