اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

تحلیلگر غربی: آمریکا درباره ایران تحقیر شد؛ واشنگتن با قلدری شکست می‌خورد

تحلیلگر غربی مسائل روابط بین‌الملل در یادداشتی برای شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین تاکید کرد، شکست تحقیرآمیز آمریکا در سازمان ملل، محدودیت‌های «قلدری و یکجانبه گرایی» واشنگتن در جهان را افشا کرد.

تحلیلگر غربی: آمریکا درباره ایران تحقیر شد؛ واشنگتن با قلدری شکست می‌خورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک تحلیلگر انگلیسی یادداشتی در رسانه چینی منتشر و در آن تاکید کرد، شکست واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، محدودیت‌های یکجانبه گرایی و قلدری کردن را آشکار کرد.

شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین یادداشتی درباره شکست آمریکا در ارائه قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با این عنوان منتشر کرد: «تحقیر پامپئو در سازمان ملل محدودیت‌های یکجانبه گرایی ایالات متحده را آشکار کرد».

«تام فودی» تحلیلگر انگلیسی و کارشناس مسائل روابط بین‌الملل که دانش آموخته دانشگاه های دورهام و آکسفورد است، نویسنده این یادداشت است.

در این مطلب آمده است: « در تاریخ چهاردهم آگوست طرح ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت بالا شکت خورد. تنها جمهوری دومینیکن عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل از قطعنامه ایالات متحده حمایت کرد، روسیه و چین آن را وتو کردند و 11 عضو دیگر شورا شامل بریتانیا و فرانسه اعضای دائم شورا به آن رای ممتنع دادند. با توجه به تمدید نشدن تحریم تسلیحاتی ایران، این کشور می تواند از ماه اکتبر تسلیحات جدید بخرد».

به نوشته این تحلیلگر انگلیسی، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا «لابی تهاجمی و سنگینی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انجام داده بود اما در نهایت شکست خورد. او نوشت: «همانطور که روزنامه گاردین در گزارشی نوشت، این شکست (شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران)، "انزوای واشنگتن را برجسته کرد».

 

تام فودی معتقد است: «یک بار دیگر، محدودیت‌های سیاست خارجی بسیار یکجانبه و تهاجمی دولت ترامپ نمایان شده است. کاخ سفید معتقد است که این حق را دارد که وقتی موضوع منافع آمریکا باشد، به راحتی بقیه جامعه بین‌المللی را نادیده گیرد و خواست خوشد را به دیگران تحمیل کند».

به نوشته او، «دولت ترامپ سال 2018 به طور یکجانبه از برجام خارج شد و ادعا کرد که ایران ناقض آن بوده است. همانند بیشتر کارها و مواضع این کاخ سفید، ادعای آنها (درباره نقض برجام از سوی ایران) فاقد هر گونه مدرک عینی بود و باز هم مثل دفعات قبل روی محور اهریمن سازی کامل از طرف مقابل، بهتان زدن به یک کشور، اتهام زنی های غلط و درخواست از دیگر کشورها برای دنبال کردن مواضع آمریکا و اعمال فشار بر ایران پیش رفت. به دنبال آن واشنگتن تحریم های فراگیر یکجانبه ای بر تهران اعمال کرد و با ارعاب و قلدری دیگر کشورها را به پایبندی به این تحریمها کشاند اگرچه این اقدامات مغایر با قوانین بین‌المللی بودند. البته شاید در بهترین حالت باید گفت که جهان با بی میلی با این مواضع همراهی کرد. بسیاری از کشورها شامل متحدان ایالات متحده در اروپا از منظر اصولی به حمایت از توافق (برجام) ادامه می دهند و نگران هستند که رد آن توسط ترامپ باعث فروپاشی کامل توافق شود».

در یادداشت منتشر شده در شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین آمده است: «در نتیجه همین مواضع آمریکا، وقتی این کشور خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی در سازمان ملل شد، از حمایت کمی برخوردار شد. به نظر می رسید پامپئو فکر می کرد با تقبیح مکرر ایران به عنوان تهدیدی برای جهان آزاد و مرتبط کردن آن به تروریسم (روش مرسوم او درباره هر چیزی)، دیگر کشورها به ندای واشنگتن گوش خواهند داد اما آنها چنین کاری نکردند».

فودی ادامه داد: «(گوش ندادن کشورها به خواست آمریکا درباره تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل) باعث یک پاسخ تلخ شد. کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل با ناخرسندی از شکست کشورش اعلام کرد که واشنگتن به دنبال "بازگرداندن تحریم‌ها" علیه تهران است. آمریکا با این کار در نظر دارد از مفاد و شرایط موجود در برجام علیه ایران استفاده کند در حالی که خودشان همچنان از حضور در این توافق سر باز می‌زنند. دوباره باید گفت که این طرح آنها هم تقریبا با قطعیت محکوم به شکست است. تحقیر دوباره در راه است ».

از نظر این تحلیلگر غربی، «این اقدامات روی محدودیتهای سیاست خارجی که اساس آن قلدری یکجانبه است، نور می‌افکند و همچنین بی اعتنایی فاحش به قوانین و سازمان‌های بین‌المللی را نمایان می‌کند. این شکست نشان می دهد که تلاش برای اجبار دیگران به همراهی کردن خواسته اش در موضوع ایران، به طور مشخص محدودیتهای آشکاری دارد و استفاده پامپئو از میهن پرستی افراطی به عنوان ابزار دیپلماسی برای توجیه کردن دیگران به منظور دنبال کردن مواضع آمریکا، متقاعد کننده نیست».  

فودی می افزاید: «در نهایت اساس این شکست روی عقده این دولت (آمریکا) درباره مواضع مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر و بی میلی آن به سازش، همراهی کردن یا احترام گذاشتن به خواست دیگران درباره آنچه آنها مغایر با منافع مللی خودشان می‌انگارند، قرار دارد».

به اعتقاد او، کارنامه و عملکرد مایک پامپئو در مقام وزیر خارجه آمریکا «ثابت شده که فاجعه بار بوده است. به طور کلی قلدری، تسلیم کردن و هجمه به کشورها در نهایت نمی تواند جایگزین یک دیپلماسی ماهر و منطقی شود به همین خاطر کاخ سفید در قبال ایران با شکست مواجه می‌شود».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول