اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

هیئت‌های عزاداری خلاقیت را چاشنی مراسمات کنند/ شور حسینی با شعور حسینی ممزوج شود

مسئولان شهرستان گنبدکاووس در نشست توجیهی متولیان مراسمات عزاداری این شهرستان بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از خلاقیت و نوآوری تاکید کردند.

هیئت‌های عزاداری خلاقیت را چاشنی مراسمات کنند/ شور حسینی با شعور حسینی ممزوج شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، دین مبین اسلام هم اکنون که بیش از 14 قرن از آغاز رسالت پیامبر مهربانش (ص) می‌گذرد بدون تردید قوام و اعتلای خود را مدیون و مرهون حادثه عزت‌بخش و به ظاهر غم‌انگیز کربلاست. حادثه عظیم و سرشار از مفاهیم نابی که تا انتهای تاریخ عزت و مردانگی را به رخ همگان کشیده و پرچم انسانیت و عدالت‌محوری را بر فراز همه قلل مرتفع انسانی به اهتزاز در آورده است.

حال و پس از حدود ۱۴ قرن از حادثه کربلا در سال ۵۱ هجری قمری در حالیکه تمام دنیا با بیماری به نام کرونا رو به رو شده و کام همگان را به تلخی برده، یکی از مهم‌ترین دغدغه مردمان مسلمان ایران زمین مراسمات محرم و برگزاری عزاداری‌های اباعبدالله الحسین (ع) است.

مراسماتی که امام راحل عظیم‌الشان آن را موجب زنده نگه داشتن اسلام و عزت مسلمین دانسته و بزرگان دینی و انقلابی ما برکات آن را غیر قابل وصف عنوان کرده‌اند و اکنون دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا با ارائه دستورالعمل و پروتکل‌های ویژه‌ای با رفع دغدغه مردم برای عزاداری در این شرایط محدودیت‌هایی را با هدف حفظ سلامتی عزاداران تدوین و ابلاغ کرده است.

به منظور توجیه هیئت امناء مساجد و مسئولین هیات‌های مذهبی و مداحان نشستی با حضور مسوولان ارشد شهرستان گنبدکاووس و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی در آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) به منظور بررسی و تحلیل پروتکل‌های ابلاغی و تاکید بر لزوم رعایت آنها برگزار شد.

* روضه های خانگی را گسترش دهید/ ابتکار و نوآوری نشانه هیئت شاخص است

امام جمعه گنبدکاووس در این نشست با اشاره به اینکه آنچه امروز به عنوان پروتکل‌های مراسم عزاداری ابلاغ شده به صورت کشوری بوده است، افزود: در تدوین این آئین نامه از نظرات کارشناسان دینی و مذهبی و همچنین رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز استفاده شده است.

حجت‌الاسلام محمود ترابی با بیان اینکه همه هیئت‌های عزاداری موظف به اجرای این پروتکل‌ها هستند، خاطرنشان کرد: هیئت‌های شاخص آن هیئتی است که در برگزاری مراسمات نوآوری و خلاقیت را در دستور کار خود داشته باشد و بتوان با رعایت ضوابط و شرایط به تکالیف خود جامه عمل بپوشاند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از طرح‌های نو در سال جاری این است که خانواده‌ها مداح و روحانی را برای صرفا خانواده خود به منازل دعوت کنند، خاطرنشان کرد: نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی در محلات و به ویژه ساختمان‌های آپارتمانی بلوکی نیز می‌تواند یکی دیگر از این اقدامات باشد.

* همه تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گنبدکاووس با تقدیر از اعلام آمادگی همه هیئت امنای مساجد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: آنچه امسال باید ظهور و بروز خود را به طور کامل نمایان کند «شعور حسینی در کنار شور حسینی» است.

صالح محبی با بیان اینکه با شناختی که از متولیان مساجد و هیئت‌های عزاداری داریم قطعا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دستور کار آنها قرار خواهد گرفت، ادامه داد: اتمام حجت رهبری برای همه ما یک خط‌مشی مشخص است که باید تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم.

وی با اعلام آمادگی برای کمک به هیئت‌های عزاداری و مساجد برای برگزاری مراسمات مطابق با پروتکل‌های ابلاغی، تصریح کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بتوانیم مراسماتی باشکوه، با عزت و با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کنیم.

* فرهنگ حسینی تبدیل به مکتب شده است/ هیئت‌ها باید از سامانه بیرق کسب مجوز کنند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورایی در کشور ما به یک مکتب خاص تبدیل شده است، اضافه کرد: با تمامی هیئت‌های عزاداری در سطح شهرستان مذاکراتی را صورت داده‌ایم تا مراسمات امسال را با رعایت کامل ضوابط بهداشتی و طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار کنند.

حجت‌الاسلام سیدخلیل صفی‌الحسینی در ادامه با تبیین دستورالعمل ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به نکات مهم این پروتکل اشاره کرد و گفت: مسوولان تمامی هیئت‌ها باید برای برگزاری مراسمات خود نسبت به اخذ مجوز برگزاری مراسم از سامانه «بیرق» ثبت‌نام کنند.

وی زمان برگزاری مراسم را برای مکان‌های مسقف یک ساعت و مکان‌های روباز دو ساعت اعلام کرد و افزود: در مساجد نیز مراسمات با یک چهارم ظرفیت موجود برگزار شده و هرگونه اطعام باید به صورت بیرون‌بر باشد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گنبدکاووس با بیان اینکه به منظور حفظ سلامت عزاداران استفاده از ماسک برای تمامی افراد حاضر در مراسم ضروری است، گفت: برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی و خیمه، دسته‌روی، علم‌گردانی، تعزیه‌خوانی و مراسمات بومی به دلیل احتمال تجمعات ممنون می‌باشد.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول