اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

مراحل آماده‌سازی پرچم‌های عزا در کربلا+ تصاویر

مراحل آماده‌سازی و تهیه کتیبه‌ها و پرچم‌های عزای سیدالشهداء(ع) چندین ماه طول می‌کشد و اینطور نیست که طی چند روز مانده به محرم انجام شود.

مراحل آماده‌سازی پرچم‌های عزا در کربلا+ تصاویر

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، امسال مراسم ویژه تعویض پرچم و نصب پرچم مشکی در حرم مطهر امام حسین و حضرت عباس علیهما السلام در شب اول ماه محرم برگزار نمی‌شود که این موضوع به دلیل وجود شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا و عمل به توصیه‌های بهداشتی مسئولان ذیربط است.

البته این به معنی تعویض پرچم نیست، به طوری که این پرچم اکنون دوخته و آماده شده است و در نخستین شب ماه محرم بر فراز گنبد حرم حسینی به اهتزاز در می‌آید. این پرچم ۳.۸۵ متر طول و ۳ متر عرض دارد و در وسط آن کلمه «یاحسین» با خط کوفی فاطمی گلدوزی شده است. این پرچم سیاه تا پایان ماه صفر بر فراز گنبد برافراشته خواهد بود.

 

 

سیاهپوشی حائر حسینی، دیوارها و صحن‌های حرمین مانند سال‌های گذشته انجام می‌شود و در همین راستا، خادمان حرم نسبت به دوخت پرچم‌ها و کتیبه‌های عزا اقدام کرده‌اند.

 

 

علاقه‌مندان و محبان سیدالهشدا(ع) می‌توانند از طریق پیوند زیر، به زیارت مجازی آن حضرت بروند:

http://app.imamhussain.org/tour

 

 

همچنین «عبدالزهره داود سلمان» مسئول واحد خیاطى وابسته به بخش هدایا و نذورات آستان حضرت عباس(ع) در این باره گفته است: از مهمترین اقداماتی که هرساله انجام می دهیم طراحی و تولید پرچم های حزن و اندوه است که در همه بخشهای حرم و صحن مطهر در داخل و خارج و نیز مقام امام زمان(عج) و همه مکان‌های آستان قدس و خیابانهای منتهی به آن نصب می‌شود. این پرچم‌ها شامل احادیث، شعارها و عبارت‌هایی به مناسب ماه محرم و صفر است.

 

 

مراحل آماده‌سازی و تهیه پرچم‌ها چندین ماه طول می‌کشد و اینطور نیست که طی چند روز مانده به محرم انجام شود.
در واقع بلافاصله پس از پایان ماه صفر، واحد خیاطى آستان بار دیگر مکان‌ها و فضاهای مدنظر را به صورت میدانی شناسایی می‌کند تا بسته به محل نصب و اندازه، پارچه مناسب برای آن تهیه شود.

 

 

پس از تهیه پارچه، طراحی‌های ویژه هر فضا انجام می‌گیرد و مرحله بعدی، انتخاب خط و نقوش تزئینی هر پرچم و کتیبه است. پس از آن، بخشی از کار از جمله گلدوزی کامپیوتری توسط دستگاه انجام می‌شود و بخشی دیگر توسط خیاطان ماهر حرم صورت می‌گیرد.
 

 

علاقه‌مندان به زیارت زنده و از راه دور حرم حضرت عباس(ع)‌ از پیوند زیر استفاده کنند:

https://alkafeel.net/live/index.php?live=41&lang=pr

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول