اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

گشت ارشاد زمانی باید وارد عمل شود که همه نهادها به وظیفه خود عمل کردند

رئیس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) گفت: گشت ارشاد باید وقتی به میدان بیاید که همه نهادها به وظیفه‌شان عمل کرده باشند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «علی غلامی» رئیس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در برنامه «بدون توقف» که ۲۵ مردادماه از شبکه سه روی آنتن رفت، با تأکید بر اینکه در خصوص بدحجابی باید بدانیم با چه کسی، چه وقت و چگونه برخورد کیفری شود، گفت: گشت ارشاد باید وقتی به میدان بیاید که همه نهادها به وظیفه‌شان در حوزه حجاب عمل کردند، شناخت ایجاد شده، میل و گرایش هست، زمینه رفتار هم هست، اما یک کسی با علم آمده در جامعه فساد ایجاد کند. 

«علی غلامی» در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با اشاره به اینکه ما در جمهوری اسلامی یک اشتباهی داریم که فرهنگ، اقتصاد، سیاست را از هم جدا می‌کنیم، تصریح کرد: مثلا ما به اقتصاد می‌پردازیم اما فرهنگ اقتصادی نداریم، به سیاست می‌پردازیم اما فرهنگ سیاسی نداریم، علوم انسانی یک سری علوم پیوسته و پیچیده است، اگر به فرهنگ نگاه درجه سه داشته باشیم باید ‌پیش‌بینی کنیم که اگر روزی قرار شد با فرهنگ موضوعی را مدیریت کنیم آن لحظه کاسه چه کنم دست می‌گیریم و می‌خواهیم در لحظه و یک شبه فرهنگ آن را به وجود آوریم در حالیکه فرهنگ موضوع لحظه‌ای نیست و نمی‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: اگر در سال‌های بعد از انقلاب روی حجاب کار مبنایی می‌شد، ما امروز با این مشکلات روبرو نبودیم. اول انقلاب هم مثل امروز عده‌ای گفتند که آیا در فضای جنگ، حجاب اولویت است؟ و این موضوع  اصلا به فراموشی سپرده شد، در حالی که مسائل فرهنگی به عنوان اولویت همیشه مطرح هستند و باید مرتبا گوشزد شوند. یکی از مشکلات ما این است که می‌خواهیم حجاب را با حجاب درست کنیم، در حالیکه برای حل این مشکل باید از حیا شروع کنیم برسیم به عفاف تا حجاب درست شود.

این استاد دانشگاه با ارائه تعریفی از حجاب عنوان کرد: حجاب پوششی است در مرد و زن که در بانوان باید تمام بدن غیر از گردی صورت و دست‌ها از مچ را بپوشاند، و البته لباس نباید به گونه‌ای باشد که ایجاد مفسده کند، این تعریف حجاب از منظر دین است و نمی‌شود چیزی از آن کم و زیاد کرد. شرع می‌گوید من احکامی دارم، اما اجازه می‌دهد در یک جاهایی برای تعیین مصادیق احکام ازعرف کمک بگیرید، مثلا می‌رسیم به مردمانی که در شهرها زندگی نمی‌کنند یا نوع فرهنگ متفاوتی دارند، این‌ها را چه کار کنیم، امام صادق (ع) می‌فرماید این‌ها مردمانی هستند که وقتی نهی می‌شوند تمام نمی‌کنند و کار خودشان را ادامه می‌دهند، این افراد نهی از منکر ندارند، نوع فرهنگ خاصی دارند، شرع اجازه داده تا آنها در خصوص حجاب بر طبق عرف خودشان رفتار کنند، مثل بانوان عشایر.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی به زنان ایران حجاب نداد، قبل از آن هم مردم حجاب داشتند بلکه آن را توسعه و تعمیق بخشید، یادآور شد: از ابتدای انقلاب در بُعد فرهنگی به شدت کم کاری کردیم و ضعف داریم، رسانه، حوزه، آموزش و پرورش، آموزش عالی و نهادهای تبلیغی، همه. ما ۴۲ سال است که توقع رفتار حجاب داریم، اما وقتی می‌گویند چقدر شناخت ایجاد کردید، برای این رفتار زمینه‌سازی کردید باید دو دست‌مان را بالا بگیریم، سال ۹۱ کتابی نوشتم در خصوص مسئله حجاب در جمهوری اسلامی که حدود ۲۰۰ صفحه بحث کردم که به جهت رفتاری، گرایشی و شناختی چه کارهایی باید انجام می‌شده که بسیاری از آنها نشده و ریشه بدپوششی چیست.

این پژوهشگر فرهنگی همچنین اظهار کرد: بعد از انقلاب فرهنگ جزایی به کار نگرفتیم اما به شدت اقبال به حجاب را دیدیم، عموم مردم بدون رفتارهای عجیب و غریب و بحث جزایی و کیفری به سمت حجاب گرایش پیدا کردند، این یعنی که بین حجاب و رفتارهای تند یک ارتباط دیگری را باید پیدا کرد. اینکه ما برخورد کیفری لازم داریم یا نه؟ بله لازم داریم، اگر کسی عامدانه بخواهد فضای جامعه را مخدوش کند باید جلوی آن را گرفت. برخورد جزایی هم نیاز داریم اما کجا نیاز داریم، چه وقت نیاز داریم و با چه کسی؟

غلامی در پایان تصریح کرد: بیش از ۲۰ نهاد در مورد حجاب مسؤلیت دارند آنهایی که باید شناخت ایجاد کنند، باید گرایش ایجاد کنند و آنهایی که باید رفتارها را درست کنند، آموزش و پرورش ما باید آن چه از حجاب نیاز است بگوید، نهادهای تبلیغی به حجاب میل ایجاد کنند و نهادهایی مثل وزارت صمت باید لباس‌های محجبانه شیک و ارزان قیمت به مردم عرضه کند. حالا ما هیچ کدام از این کارها را انجام ندهیم و در خیابان جلوی مردم را بگیریم. باید بدانیم با چه کسی، کی و چگونه برخورد کیفری شود. گشت ارشاد یا گشت امنیت اخلاقی باید وقتی به میدان بیاید که همه نهادها به وظیفه‌شان عمل کردند، شناخت ایجاد شده، میل و گرایش هست، زمینه رفتار هم هست، اما یک کسی با علم آمده در جامعه فساد ایجاد کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول