اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

افشای حقایق بعد از مواجهه آقای مدیر با اخراجی‌ها/ اشتباه تایپی که زندگی صدها کارگر را تحت تاثیر قرار داد

در این گزارش ماجرای مواجهه شدن مدیرکل اداره کار چهارمحال و بختیاری و نماینده هزار کارگر اخراجی از یکی از واحدهای تولیدی در برابر دوربین خبرگزاری فارس را می‌خوانید.

افشای حقایق بعد از مواجهه آقای مدیر با اخراجی‌ها/ اشتباه تایپی که زندگی صدها کارگر را تحت تاثیر قرار داد

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| حدودا یک ماهی می‌شود که اخبار مربوط به کارگران اخراجی یکی از واحدهای تولیدی استان را روی خروجی‌های خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری می‌بینید؛ اختصاص دادن یک برنامه لایو اینستاگرامی با حضور نماینده کارگران و یکی دو گزارش و خبری که اخیرا در فضای رسانه‌ای استان آرام آرام دارد جای خودش را پیدا می‌کند و چند پستی که در خروجی‌های این رسانه در فضای مجازی منتشر شد بخشی از پیگیری‌های رسانه‌ای در خصوص این کارگران بود.

وفاداری کارگران زخم خورده به انقلاب و جفای برخی سرمایه‌داران فربه شده

آنچه جای تحلیل جدی دارد ولی موضوع این گزارش نیست، نجابت کارگران است، افرادی که یکی دو تا نیستند و تعدادشان از چندصد نفر هم گذشته ولی آنقدر نجیب هستند که برای رساندن صدای اعتراض خود حتی حاضر نیستند فریاد هم بزنند؛ زخم خورده بی‌تدبیری‌های برخی مسؤولان هستند ولی حاضر نیستند به واسطه اعتراض‌شان زخمی بر پیکره نظام بنشیند؛ شاید دلیلش این است که حتی روایت مظلومیت این کارگران برای خیلی از نخبگان و روزنامه‌نگاران چهارمحال و بختیاری هم جدید است چه رسد به اینکه صدایشان به گرگ‌های گرسنه آنطرف آبی برسد.

دقیقا برخلافِ برخی از سرمایه‌دارانی که به اعتراف برخی از مسؤولان مربوطه هر بار که اوضاع کشور در سال‌های اخیر کمی ناآرام می‌شد شروع می‌کردند به اخراج گسترده کارگران برای امتیاز گرفتن از دولت! (البته کم نیستند سرمایه‌گذاران با وجدانی که تمام توان خود را برای روی پانگه داشتن اقتصاد کشور به صحنه آوردند که اگر غیر از این بود امروز در این شرایط تحریم، کشور اینگونه روی پا نبود)

سیاست اولیه تمام مسؤولان در چهارمحال و بختیاری سکوت بود!

قبل از انتشار اولین گزارش روی خروجی این رسانه، تلاش شد پاسخ مسؤولان مربوطه در این خصوص دریافت شود که هم ادعای کارگران و هم پاسخ مسؤولان را همزمان درج کنیم اما بنا به دلایلی جملگی تصمیم بر سکوت گرفتند و حاضر به پاسخگویی نشدند؛ یکی‌شان بعدا اعتراف کرد که "فلانی(یکی از مدیران) گفته جواب‌شان را ندهید تا خسته شوند" بعد از پیگیری‌های مستمری که صورت گرفت اولین مدیری که واکنش نشان داد، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بود که خبرنگار مربوطه را دعوت به یک جلسه خودمانی کرد.

ما هم از خدا خواسته قبول کردیم؛ اما قبل از جلسه چند نکته برایمان مهم جلوه کرد؛ اول اینکه چرا اداره کار حاضر نشد جواب سؤالات ما را به صورت رسمی و مکتوب ارائه کند؟ دوم اینکه چرا اداره کار با اینقدر تاخیر حاضر به پاسخگویی شده؟ چرا روز اول پاسخ موضوعات مطروحه را ندادند؟ و چند چرای دیگر... .

ماجرای مواجهه کارگران و مدیرکل در برابر دوربین خبرگزاری فارس

به همین دلیل قبل از جلسه با نماینده کارگران هماهنگ کردیم و گفتیم سه نفر به نمایندگی از همه بیایند جلسه‌ای با مدیر مربوطه؛ روز جلسه فرا رسید و اول خودمان وارد دفتر مدیرکل شدیم، بعد از استقبال نسبتا سرد آقای مدیر و رد و بدل شدن چند متلک، با مقدمه‌ای که مطرح شد جلسه را رسمیت دادیم.

از آقای مدیر درخواست کردیم خود کارگران بیایند داخل و ما صرفا راوی جلسه باشیم و پیشنهادمان با روی باز مورد قبول واقع شد؛ کارگران وارد شدند و ماجرا شروع شد.

مطالبات کارگران توسط نماینده‌شان مطرح شد و خیلی صریح از نحوه پیگیری مطالبات‌شان از سوی اداره کار، گلایه کردند.

ادعاهای کارگران چیست؟

داریوش کاویانی در خصوص مطالبات‌شان گفت: اولین خواسته ما عدم دریافت مابه‌التفاوت طرح طبقه‌بندی مشاغل است که به بسیاری از کارگران این شرکت تعلق نگرفته است.

نماینده کارگران اخراج شده ادامه داد: شرکتی که بالغ بر 200 نفر مصدومی داشته، چطور برای کارگرانش سختی کار لحاظ نمی‌شود؟ آیا اینکه سلامتی ما در خطر است این موضوع بی اهمیتی است که پیگیری نمی‌شود.

وی در خصوص صدور یک رای که توسط اعضا رد دعوی شده هم گلایه کرد و توضیح داد: چطور همین هیات امروز به من می‌گوید بیا و از حق خودت دفاع کن ولی چند هفته بعد همین هیات شکایت ما را مردود اعلام می‌کند؛ مگر خود شما نگفتید که جلوی این رای باید گرفته شود؟ پس چرا گرفته نشد؟

کارگران خطاب به مدیرکل اداره کار: مگر خود شما نگفتید که جلوی این رای باید گرفته شود؟ پس چرا جلوی رای را نگرفتید؟

 

نماینده هزار کارگر اخراجی در پایان گفت: ما حدود دو سالی است مرتب به این اداره رجوع کرده‌ایم ولی تاکنون هیچ نتیجه‌ای از این اداره کار نگرفته‌ایم جز وقتی که هزینه کردیم و انرژی که از دست دادیم.

مدیرکل اداره کار هم توضیحاتی در خصوص موضوعات مطروحه ارائه کرد که شرحش در زیر می‌آید؛

حفیظ اله فاضل در خصوص رای صادر شده گفت: این هیاتی که مورد بحث است از 9 نفر شامل سه نفر نماینده کارگران، سه نفر نماینده کارفرما و سه نفر نماینده دولت و حاکمیت هستند و این رای را صادر می‌کنند، اکنون درست یا غلط! این رای صادر شده توسط هیچ مرجعی در استان و حتی در کشور قابل نقض نیست مگر دیوان عالی کشور.

ماجرای خطای تایپی در رایی که آخرین امید کارگران را هم از بین برد!

وی با اشاره به اینکه من به شخصه معتقدم این رای باید طوری دیگر صادر می‌شد، توضیح داد: اما تشخیص هیات محترم چیز دیگری بوده و کاری از من در حال حاضر ساخته نیست؛ هرچند بنده هم نسبت به واژه "مخیر" که احتمالا اشتباه تایپی یا نگارشی بوده و همچنین اینکه شما در آن لایحه چند موضوع را مطرح کردید ولی صرفا روی یکی از موضوعات رای صادر شده و سایر موارد بی نتیجه ‌ماندند هم نقد دارم ولی این نقد من چیزی را عوض نمی‌کند.

اینجا بود که یکی از کارگران اعتراض کرد که چرا همه اشتباهات شما به ضرر کارگران است؟ یکبار هم به ضرر کارفرما اشتباه کنید که آقای مدیرکل در جوابش گفت: بلاخره ما همه جایز الاخطا هستیم و اگر قرار باشد خطایی نکنیم که باید جزو معصومین می‌بودیم!

اینجا بود که یکی از کارگران اعتراض کرد که چرا همه اشتباهات شما به ضرر کارگران است؟ یکبار هم به ضرر کارفرما اشتباه کنید که آقای مدیرکل در جوابش گفت: بلاخره ما همه جایز الاخطا هستیم و اگر قرار باشد خطایی نکنیم که باید جزو معصومین می‌بودیم!

 

وقتی که لحن آقای مدیر در عرض چند ثانیه کاملا عوض شد!

یک ساعتی از جلسه بیشتر نگذشته بود که فضای جلسه کمی متشنج شد و بحث‌ها بالا گرفت؛ مثلا در جایی مدیرکل مدعی شد: اگر در جایی کارگران قبل از اتمام قرارداد اخراج شدند، کارفرما موظف است حقوق و مزایای کارگر را تا زمان پایانی قرارداد پرداخت نماید، اگر موردی برا خلاف این وجود دارد اعلام کنید تا من حقش را بگیرم و پرداخت کنم!

همینجا یکی از کارگران با مستنداتی که ارائه داد اعلام کرد شرکت بعد از اتمام قرارداد من را به کارگیری و بعد از مدتی اخراج کرده ولی رضایت من را جلب نکرده است!

آقای مدیر لحنش عوض شد و چند ایرادی وارد کرد که با مستندات کارگران مواجه شد که نشان می‌داد دستشان کاملا پر بود، سپس اعتراف کرد: ما که قدرتی نداریم؛ ما که مجری رای نیستیم؛ باید اجرای احکام دادگستری کارفرما را موظف به اجرای رای کند.

سؤالاتی که در این جلسه به وجود آمد و مسؤولان باید در خصوص این ابهامات شفاف‌سازی کنند؟

جلسه حدود 3 ساعتی به درازا کشید و صحبت‌های مفیدی رد و بدل شد و من که در آن جلسه صرفا ناظر بودم چند ابهام جدید برایم مطرح شد:

اول؛ اینکه معاون اداره کل کار استان که باید حامی کارگران باشد و حقوق‌شان را مطالبه کند چرا باید بعد از بازنشستگی در این شرکت به کارگیری شود؟ آیا به کارگیری معاون انتظامی و معاون اداره کل کار در شرایطی که شرکت درحال اخراج نیروهای خود در استانی است در صدر آمار بیکاری کشور قرار دارد توجیه منطقی دارد؟ چرا از نیروهای جوان و فاقد شغل استفاده نمی‌شود؟

دوم؛ آنچه در سخنان مدیرکل محترم هم محرز است تشکیک در صحت و عادلانه بودن رای صادر شده از سوی هیات 9 نفره‌ای است که سه نفر به نمایندگی از کارگران، سه نفر به نمایندگی از کارفرما و سه نفر به نمایندگی از دولت انتخاب می‌شوند؛ آیا ممکن است شرکت به دلیل استفاده از افراد ذی‌نفوذ در مجموعه خود، در آرای این هیات اثرگذار باشد؟

سوم؛ وجود ایراد تایپی به این مهمی که کلمه "مخیر" در متن اضافه شود چقدر توجیه دارد و چرا مسؤولان بالادستی برای اصلاح آن یا برخورد با کسی که کوتاهی کرده اقدام نمی‌کنند؟ آیا اضاف شدن این کلمه که بار معنایی زیادی هم دارد عامدانه و برای احقاق حقوق کارگران بوده؟

چهارم؛ چرا به ادعای کارگران وقتی که در مواردی جزیی و موردی همین هیات 9 نفره به نفع کارگران حکم صادر کرده و شرکت از اجرای حکم تمرد کرده هیچ مسؤول و نهادی برای احقاق حق کارگر اقدام نکرده است.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول