اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

بغض ترافیکی فردیس می ترکد/اجرای ۱۸ پروژه زیربنایی و ارتباطی در دستور کار است

ترافیک در خیابان‌های فردیس یکی از معضلاتی است که هیچ وقت نه تنها برطرف و کمرنگ نشده است بلکه هر روز پررنگ و پررنگ تر می‎شود، حالا رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و خدمات شهری شورای شهر فردیس وعده داده تا با اجرای پروژه‌های متعدد مشکل ترافیک شهری را برطرف خواهد کرد.

بغض ترافیکی فردیس می ترکد/اجرای ۱۸ پروژه زیربنایی و ارتباطی در دستور کار است

به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، شهر فردیس با وسعتی معادل یک و نیم درصد از مساحت استان البرز ودر آستانه انفجار جمعیتی، تا کنون زیر سایه کرج بوده و دست خالی از سرانه‌های مختلف است.

نخستین دوره  شورا و شهرداری به عنوان ارکان مدیریت شهری در آخرین سال کارش تلاش می‌کند تا با برنامه ریزی دقیق در حوزه‌های مختلف، مسیر توسعه آینده شهر را ریل گذاری کند و شاید بتوان گفت؛ آنچه مردم  بیش از هر چیز از شورا وشهرداری انتظار دارند؛ اجرای پروژه‌های عمرانی است که تا کنون توفیقی در این زمینه نداشته اند. در این راستا  با رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و خدمات شهر گفتگو کردیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

مجتبی قاسمی، رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و خدمات شهری شورای اسلامی شهر فردیس گفت: در زمان ریاست کمیسیون بودجه، چابک سازی  چارت و ساختار اصلی شهرداری انجام شد و ۴ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی،  میادین میوه و تره بار، حمل و نقل و ترافیک و سازمان  آتش نشانی و خدمات ایمنی به تصویب رسید که خوشبختانه انتزاع برخی از این سازمان ها از جمله سازمان آتش نشانی و میادین میوه و تره بار از کرج انجام شده و کلیه امور مربوطه در فردیس انجام می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم اهمیت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی برای شهر پرجمعیت فردیس، اظهار کرد: با نظر مثبت شورا هر ساله بودجه مناسبی برای خرید البسه، خودرو و تجهیزات در جهت   ارتقای کیفیت خدمات سازمان آتش نشانی در نظر گرفته می‌شود. در این راستا امسال ۳ ایستگاه به ۷ ایستگاه موجود در سطح شهر و ۱۰۰ نیروی در حال آموزش  به زودی به سیستم آتش نشانی فردیس اضافه می‌شوند.

قاسمی با بیان اینکه  ۱۰ بازار میوه تره بار در سطح شهر فردیس در دسترس عموم شهروندان  قرار می‌گیرد، گفت: طرح ساماندهی بازارها به لحاظ سازه فیزیکی،  آیین نامه نرخ گذاری و شیوه خدمت رسانی تهیه شده و امیدواریم این بازارها بتواند در تأمین نیازهای شهروندان به ویژه اقشار کم برخوردار، مفید و موثر باشد.‌

شهر فردیس با جعیتی بالغ بر 400 هزار نفر توانایی دفن زباله‌ ندارد.

 

حوزه خدمات شهری دامنه وسیعی دارد که شهر کوچک فردیس در سال‌های فرزندخواندگی کرج، در این خصوص مشکلات فراوانی را متحمل شد.  چه مطالباتی همچون جمع آوری دستفروشان که سال‌ها بر زمین نماند و چه خدماتی که نیم بند و نصفه و آنهم با منت ارائه نشد. حالا شورا و شهرداری مستقل فردیس اگرچه در حد انتظار شهروندان ظاهر نشده، اما توانسته گام هایی رو به جلو بردارد.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی وخدمات شهر شورای فردیس در این حوزه به اجرای طرح ساماندهی سگ های بلاصاحب، زنده گیری،  عقیم سازی، واکسیناسیون، قرنطینه و رهاسازی در فردیس با رعایت استانداردهای لازم در اکوسیستم طبیعی اشاره کرد و افزود: این طرح  برای اولین بار در استان اجرا و به عنوان الگویی برای شهرهای همجوارمطرح شد که  امسال نیز بودجه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان  برای زنده گیری و عقیم سازی  هزار قلاده سگ در نظر گرفته شده است.  

وی با بیان اینکه  توسعه فضای سبز با اهتمام‌ ویژه ای توسط شورا پیگیری می‌شود، گفت: اجرای طرح جامع فضای سبز از طریق ایجاد پارک‌های تخصصی همچون پارک مادر و کودک و پارک‌های محله ای  در سطح شهر اجرا می‌شود.

قاسمی ساماندهی دستفروشان فردیس را نمره مثبتی در کارنامه اولین دوره مدیریت شهری دانست و یادآور شد: پس از سال‌های متمادی با همت مدیریت شهری و همکاری نهادهای ذیربط این خواسته با حق مردم اجرا شد و دستفروشان از سطح شهر جمع آوری و در بازارچه ای ساماندهی شدند. اگرچه این موضوع با شیوع کرونا با چالش حضور مجدد دستفروشان در سطح شهر و رنجش خاطر شهروندان همراه شد، اما مدیریت شهری با بودجه ای مناسب، طی قرارداد جدیدی با نیروی انتظامی، از استمرار حضور دستفروشان در سطح شهر جلوگیری کرد.

وی در خصوص دفع پسماند در فردیس گفت: با توجه به اتصال فردیس به شهرهای همجوار، نداشتن حریم و احتمال بروز مشکلات زیست محیطی ناشی از دفن زباله برای شهر و شهروندان، امکان دفن پسماند در شهر را نداریم وبه همین دلیل سیاست شورا بر انتقال پسماند به خارج از فردیس است.ضمن اینکه طبق تصمیم و ابلاغ استانداری البرز، پسماند تمام شهرهای استان از جمله فردیس باید  به حلقه دره منتقل شود.

رئیس کمیسیون، عمران، شهرسازی و خدمات شهری شورای فردیس همچنین اجرای طرح جهادی پاکداشت شهری را از جمله اقدامات ویژه برای پاکیزگی و نظافت شهر و  افزایش رضایتمندی شهروندان ذکر کرد و افزود: در این طرح  با حضور نیروهای عملیاتی خدمات شهری در یکی از محلات، حذف زوائد بصری از جدارهای منطقه، نظافت وپاکسازی معابر  از زباله و نخاله، شیگستشوی سطل های مکانیزه،  رسیدگی به فضای سبز به صورت جهادی و در یک روز انجام می شود.  

گشودن بغض ترافیکی فردیس از طریقه توسعه مسیرهای ارتباطی

 اجرای پروژه‌های عمرانی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهت پیشرفت و توسعه شهر، ایجاد محورهای ارتباطی و افزایش مسیرهای دسترسی برای باز شدن بغض ترافیکی سالیان  فردیس از جمله مطالبات به حق شهروندان است که برنامه ریزی مثبتی توسط  مدیریت شهری در این زمینه صورت گرفته و اقداماتی نیز در حال انجام است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر فردیس با بیان اینکه در این کمیسیون به منظور پیگیری ویژه و اجرایی شدن پروژه‌ها،  از پرونده محوری به سمت پروژه محوری حرکت کردیم و در حوزه معاونت امور زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک،  ۱۸ پروژه برای توسعه محورهای ارتباطی شهرفردیس و تسهیل در رفت و آمد مردم برنامه ریزی شده که امیدواریم بتوانیم با هماهنگی شورا و همت شهرداری بخشی از این پروژه‌ها را تا پیش از پایان دوره شورا،  به اجرا و بهره برداری برسانیم.‌

 بلوار منتظر قائم (مپنا) همراه با  پارک حاشیه ای، مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی احداث شده که با ایجاد  باندراه زیبایی، بار ترافیکی از بلوار شهید سلیمانی (جاده ملارد) به بلوار شهید کلهر (جاده شهریار) منتقل می‌شود.

ادامه لاین شمالی بلوار مپنا با طول۲۵۰۰ متر و عرض ۲۲ متر با هزینه ۲ میلیارد تومان درحال اجراست و امسال به بهره برداری می رسد. همچنین  اجرای محور کندرو ضلع جنوبی بلوار مپنا به طول ۲۴۰۰ متر در دستور کار است.

 

تعریض  انتهای بلوار بهاران کاری مشترک بین دو شهرداری فردیس و مشکین دشت است که اتصال این  بلوار  ازضلع غرب به جاده مشکین دشت و ازشرق به بلوار کیاتل، که با ایجاد مسیر ارتباطی در عرض شهر فردیس، اتصال به اندیشه و شهرهای همجوار را تسهیل می‌کند.

-احداث بلوار کشتارگاه که به پروژه همت جنوبی معروف است، ضمن تسهیل در دسترسی فراشهری، کاهش زمان سفر به تهران و کاهش بار ترافیکی سنگین در پل فردیس را به همراه خواهد داشت. این بلوار در ۴ فاز طراحی شده که از بلوار بیات شرقی تا بلوار مپنا، از بلوار مپنا تا جاده شهریار و از این نقطه تا رودخانه در حوزه فردیس طراحی شده و به اجرا می‌رسد. فاز ۴ آن با احداث پل  از رودخانه گذشته و از طریق جاده‌های فتح و لشگری و اتوبان شهید فهمیده دسترسی به اتوبان همت را میسر می‌کند.

-محور کندرو بلوار شهید کلهر از حوزه استحفاظی فردیس تا سه راه انبارنفت در دستور کار است.

-تعریض بلوار بهاران با ایجاد تسهیلات ارفاقی به شهروندان و رهاسازی املاک واقع در مسیر، تراش و روکش آسفالت و اصلاح شیب عرضی بلوار بهاران در دستور کار است.

-بلوار  شهدای اقتدار که از پشت زندان  کچویی در شهرک اسکویی توسط شهرداری کرج انجام سده بود ‌و به دلیل مشکلات حقوقی، تکمیل آن تا کنون معوق مانده بود، طی نشست های مکرر با شهرداری کرج و سازمان همیاری  شهرداری ها، مشکلات حقوقی مرتفع شد و در سه فاز به صورت همزمان وارد عملیات اجرایی خواهد شد. فاز اول از اسکویی تا خیابان شهید داوری، فاز دوم از داوری تا کانال و فاز سوم از کانال تا بلوار بیات و سپس تا قلعه فرامرزیه، موازی با جاده ملارد در بخش غربی فردیس، شمال و جنوب شهر را به هم متصل می کند که این پروژه امسال به بهره برداری خواهد رسید.

-تکمیل بلوار آیت الله رفسنجانی یا جاده خوشنام در حال انجام است و کمربندی دور فردیس را تکمیل می‌کند.  

-احداث بلوار فرمانداری که بیمارستان، مصلا، پارک بهشت و غیره در این بلوار قرار دارد و احداث مسیر دوچرخه سواری  به صورت یک دور کامل در پارک بهشت در دست اقدام است. احداث ضلع غربی پارک تندرستی ‌که بلوار بیات را به کانال وصل می‌کند.

-احداث زیرسازی و روسازی و جدول چهارراه آبرسانی در خیابان اهری با اعتباری حدود ۷۰۰ میلیون تومان در دستور کار است.

-تعریض خیابان امام حسن و اتصال آن از طریق پل به  با ارائه تسهیلات ارفاقی ه پلی روی کانال و به بلوار امام رضا، به عنوان یک مسیر موازی و مکمل برای بلوار شهدا بلوار مد نظر است.

-اجرای پیاده راه در زمین هایی موسوم به کمیته امداد که در زمان های گذشته مسیر ریل راه آهن بودهبا اجرای  مبلمان شهری و فضای تفرجگاهی برنامه ریزی شده است.

-همچنین در حوزه ترافیکی، به منظور کنترل ترافیک و کاهش تصادفات، سیستم پایش تصویری و کارگذاری فیبر نوری در سطح شهر انجام شده و دوربین های هوشمند در فلکه ها و نقاط مهم شهر نصب شده است که با اجرای مانیتورینگ،  سیستم پایش تصویری راه اندازی می‌شود.

-اصلاح هندسی، اجرای تقاطعات غیرهمسطح و ایجاد میادین در برخی نقاط از جمله سه راه حافظیه ، نصب تابلوهای ترافیکی و راهنمایی از برنامه هایی است که اجرای آن مد نظر قرار دارد.  

اگرچه روشنایی معابروظیفه ذاتی اداره برق است، به منظور ایجاد روشنایی و کاهش تصادفات در معابر، با موفقت اعضای شورا، طی قراردادمشترک شهرداری  با اداره برق، تا پایلن امسال بلوار بیات، بلوار سیلوو  جاده شهریار با همکاری اداره برق انجام خواهد شد.

 احداث سه سرای محله و سه ایستگاه آتش نشانی جدید در فردیس

قاسمی رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و خدمات شهری با تشریح پروژه‌های ابنیه شهر فردیس گفت: در این راستا ساختمان شورا و شهرداری در املاک ۱۱۰ جانمایی شده و احداث خواهد شد. همچنین برای احداث ۳ ایستگاه آتش نشانی جدید، تکمیل، تجهیز و بازسازی سایر ایستگاه های آتش  نشانی، تکمیل پارکینگ طبقاتی فلکه چهارم، احداث و تکمیل گرمخانه آقایان و تکمیل مجموعه ورزشی و سوله بحران شهرک کوثرو  تکمیل المان شهدای گمنام شهرک وحدت ، طبق برنامه ریزی، اجرا می‌شود.

وی همچنین به احداث ۳ سرای محله، به عنوان مرکز فرهنگی و اجتماعی در فردیس اشاره کرد و افزود: احداث و تکمیل ۳  سرای محله در منطقه پیک، بوستان فردیس و شهرک راه آهن در حال اجراست که امیدواریم تا پیش از پایان امسال به بهره برداری برسد.

-آسفالت و بهسازی معابر از بدیهی ترین مطالبات مردم در حوزه شهری است که متاسفانه در سال های گذشته معابر این شهر، رنگ پوششی نو را به خود ندیدند. حداقل طی ۲۰ سال گذشته جاده ملارد به عنوان اصلی ترین محور مواصلاتی شهر روکش جدید نداشته و فقط گاهی لکه گیری شده است. اما به دیده انصاف که بنگریم از زمان استقلال مدیریت شهری فردیس، بیشترین تمرکز نمایندگان مردم درآسفالت معابربه عنوان خواسته به حق شهروندان، بوده و اکنون نیز شهر فردیس به ویژه در محورهای اصلی آسفالت معابر در حال اجراست.

نماینده مردم فردیس در شورای اسلامی در این خصوص اظهار کرد: با نگاه ویژه اعضای شورا در بودجه سال جاری شهرداری، حدود ۲۱ میلیارد تومان برای روکش آسفالت و ۱۴ میلیارد تومان  برای اجرای لکه گیری خیابان ها در نظر گرفته شده و هم اکنون نهضت آسفالت در گوشه و کنار فردیس برپاشده است که نمونه آن اجرای آسفالت در بلوار شهید سلیمانی (جاده ملارد) بلوارشهید کلهر(جاده شهریار)،  بلوار شهدا، خیابان‌های ۷ دستگاه، ایثارگران،  مرزداران،  نیلوفر و ده‌ها خیابان و معبر دیگر است.

بررسی ویژه و برنامه ریزی جامع برای نیاز های شهر فردیس

قاسمی با بیان اینکه نیازهای شهر فردیس، نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شده و در خصوص هر یک، ضمن بررسی مطالعاتی، طرح جامع پیش بینی شده است؛ گفت:  طرح تفصیلی و جامع شهری که می تواند در تامین سرانه‌ها موثر باشد. علاوه برآن طرح جامع ترافیک شهری،  طرح جامع فضای سبز، طرح جامع پسماند، طرح جامع سیما و منظرشهری، طرح جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی، طرح منطقه بندی شهرداری که برای تسهیل و افزایش خدمت رسانی یه مردم،  فردیس را به ۴ منطقه  تقسیم می‌کند، طرح احیای بافت‌های فرسوده که هر کدام با بررسی مطالعاتی تدوین شده و یا در حال تدوین است.

وی با ببان اینکه احیای بافت‌های فرسوده در مناطق کم برخوردار، در راستای ایمن سازی و استحکام ساختمان‌های شهر اجرا خواهد شد، اظهار کرد: متاسفانه در موضوع ساخت و ساز غیرمجاز به ویژه در مناطق حاشیه ای،  شهر ما وارث سوء مدیریت در سنوات گذشته پیش از استقلال شورا و شهرداری فردیس است و اکنون ساخت و ساز غیرمجاز یکی از خط قرمزهای مدیریت شهری  است  که در طرح احیای بافت‌های فرسوده برنامه‌های اساسی برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز پیش بینی شده است.

نماینده مردم فردیس در شورای اسلامی با اشاره به اقدام مثبت شهرداری در خصوص جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی سطح شهری، گفت: در حوزه زیباسازی سیما و منظر شهری و به منظور استفاده بهینه و ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی،  ساخت ۶۰ استند و استرابورد در حال انجام است که تا پیش از پایان امسال در سطح شهر نصب خواهد شد.‌

وی افزود: با همکاری مشترک کمیسیون‌های عمران و فرهنگی شورای فردیس، نصب المان‌های ویژه  و نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر با اولویت نام مفاخر شهر از جمله شهدا و قهرمانان ورزشی در حال انجام است.

فردیس؛ منطقه ای استراتژیک برای سرمایه گذاری

موقعیت جغرافیایی و نزدیکی فردیس به مرکز استان و پایتخت، بازار ویژه تجاری، تراکم جمعیتی و نبود زیرساخت‌ها، ظرفیت مناسبی در این شهر برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است.

قاسمی با بیان اینکه شورا از سرمایه گذاران بخش خصوصی در همه زمینه‌ها استقبال می‌کند، گفت: مدیریت شهری آمادگی هر گونه همکاری و گشارکت با بخش خصوصی درهمه زمینه به ویژه اجرای پروژه‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و غیره را دارد و بستر مناسب برای فعالیت سرمایه گذاران را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت مناسب حاشیه رودخانه فردیس برای ایجاد فضای تفرجگاهی، افزود: در حال حاضر طرح مطالعاتی  و طراحی پارک خطی شمال رودخانه فردیس درحال انجام است.  

 رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر فردیس در پایان ازسعه صدر و صبرو حوصله  شهروندان فهیم فردیس تشکر و اظهار امیدواری کرد که با توسعه مسیرهای ارتباطی و اجرای پروژه‌های عمرانی به همت مدیریت شهری،آینده روشنی برای فردیس، شهر شهدای اقتدار رقم بخورد.

انتهای پیام/م.ج/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول