اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

پاسخ به تحریم‌ حداکثری با تلاش حداکثری/ موفقیت صنعت برق در عبور از پیک مصرف امسال

وزیر نیرو با اشاره به موفقیت صنعت برق کشور در دو سال اخیر، گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تجربه موفقی در تاریخ مدیریت آب و انرژی کشور ثبت شد.

پاسخ به تحریم‌ حداکثری با تلاش حداکثری/ موفقیت صنعت برق در عبور از پیک مصرف امسال

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، عصر امروز، هم‌زمان با شانزدهمین هفته از پویش هرهفته_الف_ب_ایران، در آئین جشن تحقق برنامه عبور موفق از دوره اوج مصرف برق تابستان 1399 (برنامه 099) که در قالب پروژه‌های "ساز و کاری"  برگزار شد، با یادآوری سیلاب‌های وسیع اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ در حدود ۲۵ استان کشور و با تاکید بر استان خورستان، اظهار داشت: در این عرصه هم تلاش، فعالیت، تخصص، همت بالا و مسئولیت پذیری همه دست‌اندرکاران عرصه مدیریت منابع آب و بویژه استانداران قابل تقدیر است.

*داغ اثرگذاری تحریم در حوزه نیرو بر دل دشمنان باقی خواهد ماند

وزیر نیرو در ارتباط با تحریم‌های ظالمانه مطرح شده علیه کشور، گفت: ما تحریم‌های سخت و گسترده‌ای را تجربه می‌کنیم و طبیعتا همه تلاش کرده‌ایم که با تدارک لازم، افزایش تاب‌آوری جامعه را در برابر این تحریم‌های ظالمانه فراهم کنیم؛ هم در عرصه برق و هم آب، وزارت نیرو و دستگاه‌های همراه در سازمان دولت و در بخش خصوصی و مردم، نقش مهم و تاثیرگذاری داشتند.

وی با اشاره به خشکسالی گسترده در سال آبی 97-96 که موجب کاهش منابع آب در مخازن سدهای چند منظوره بویژه در استان خوزستان شد، اظهار داشت: ما به یک باره در تابستان ۹۷ با کاهش حدود ۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق‌آبی مواجه بودیم.

*دولت دوازدهم کم بارش ترین و پربارش ترین سال در دوره 50 ساله را تجربه کرد

اردکانیان، ضمن تقدیر از عملکرد متولیان حوزه تامین برق کشور، تصریح کرد: مدیریت آن سال آبی از سختی‌ها و ویژگی‌های خاصی برخوردار بود که جز با فرهنگ تدبیر، همت والا، تلاش شبانه‌روزی و درک صحیح عرصه مدیریت منابع آب به عنوان یک عرصه میان بخش عملی نبود که نزدیکی و فعالیت مستمر همکاران ما در وزارت کشور و استانداری‌ها بسیار حائز اهمیت بود‌ و استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌ها مانند یک همکار نزدیک، دوشادوش وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت آب و برق در تب و تاب خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر بودند.

وزیر نیرو، ضمن اشاره به اینکه در سال آبی 98-97 ما با یکی از پرآب‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر مواجه بودیم‌، گفت: بعد از پشت سر گذاشتن این دو تجربه که بویژه در سال‌های تحریم که به معنای حداکثر سازی استفاده از ظرفیت‌های موجود قلمداد می‌شد، برنامه خاموشی صفر ۹۸ را در تابستان ۹۸ در دستور کار داشتیم.

وی در تشریح آمار اوج بار، افزود: طبق آمار، دست‌کم در یک دهه قبل از سال ۹۷، هر سال در تابستان با افزایش اوج بار یا پیک تابستان به میزان حدود ۵ درصد مواجه بودیم؛ یعنی علاوه بر پاسخگویی به تمام نیازها در همه بخش‌ها در طول سال، سالانه حدود دو تا سه هزار مگاوات و بلکه بیشتر صرفا برای پاسخگویی به اوج بار تابستان و افزایش نسبت به سال قبل ظرفیت‌سازی کرده، نیروگاه احداث و سرمایه‌گذاری کنیم تا تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

 *مدیریت مصرف مقدمه مدیریت تقاضا است

وزیر نیرو، با اشاره به این نکته که مدیریت مصرف در دستور کار این دوره مدیریت وزارت نیرو است، مقدمه‌ای بر مدیریت تقاضاست، گفت: طبیعتا در تابستان سال‌های ۹۷، ۹۸ و امسال اگر قرار بود در بر همان پاشنه بچرخد باید در هر تابستان علاوه بر سایر نیازها صرفا برای عبور موفق بدون خاموشی از پیک چندین هزار مگاوات نیروگاه بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کردیم.

اردکانیان، ضمن اشاره به اینکه فارغ از تحریم، این روند، روند قابل ادامه و پایداری نبوده، نیست و نخواهد بود، گفت: مدیریت مصرف به معنای صرفه‌جویی نیست، بلکه عمدتا ناظر بر اصلاح روش‌های مصرفی است و مدیریت تقاضا هم عرصه توسعه‌یافته‌تری نسبت به میدان و عرصه مدیریت مصرف است.

عضو کابینه دولت دوازدهم، در تشریح سیاست‌های وزارت نیرو در دوران تحریم، گفت: ما در این سال‌ها و دوره فشارهای حداکثری، حداکثر استعدادهای خودمان را هم به کار گرفتیم و در هر دو عرصه مدیریت مصرف و تقاضا داریم کار می‌کنیم؛ به نوعی جبران مافات نسبت به سال‌هایی است که در تابستان‌‌ها پیک مصرف بالایی داشتیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول