اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پیگیری کمپین ده‌ها هزار نفری دستیاران پزشکی در فارس من/ هزینه‌های درمان کرونا چقدر است؟

گزارش مهم‌ترین پیگیری‌های انجام‌شده برای مطالبات شما در فارس من؛ از کمپین ده‌ها هزار نفر از اینترن‌ها تا پیگیری هزینه‌های درمان کرونا.

پیگیری کمپین ده‌ها هزار نفری دستیاران پزشکی در فارس من/ هزینه‌های درمان کرونا چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ مخاطبان «فارس من» در هفته گذشته از دو میلیون نفر گذشت. دو میلیون شماره‌تلفن منحصر به‌فردی که یا برای ما سوژه فرستادند یا از کمپین‌های مورد علاقه‌شان حمایت کردند. افتخاری که البته مسؤلیت ما را برای پیگیری مطالبات شما چند برابر می‌کند. هفته گذشته مثلاً مطالبه ده‌ها هزار نفری دستیاران پزشکی، هزاران دانشجوی دانشگاه آزاد و مشتریان «رامک‌خودرو» روی میز همکاران من قرار داشت. ببینیم؛

 

۱| کمپین ده‌ها هزار نفری دستیاران؛ نظام‌پزشکی: وزارت بهداشت چاره کند

اینترن‌ها مظلوم‌ترین گروه کادر درمانند؛ کسانی که نه دقیقاً «پزشک» محسوب می‌شوند نه «دانشجو». با این وجود عمده بار درمان در بیمارستان‌ها به دوش آن‌ها است. با بیشترین ساعت کار؛ بیشترین مسؤلیت‌ و تعهدات و البته کمترین دریافتی. کمپین آن‌ها باعنوان «مجلس طرح تبدیل کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویان پزشکی به حقوق را تصویب کند» نیمه مرداد در «فارس من» به‌ثبت رسید.

کمپین آنها خطاب به رئیس مجلس، اعضای کمیسیون سلامت و بهداشت، وزیر بهداشت و مسؤلین سازمان نظام‌مهندسی تنظیم شده است. کمپینی که حالا بیش از ۲۲۰۰۰ امضا دارد. در بخشی از این پویش آمده است: «در حالی که در همه دنیا، رزیدنت‌ها و اینترن‌ها به‌عنوان پزشک محسوب می‌شوند در کشور ما با برچسب دانشجو حقوق ایشان تقلیل پیدا کرده است. آنها حالا با فعالیت حدوداً ۹۰ ساعت در هفته از حقوق قابل انتظار نیز برخوردار نیستند!»

 

جمع‌بندی مطالبات مطروحه از جانب آن‌ها در این پویش به‌شرح زیر است:

۱. تبدیل حق‌الزحمه از «کمک هزینه تحصیلی» به «حقوق» به همراه مزایا از جمله سابقه کار

۲. برخورداری از ۴۰ درصد بیشتر از حداقل دستمزد مطابق قوانین اداره کار، متناسب با هر ۴۴ ساعت کار

۳. اکتفا به قانون طرح مصوب مجلس شورای اسلامی و حذف کلیه تعهدنامه‌های اجباری وزارت بهداشت از جمله تأییدیه ضامن و پرداخت خسارت در صورت مرگ پزشک در هنگام شروع به تحصیل در دوره پزشکی عمومی و تخصصی.

همکاران من در گروه سلامت و بهداشت خبرگزاری موضوع را از رئیس شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی پیگیری کردند. مصطفی معین هم معتقد است رزیدنت‌ها و اینترن‌ها مانند پرستاران و پزشکان عمومی اغلب پایین‌ترین حقوق را دریافت می‌کنند. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «بارها در شورای‌عالی سازمان مشکلات رزیدنت‌ها بررسی شده. به‌طور مثال تلاش شده حق عضویت آنها رایگان باشد و پشتیبانی معنوی از آنها انجام شده است.»

 

وی اضافه کرد: «تعهدات اجباری مربوط به سال اخیر نیست. بلکه سال‌هاست گریبان‌گیر دانش‌آموختگان کشور است. هیچ گروه دیگری مثل مهندسان و فارغ‌التحصیلان علوم انسانی متعهد به ارائه خدمت در مناطق محروم نیستند. تعداد زیادی از تلفات جاده‌ای مربوط به همین پزشکان است. بسیاری از آنها در مناطق محروم دچار مشکلات روانی شده‌اند. این موضوع ظلم و بی عدالتی است؛ پزشکی که خود را متعهد می‌داند باید از لحاظ معیشت اطمینان خاطر داشته باشد.»

وی هم‌چنین از مسؤلین عالی وزارت‌خانه خواست هرچه سریع‌تر اعتراض جامعه دستیاری را به‌رسمیت شناخته و برای رفع و رجوع آن چاره کنند. امیدواریم؛ همکاران من بهرحال هم‌چنان پیگیر مطالبات به‌جای دانشجویان نخبه مملکتند. اخبار تکمیلی و پیگیری‌های مرتبط در این‌باره را در روزهای آتی دنبال کنید.

 

۲| مطالبه دانشجویان دانشگاه آزاد برای کاهش شهریه مجازی؛ طهرانچی: اقدام می‌شود

کرونا اول از همه درس و دانشگاه را تعطیل کرد. اماکن شلوغ و پُر ازدحامی که طبعاً می‌توانست کانون انتشار بیماری شود. پژوهش و تحصیل اما تعطیل‌بردار نیست؛ دوره‌های مجازی در اغلب دانشگاه‌های کشور پا گرفت. حالا دانشجویان به‌صورت آنلاین موظف بودند در کلاس‌های درس شرکت کنند. دوره‌هایی که البته مشکلاتی را برای برخی دانشجویان و دانش‌آموزان ایجاد کرد؛ دانشجویان شهریه‌پرداز بیشتر از همه.

دانشجویان دانشگاه‌ آزاد از این دسته‌اند؛ از طرفی اغلب خدمات و کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها جبراً تعطیل شدند، از طرف دیگر دانشجوها هم‌چنان همان شهریه‌های گذشته را موظفند پرداخت کنند. موضوعی که طبعاً مورد اعتراض آن‌ها قرار گرفت. یک کمپین مطالبه‌گرانه‌ به‌همین مناسبت در «فارس من» شکل گرفت؛ کمپینی که اواخر تیرماه ثبت شد و حالا صدها امضا بعنوان حمایت دارد.

 

در بخشی از این پویش آمده است: «مسئولان دانشگاه نحوه برگزاری ترم آتی را به صورت ترکیبی اعلام کردند. باتوجه به راه‌اندازی زیرساخت‌های آموزش مجازی، هیچ بهانه‌ای برای افزایش شهریه یا دریافت کامل شهریه مانند ترم‌های گذشته پذیرفتنی نیست. انتظار دانشجویان از ریاست دانشگاه این است که با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه شهریه آموزشی کلیه واحدهای دانشگاه را متناسب با نوع آموزش مجازی تنظیم و به واحدها ابلاغ نمایید.»

همکاران من در گروه دانشگاه خبرگزاری موضوع را از مسؤلین دانشگاه آزاد پیگیری کردند. طهرانچی رئیس این دانشگاه در مراسم روز خبرنگار در این‌باره گفت: «اکنون می‌پذیریم شهریه آموزش حضوری و غیرحضوری با یکدیگر متفاوت هستند. دانشگاه آزاد اسلامی در ترم آینده، اتفاقات جدی را در بخش شهریه دانشجویان رقم خواهد زد. باید در دو حالت آموزش حضوری و آموزش غیرحضوری، قیمت تمام شده را محاسبه کنیم.»

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «در حال حاضر کارگروهی روی این موضوع کار می‌کند که قیمت تمام شده شهریه متغیر دروس نظری را که به صورت مجازی ارائه می‌شود، محاسبه کند. ‌این قول را به دانشجویان می‌دهیم که ان‌شاءالله قیمت‌ها را در ترم آینده واقعی کنیم. البته شهریه دروس عملی و آزمایشگاهی در ترم تحصیلی آینده حتی اگر به صورت مجازی هم برگزار شود، کاهش نخواهد داشت.»

خوب این شد یک خبر خوب! باید از پاسخگویی مسؤلان دانشگاه و اعتنایی که به افکار عمومی دارند، تشکر کرد. «فارس من» هم‌چنان در کنار شما است؛ برای پیگیری و انتشار دیگر مطالبات و مشکلات دانشگاهی خود روی ما حساب کنید.

 

۳| پیگیری مطالبه مردم برای کاهش هزینه‌های مرتبط با درمان کرونا

کرونا ول‌کُنِ معامله نیست! آدم‌کُش چینی هم‌چنان مشغول فعالیت است. هزاران مبتلای جدید و صدها کشته در روز آمار ترسناکی است که آن ویروس منحوس روی دست ایران و ایرانی گذاشته است. گذشته از بیماری اما نگرانی مردم از هزینه‌های بالای درمان آن است. هزینه‌هایی که خاصه در بخش دارو و خدمات آزمایشگاهی حقیقتاً پیل‌افکن است! بستری و دیگر خدمات پرستاری در بیمارستان‌های خصوصی هم که بماند.

کمپین مردم در همین رابطه اوایل مرداد در «فارس من» به ثبت رسید. کمپینی که از مسؤلین می‌خواست فکری به‌حال هزینه‌های درمان کرونا کنند: «اگر خدایی ناکرده درگیر این بیماری شویم متوجه هزینه بسیار بالای درمان و تامین دارو از جمله سی‌تی‌اسکن و آزمایش خون خواهیم شد. اگر کار به بستری ختم شود، هزینه بسیار زیاد و قیمت دارو‌ها جای خود را دارد. در صورت نیاز به ICU بیمار متحمل پرداخت ۱۰ میلیون تومان خواهد شد.»

 

موضوع را نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای تهران در میان گذاشتیم. وی در این‌باره به‌خبرنگار ما گفت: «ما دو بخش دولتی و خصوصی داریم. در بخش دولتی بیمارستان موظف است بیمار را پذیرش کند. بیمار یا بیمه پایه دارد یا ندارد. اگر بیمار بیمه پایه داشته باشد با آن بیمه که شامل تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، خدمات درمانی و کمیته امداد است، خدمات لازم را دریافت کرده و فرانشیزی را پرداخت می‌کند که ناچیز بوده و بین ۸ تا ۱۰ درصد است.»

وی متذکر شد: «بخشی از هزینه‌ها مرتبط با درمان اختصاصی و خاص است؛ مثل پلاسما تراپی که مشمول بیمه نیست. بخشی مربوط به داروهای خاص؛ مثل «رمدسیویر» که هنوز سازمان‌های بیمه گر آن را مشمول بیمه نکرده‌اند. هم‌چنین ما فقط یک نوع آزمایش «پی سی آر» داریم؛ آن هم انجام تست از ترشحات بینی و حلق است و یک تعرفه مشخص دارد؛ در بخش خصوصی ۴۴۰ هزار تومان و در بخش دولتی ۲۵۰ هزار تومان است و غیر از این میزان، قانونی نیست.»

 

بسیار عالی؛ امیدواریم هرچه سریع‌تر آن دو-سه قلم درمان و داروی خاص هم به پروتکل‌های وزارت‌خانه و تعهدات شرکت‌های بیمه اضافه شود. باور کنید روا نیست در این برهوت کرونا، بیماران دغدغه اقتصادی هم داشته باشند. همکاران من بهرحال هم‌چنان پیگیر ماجرا هستند. اخبار تکمیلی را در فارس دنبال کنید.

 

۴| مطالبه هزاران نفر از مشتریان رامک‌خودرو؛ «تیوولی»ها وارد کشور شدند

کمپین مشتریان «رامک‌خودرو» بهمن‌ سال گذشته به‌ثبت رسید. کمپینی که توانست هزاران امضا بعنوان حمایت جمع کند. مردم از عدم تحویل خودروهای ثبت‌نام‌شده طبق مفاد قرارداد توسط این شرکت معترض بودند. خودروهایی که به‌گفته امضاکنندگان بعضاً از سال ۹۶ ثبت‌نام شده و تا امروز روز به دست آنها نرسیده است. هم‌چنین شرکت نسبت به عودت وجوه به انصراف‌دهندگان چندان موفق عمل نکرده است.

همکاران من پیگیر ماجرا شدند. روابط‌عمومی این خودروساز از ورود تیوولی‌ها و ترخیص آنها از گمرک با مساعدت دستگاه قضا خبر داد. وی گفت: «بخش از خودروهای تیوولی مشتریان این شرکت روز سه شنبه مورخ ۲۱/۰۵/۹۹ در سازمان مرکزی این شرکت در جاده مخصوص، با حضور مالکین این خودروها، تحویل آنها گردید. پارت اول این خودروها از گمرک ترخیص شده. پارت‌های بعدی هم به طور مداوم ترخیص و تحویل مشتریان گرامی خواهد شد.»

 

گنجینه ما مخاطبان «فارس من» هستند. میلیون‌ها شهروند دغدغه‌مندی که برای پیگیری مشکلاتشان به ما اعتماد کردند. تلاش شبانه‌روزی همکاران من در گروه‌های مختلف خبرگزاری برای جلب رضایت شما است. جلب رضایت تک‌تک افرادی که عمیقاً معتقدیم سربیران «فارس» هستند.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول