اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اقدامات امارات برای تغییر ماهیت جزیره «سقطری»؛ مردم یمن اجازه ندارند وارد جزیره شوند

امارات عربی متحده که جزیره سقطری یمن را اشغال کرده است، به تازگی اقداماتی را شروع کرده که نشان می‌دهد این کشور قصد دارد به صورت کامل، این جزیره را از ماهیت یمنی خود خارج کند.

اقدامات امارات برای تغییر ماهیت جزیره «سقطری»؛ مردم یمن اجازه ندارند وارد جزیره شوند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع محلی یمن از اقدامات خلاف عرف امارات عربی متحده در جزیره اشغال شده «سقطری» یمن خبر می‌دهند و می‌گویند که امارات در پی تغییر ماهیت این جزیره است.

برخی از منابع در فرودگاههای «عدن» و «سیئون» و بندرگاههای «حضرموت» و «المهره» به روزنامه «العربی الجدید» گفتند که «امارات تدابیر سختگیرانه‌ای برای سفر مردم یمن به جزیره سقطری وضع کرده و اجازه نداده است که از فرودگاههای عدن و سیئون، مردم یمن به جزیره سقطری سفر کنند».

این منابع گفتند که برخی از این مردم، «برای گردشگری و برخی دیگری با فعالیتهای تجاری قصد داشتند وارد سقطری شوند. کما اینکه [امارات] اجازه نمی‌دهد مردم یمن در بندرگاههای عدن، الملکا و الغیضه وارد این جزیره شوند و محدودیتهای بسیاری برای آنان وضع کرده است».

منابع مذکور ادامه دادند: «ابوظبی فقط به گردشگران خارجی اجازه می‌دهد که وارد جزیره شوند. این مسئله نیز از رهگذر مجوزهایی صورت می‌گیرد که به اسم دولت ابوظبی صادر می‌شود و با این مجوزها وارد جزیره سقطری می‌شوند و هیچ اقدام قانونی [مربوط به کشور یمن] صورت نمی‌گیرد، مانند اخذ ویزا».

به گفته این منابع، امارات پس از اشغال این جزیره، اقدامات مذکور را انجام می‌دهد و کاری به مسئولان یمن (دولت مستعفی) ندارد؛ اقدامی که چالش جدیدی برای «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن است که شامگاه عید قربان ادعا کرد «وضعیت جزیره سقطری، عادی شده است».

یک منبع وابسته دولت مستعفی در جزیره سقطری گفت: «امارات همه چیز را در جزیره تغیر می‌دهد و باعث شده است که مردم یمن از سقطری محروم شوند. امارات بسیاری از کارگران یمنی حاضر در جزیره را مجبور کرده که از جزیره خارج شده و کار خود را ترک کنند و مانع از گردشگری مردم یمن است».

این منبع تصریح کرد: «این در حالی است که تعداد اماراتیها در جزیره افزایش افزایش یافته است. همچنین هواپیماها و کشتیهایی که به صورت روزانه از امارات می‌آیند، بیشتر شده است؛ گاهی این کشتیها حامل سرباز و نیروهای اطلاعاتی هستند، گاهی حامل شبه‌نظامیان. این در حالی است که تقریبا سعودی نقشی [در جزیره] ندارد، و همه چیز در دست اماراتیهاست».

وی خاطر نشان کرد: «ساکنان الجزیره در معرض تهدید و باج‌خواهی قرار دارند، از جمله اینکه اماراتیها تهدید می‌کنند که قبایل [حاضر در جزیره] را اخراج خواهند کرد... حتی این تهدیدها متوجه مسئولان، شخصیتهای برجسته و بازرگانان جزیره است».

این مسئول همچنین تأکید کرد که «برخی از ساکنان سقطری شامل فعالان، بازرگانان، افراد نظامی و کاگران سایر استانها و مناطق یمن، در زندانهای امارات و شبه‌نظامیانش بازداشت هستند. برخی از بازداشتیها هستند که کسی چیزی درباره آنان نمی‌داند».

«محمد حمید السقطری» که خود را فعال این جزیره می‌داند، می‌گوید که این جزیره «تحت سیطره کامل امارات و شبه‌نظامیانش قرار دارد و همه در این جزیره، شنود می‌شوند؛ زیرا اماراتیها ابزارهای شنود مدرنی وارد کرده‌اند که از همه جاسوسی می‌کنند».

السقطری تأکید کرد که به همین خاطر، «همه مردم از اقدامات امارات و شبه‌نظامیانش در سراسر جزیره، نگران هستند و می‌ترسند... اماراتیها از تعداد یمنیهایی که در میان شبه‌نظامیانشان حضور دارند و در سقطری هستند، کاسته‌اند. اینها افرادی هستند که از آنان برای تسلط بر این جزیره استفاده کرده، ولی امروز مجبورشان می‌کند که به جایی که از آن آمده بودند، بازگردند. این در حالی است که حضور مسئولان اماراتی و خارجی در این جزیره افزایش یافته است».

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول