اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

احیای «روضةالشهدا» در کتاب «روضه» بدون نقل‌های ضعیف و تحریفات تاریخی

پژوهشگر کتاب «روضه» تلاش کرده است با تکیه بر منابع متقدم ‌تاریخی، تحریفات تاریخی و نقل‌های ضعیف کتاب «روضةالشهدا» را بزداید و با ترکیب کردن فرم مدرن امروزی در روایت و چینش مطالب شکلی جدید از کتاب روضه را ارایه کند.

احیای «روضةالشهدا» در کتاب «روضه» بدون نقل‌های ضعیف و تحریفات تاریخی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، از همان روزهای نخستین شهادت امام حسین علیه السلام دغدغه گردآوری و نگارش مقتل برای این واقعه مهم جهان اسلام در میان مورخین و محدثین صدر اسلام وجود داشت. از تک‌نگاری‌های اختصاصی به واقعه طف گرفته تا آمدن در تواریخ عمومی همه و همه تلاش کردند تا حادثه عاشورا را غبار فراموشی نگیرد.

در این میان، برخی از کتاب‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص تاریخی و یا ادبی اهمیت خاص‌تری پیدا کرد. کتاب «روضة‌الشهدا» ملاحسین واعظ کاشفی یکی از همان کتاب‌هاست که بعد از ۵۰۰ سال همچنان سخنش در میان است.

در اوایل قرن دهم هجری، «روضةالشهدا» در میان شیعیان چنان جایگاهی پیدا کرد که نام مجالس عزاداری امام شهید را به مجلس روضه‌خوانی تغییر داد. سخنرانان و مداحان از روی نسخه کتاب برای مردم می‌خواندند و آنها را می‌گریاندند.

در کوتاه زمانی کتاب علاوه بر فارسی، به ترکی و کردی و اُردو نیز ترجمه شد. آنقدر این کتاب مهم شد که با توجه به شیعه شدن حکومت ایران راه برای مقاتل دیگر فارسی نیز باشد و البته هیچکدام از آنها نتوانستند به جایگاه روضةالشهدا برسند.

البته این به معنای تایید تمام محتوای کتاب نبود؛ بلکه این کتاب از داشتن نواقصی همچون نقل‌های ضعیف رنج می‌برد. نویسنده به دلیل اینکه می‌خواست وجوه ادبی کتاب را به اوج برساند، گاه و بیگاه به نقل‌های نادرست تاریخی متمسک می‌شد که همین مساله باعث ورود تحریفاتی در کتاب شد.

کتاب «روضه» بعد از ۵۰۰ سال در یک دو راهی بزرگ قرار گرفته بود. به خاطر ارزش‌های ادبی فراوانش مورد تمجید قرار گیرد یا به خاطر غلط‌‌های تاریخی‌اش مورد بی‌مهری قرار بگیرد و خوانده نشود.

«محمد حقی» در کوشش خود، راه سومی را برگزیده است. راهی که نه تنها ارزش‌های ادبی آن حفظ شود، بلکه تلاش کند نقدهای کتاب را مرتفع سازد.

پژوهشگر کتاب تلاش کرده است با تکیه بر منابع متقدم ‌تاریخی، تحریفات تاریخی و نقل‌های ضعیف آن را بزداید و با ترکیب کردن فرم مدرن امروزی در روایت و چینش مطالب شکلی جدید از کتاب روضه را ارایه کند.

«حقی» تلاش کرده تا در هر صفحه حداقل یک تصویر مهم از واقعه عاشورا را پیش چشم مخاطب بیاورد. شکل جدید کتاب روضه انسجام زمانی و مکانی کتاب روضه را بیشتر کرده است.

در کتاب تلاش شده است با آوردن پانویس‌هایی برخی از کلمات مشکل کتاب نیز توضیح داده شود تا آشتی مخاطب امروز با متن دیروزی آسان‌تر اتفاق بیفتد.

کتاب «روضه» سرشار از عبارت‌پردازی‌های زیبا و نحوه روایت زیبا و دلکش است. مثلاً در بخشی از کتاب نحوه شهادت یحیی بن سلیم المازنی این‌گونه بیان شده است: «آخر الامر ابن سلیم از مقام تسلیم، با قلب سلیم از عنایت خداوند سلام به دارالسّلام رسید.» واج‌آرایی و استفاده معنایی و فرمی از اسم شخصیت و پیوند زدنش به پس‌زمینه فرهنگی و فکری او، تصویر خاصی را خلق کرده است.

در آستانه ماه محرم، چاپ چهارم کتاب «روضه» از سوی انتشارات کتابستان معرفت وارد بازار نشر شد.

کتاب «روضه» که پژوهشی جدی در اسناد «روضه‌الشهدا» ملاحسین واعظ کاشفی است در ۲۹۶ صفحه و با قیمت ۳۸ هزار تومان به همت انتشارات کتابستان معرفت چاپ و راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول