اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

دانشنامه‌ آزادگان، بیان‌کننده تاریخ مقاومت و دستاورد عظیم فرهنگی و منبعی با ارزش برای تحقیقات علمی نسل جوان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشنامه‌ آزادگان، بیان‌کننده تاریخ مقاومت و دستاورد عظیم فرهنگی است و منبعی باارزش برای تحقیقات علمی نسل جوان به شمار می‌رود.

دانشنامه‌ آزادگان، بیان‌کننده تاریخ مقاومت و دستاورد عظیم فرهنگی و منبعی با ارزش برای تحقیقات علمی نسل جوان

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از دانشنامه آزادگان که هم‌زمان با سالگرد بازگشت قهرمانانه آزادگان سرافراز دفاع مقدس، برگزار گردید، گفت: دانشنامه‌ آزادگان، بیان‌کننده تاریخ مقاومت و دستاورد عظیم فرهنگی است و منبعی باارزش برای تحقیقات علمی نسل جوان به شمار می‌رود.

غلامی در این مراسم که صبح امروز (شنبه) با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و امام جمعه موقت تهران در محل پژوهشکده دانشنامه‌نگاری برگزار شد، با اشاره به بزرگداشت روز بازگشت آزادگان به کشور گفت: سالگرد بازگشت آزادگان هر ساله یادآور حماسه‌های گرانقدر ۸ سال دفاع مقدس است؛ دوران سختی که پس از بازگشت آنها مشخص کرد آنجا چه رخ داده و یادآور ایثارها و مقاومت‌های این عزیزان است لذا دانشنامه‌های آزادگان بیان تاریخ مقاومت مردم ایران و دستاورد عظیم فرهنگی است.

وی در ادامه افزود: این دوران برهه ویژه ای است برای نشان دادن نگاه اسلامی به دوره اسارت. ما در طی دوران پس از انقلاب اسلامی فصل‌های مهم تاریخی را در کشور داریم که خود پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و دوران ۸ سال دفاع مقدس از آن جمله به شمار می‌روند.

وزیر علوم، با اشاره به نقش دانشنامه آزادگان گفت: در ثبت یادگارها و دستاوردهای انقلاب اسلامی منسجم کار نکرده‌ایم و اکنون این دانشنامه‌ها از منابع عظیم و ظرفیت‌های به جا مانده از انقلاب و دفاع مقدس به شمار می‌رود و آنچه در این دانشنامه‌ها ثبت و ضبط گردیده قابل مقایسه با دنیا نیست زیرا این دانشنامه‌ها حاوی منابع غنی و گرانقدری از باورهای دینی و روح ایثارگری ملت ایران است که می‌تواند به عنوان منابع با ارزش برای تحقیقات علمی نسل جوان مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران با تشکر و قدردانی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکده دانشنامه‌نگاری در برگزاری این مراسم گفت: در آستانه ۳۰ سال ورود آزادگان پیروز به کشور عزیزمان هستیم و در این روزها اثری ارزشمند به دست اندیشمندان حوزه علم و توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و پژوهشکده دانشنامه‌نگاری شکل گرفته که مایه قدرشناسی است.

وی در ادامه گفت: تاریخ دفاع مقدس زیباترین و ماندگارترین کتاب تاریخ انقلاب اسلامی است و دستاوردهای امروز مرهون کار بزرگ آزادگان و ایثارگران با رهبری امام بزرگوار و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری به سامان رسیده و این کتاب برگ زرین دوران اسارت به شمار می‌رود که همه خطوط آن اثرگذار است و آزادگان در دوران اسارت‌شان از حلقه‌های کلیدی دفاع مقدس بودند که در دوران اسارت دو روز بسیار تلخ داشتند یکی روز ارتحال امام راحل و دیگری روز پذیرفته شدن قطعنامه آتش‌بس لذا دغدغه ثبت خاطرات این عزیزان از دغدغه‌های مهم شمرده می‌شود که می‌تواند مانند کتاب مرجعی برای انتقال تجربیات این عزیزان به نسل جدید استفاده شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم با تبریک ۳۰ سال ورود آزادگان گرانقدر به کشور گفت: از کلمه اسیر و اسارت دو قرائت می‌توان داشت یک قرائت که در دنیا متداول است اسیر را انسانی دست و پا بسته، محدود، به آخر خط رسیده و بی‌اختیار معرفی می‌کند که این نوع نگاه ترحمی است و اسیر را فردی معرفی می کند که پر از مشکلات روحی و جسمی است اما تعبیر دوم از کلمه اسیر که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت اسیر و دوران اسارت را اوج مقاومت فرد نشان می‌دهد که فرد در صف اول مقاومت قرار دارد و امام راحل نیز اسرا را احرار و آزادگان نامیدند که سرود آزادگی سر دادند.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز اسرا را گنجینه عظیم انقلاب و الماس‌های درخشان دانستند که همچون الماس که مقاوم‌ترین و درخشان‌ترین عنصر طبیعت است مظهر مقاومت و ایثار هستند و کار رونمایی از دانشنامه این عزیزان کار بسیار عظیمی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول