اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

رشد 30 درصدی صادرات برق در سال جاری

وزیر نیرو، در بیان کاهش اضافه شدن ظرفیت تولید نیرگاهی کشور در سال‌های اخیر، گفت: پرهیز از تولید برق اضافی و صرف هزینه هنگفت نباید به حساب کاهش ظرفیت نیروگاهی تلقی شود بلکه افزایش ظرفیت نیروگاهی سابق که صرفا برای عبور از پیک مصرف انجام می‌شد باید محل سوال و تردید قرار گیرد.

رشد 30 درصدی صادرات برق در سال جاری

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان در حاشیه جشن تحقق برنامه عبور موفق از دوره اوج مصرف برق تابستان، در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مبنی بر دلایل کاهش میزان اضافه شدن ظرفیت نیروگاه‌های کشور در طول دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: سه سوال اصلی در حوزه صنعت برق کشور وجود دارد که تلاش وزارت نیرو به منظور پاسخ دهی به این سه پرسش خواهد بود.

*اوج بار در دوسال متوالی بدون خاموشی سپری شد

وزیر نیرو در بیان اولین سوال، گفت: سوال اول این است که آیا در شرایطی هستیم که با توجه به تحریم‌ها زمان اوج بار را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم؟ پاسخ به این سوال از سمت وزارت نیرو مثبت است و برنامه‌های 098 و 099 موید این امر است که ما اوج بار را در دوسال متوالی پشت سر قرار داده‌ایم.

اردکانیان ضمن بیان اینکه سوال دوم این است که آیا توانسته‌ایم به عرضه افزایشی انرژی نیز پاسخ دهیم؟ گفت: پاسخ به این سوال نیز مثبت است، در حقیقت در 6 ماه اخیر به دلیل پیامدهای اقتصادی بیماری کویید-19 کشورهای صنعتی دنیا بر اساس آمار رسمی بین 5 تا 25 درصد کاهش عرضه انرژی داشته‌اند، درحالیکه صنعت برق کشور ما به دلیل قرارگرفتن در سال جهش تولید توانسته است، در بخش صنایع بزرگ 11 درصد ، در بخش کشاورزی 4.5 درصد و در کل به طور متوسط بیش از 4 درصد افزایش عرضه انرژی را دنبال کند.

*افزایش 30 درصدی صادرات انرژی برق در سال جاری

وی در توضیح سوال سوم صنعت برق کشور، افزود: سوال سوم مرتبط به تعهدات صادراتی است که تا حدود 30 درصد بیشتر از گذشته بوده است.

عضو کابینه دولت دوازدهم، ضمن بیان اینکه پاسخ به هر سه سوال اساسی صنعت برق از طرف وزارت نیرو مثبت است، گفت: علت تامین همه نیازهای صنعت برق توجه به مدیریت تقاضا در این حوزه هست و ما مشابه سال‌های گذشته از اقدام به راه‌اندازی نیروگاه و هزینه هزاران میلیارد تومان از ثروت ملی و صرفا برای عبور از پیک مصرف پرهیز کرده‌ایم.

*افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور در سال‌های گذشته محل تردید و سوال است

وزیر نیرو با اشاره به اینکه، پرهیز از سرمایه‌گذاری اضافی در حوزه ساخت نیروگاه در دستور کار دولت قرار دارد، بیان کرد: پرهیز از تولید برق اضافی و صرف هزینه هنگفت نباید به حساب کاهش ظرفیت نیروگاهی تلقی شود بلکه افزایش ظرفیت نیروگاهی سابق که صرفا برای عبور از پیک مصرف انجام می‌شد باید محل سوال و تردید قرار گیرد.

اردکانیان در بیان محل سرمایه‌گذاری ناشی از درآمدهای بدست آمده از بخش صرفه‌جویی، گفت: این سرمایه‌ها در شرایط تحریمی هزینه شده و داغ کاهش تولید بخش‌های مختلف به دلیل اختلال در تامین برق را بر دل تحریم کنندگان خواهیم گذاشت. همچنین این سرمایه در نوسازی تجهیزات فرسوده نیز به کار گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول