اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

آغاز طرح اسوه از امروز/ همکاری طرح با دوره استعداد‌های درخشان

طرح اسوه ویژه آموزش و تربیت قاریان نوجوان قرآن کریم در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در سرچشمه تهران کار خود را آغاز کرد.

آغاز طرح اسوه از امروز/ همکاری طرح با دوره استعداد‌های درخشان

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس دور جدید طرح اسوه ویژه آموزش و تربیت قاریان نوجوان قرآن کریم در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در سرچشمه تهران کار خود را آغاز کرد.

آیین افتتاحیه این دوره با حضور مسئولان قرآنی کشور برگزار و در آن از برخی از قاریان ممتاز و اساتید ادوار گذشته طرح اسوه تجلیل شد.

در این برنامه تفاهم‌نامه همکاری بین طرح اسوه و طرح استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن بین حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی دبیر جامعه فرهنگ قرآنی عصر و حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ رئیس سازمان دارالقرآن به امضا رسید.

این دوره از طرح در دو بخش قرائت و حفظ قرآن کریم با حضور اساتید تراز اول کشور کار خود را از امروز آغاز کرد.

این دوره طرح با توجه به شیوع کرونا به صورت مجازی و البته بخشی از آن به صورت حضوری و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی که روزهای ۲۵ تا ۱۳ شهریور در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در چهارراه سرچشمه تهران برگزار می‌شود.

در دوره جدید طرح اسوه تعداد ۱۵ قاری و ۱۴ حافظ قرآن کریم مورد آموزش و تربیت اساتید تراز اول قرآن کریم قرار می‌گیرند.

در این برنامه محمد‌تقی میرزاجانی معاون اجرایی شورای عالی قرآن و مدیر طرح آموزشی، تربیتی اسوه طی سخنانی اظهار داشت: طرح اسوه یک اتفاق مبارک قرآنی در جمهوری اسلامی ایران است که هم اکنون وارد هفتمین سال فعالیت خود شده است. همچنین برگزاری دو دوره حضوری در طول سال و فعالیت‌های مفصل غیرحضوری در فاصله بین دوره‌ها با استفاده از امکانات و ابزار مجازی در دستور کار این طرح ۸ ساله است. حوزه فعالیت طرح اسوه در دو بخش آموزش تخصصی هنر تلاوت و تربیت دینی و قرآنی است که در مسیر تحقق اهداف پیش‌بینی شده و در آن از اساتید، مربیان و کادر مجرب و متعهدی بهره‌مند هستیم و من در این مجال از تلاش‌های همه ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: عضوگیری طرح اسوه هر دو سال یک بار، از بین قاریان و حافظان کل زیر ۱۲ سال انجام می‌شود. اخیراً هم شاهد عضوگیری جدید بودیم که از ماه مبارک رمضان آغاز شد و در روزهای گذشته به پایان رسید. در حال حاضر ۱۲۰ قاری و حافظ کل قرآن نوجوان و جوان در عضویت طرح اسوه هستند که ۹۰ نفر به عنوان عضو رسمی و ۳۰ نفر از ایشان هم عضو افتخاری هستند.

میرزاجانی با بیان اینکه امروز روز شاهد برگزاری افتتاحیه یازدهمین دوره طرح اسوه هستیم، گفت: پیش از این، دوره‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شد اما با توجه به شیوع کرونا این دوره به صورت مجازی برگزار می‌شود، به همین جهت در مراسم افتتاحیه هم بارعایت پروتکل‌های بهداشتی در خدمت تعداد محدودی از از قاریان، حافظان و شخصیت‌های قرآنی، آن هم از تهران هستیم. همچنین دوره سیزدهم طرح اسوه از امروز ۲۵ مرداد آغاز می‌شود و تا ١٣ شهریورماه ادامه خواهد یافت. ۱۰ روز این دوره ۲۰ روزه که مصادف با دهه اول ماه محرم است با برگزاری روزانه هیئت مجازی اسوه‌های حسینی همراه است که فرصت بسیار مغتنمی است برای درس آموزی از مکتب حضرت سیدالشهداء علیه السلام. ۱۰ روز دیگر هم هم به مقوله آموزش‌های تخصصی قرائت و حفظ قرآن اختصاص دارد.

وی با اشاره به هم‌افزایی طرح اسوه با طرح‌های مشابه گفت: امروز شاهد یک اتفاق مبارک هم خواهیم بود. در حال حاضر 3 برنامه و طرح ملی در حوزه قرائت نوجوانان در سطح کشور فعالیت می‌کنند‌ که شامل طرح اسوه، طرح استعدادهای درخشان قرآنی سازمان دارالقرآن‌الکریم و طرح ملی تلاوت که توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشتیبانی می‌شود، است. اگرچه بر اساس توافقی که قبلاً بین این سه طرح بوده، موازی‌کاری به این معنا که مخاطب مشترک داشته باشیم و مثلاً یک قاری در دو یا سه طرح عضویت داشته باشد وجود ندارد، اما قطعاً تعامل، همکاری و هم‌افزایی این مجموعه‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. در همین راستا ان شاءالله امروز تفاهم نامه همکاری بین طرح اسوه و طرح استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم به امضا می‌رسد تا شاهد ثمرات و نتایج بهتر و بیشتری در این حرکت قرآنی باشیم.

مدیر طرح اسوه ادامه داد: یک نکته را هم مایل هستم با مسئولان قرآنی کشور در میان بگذارم و آن این که اگر دیدید، فعالیت و برنامه‌ای با دارا بودن استانداردهای لازم، در مسیر درست حرکت می‌کند و مؤثر است، این برنامه را در اولویت حمایت قرار دهید. به عنوان مثال طرح اسوه را ارزیابی کنید، اگر فعالیتِ با اهمیت و اثرگذاری نبود که هیچ، اما اگر کار، کار به جا و مؤثر و با بازدهی خوب تشخیص داده شد آن را پشتیبانی کنید. اتفاقاً به نظر می رسد پشتیبانی از چنین برنامه‌هایی که به هر زحمتی خودش راهش را پیدا کرده و ثمراتش نمایان شده، هم معونه کمتری دارد و هم تضمین خروجی آن بیشتر است. عرضم این است که لزوماً دنبال تأسیس و راه اندازی طرح‌ها و برنامه‌های جدید نباشیم که اتفاقاً خیلی اوقات شاهد هستیم این برنامه‌ها و طرح‌ها نیمه کاره رها می‌شوند. لذا تقاضای من این است که در این وضعیت سخت اقتصادی، اولویت به پروژه‌های موفقی تعلق گیرد که در جریان هستند و بازدهی آن ها هم قابل قبول است.

به گزارش فارس طرح آموزشی تربیتی اسوه از سال ۱۳۹۳ به همت جامعه فرهنگ قرآنی عصر و با همکاری شورای عالی قرآن کار خود را آغاز کرده و تا کنون ۱۲۰ قاری و حافظ نخبه کشور در این طرح مورد آموزش قرار گرفتند و کسب عناوین مختلف کشوری و بین‌المللی از جمله افتخارات شرکت‌کنندگان طرح اسوه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول