اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رئیس سابق پارلمان عراق: آمریکایی‌ها با شروط خود الکاظمی را به ستوه می‌آورند

رئیس‌ سابق پارلمان عراق با اشاره به اینکه آمریکا از عراق عقب‌نشینی نخواهد کرد، گفت آمریکایی‌ها در ازای حمایت از دولت «مصطفی الکاظمی» با شروط و تعهدات متعدد او را به ستوه خواهند آورد.

رئیس سابق پارلمان عراق: آمریکایی‌ها با شروط خود الکاظمی را به ستوه می‌آورند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سلیم الجبوری» رئیس سابق پارلمان عراق امروز (یک‌شنبه - ۱۶ آگوست» درباره گفت‌وگوهای بغداد و واشنگتن درباره آینده روابط دو طرف و سفر قریب‌الوقوع «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر به واشنگتن گفت که آمریکا نیروهای خود را از عراق خارج نمی‌کند و الکاظمی را با مجموعه تعهداتی به ستوه خواهد آورد که در مقدمه آنها قضیه خلع سلاح و قانون‌ گذاشتن برای رابطه با ایران است.
به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی افزود: آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد تا مصطفی الکاظمی را با مجموعه تعهداتی در قبال جلب حمایت واشنگتن به ستوه آورند. موضوع خلع سلاح و قانون گذاشتن برای رابطه اقتصادی با ایران از جمله این تعهدات است.

رئیس سابق پارلمان عراق تصریح کرد: همه می‌دانند که آمریکا از عراق خارج نخواهد شد. آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های سیار در عراق است تا از دسترس خارج شود و دیگر هدف قرار نگیرد. هر بار که پارلمان عراق خواست تا قضیه حضور نیروهای آمریکایی را بررسی کند، آمریکایی‌ها از تمام توان خود در مقابل آن استفاده می‌کنند زیرا می‌دانند که بقای آنها در عراق مطلوب مردم این کشور نیست.

آمریکا در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) در راس یک ائتلاف بین‌المللی به عراق حمله کرد و خاک این کشور را به بهانه سرنگونی رژیم صدام حسین اشغال کرد و پس از هشت سال اشغالگری در عراق، حضور نیروهایش را در دسامبر ۲۰۱۱ به پایان رساند و به جنگ عراق پایان داد. اما در ژوئن ۲۰۱۴ آمریکا بار دیگر به بهانه مبارزه با داعش در راس یک ائتلاف بین المللی اقدام به مداخله در عراق نمود و با وجود اینکه در ۹ دسامبر ۲۰۱۷، عراق اعلام کرد که بر داعش غلبه کرده‌ است نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها هنوز در عراق حضور دارند.

دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

با وجود تصویب این طرح آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند.چندی پس از روی کار آمدن مصطفی الکاظمی، گفت‌وگوهای راهبردی میان آمریکا و عراق برای مشخص کردن آینده روابط دو طرف آغاز شد و مرحله نخست این گفت‌وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن، ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

قرار است مرحله دوم این گفت‌وگو با حضور شخص نخست‌وزیر عراق برگزار شود اما هنوز زمان آن تعیین نشده است.از سوی دیگر بنا به اعلام کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیری عراق، الکاظمی هفته جاری به واشنگتن خواهد رفت و در 20 ام ماه جاری میلادی با ترامپ دیدار خواهد کرد.

چرخش «محمد الحلبوسی» از محور امارات به سوی محور قطر و ترکیه

سلیم الجبوری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع نشست اخیر میان «محمد الحلبوسی» رئیس کنونی پارلمان عراق و رئیس ائتلاف پارلمانی «القوی العراقیه» و «خمیس الخنجر» رئیس حزب سنی «المشروع العربی» (طرح عربی) تحت نظارت ترکیه اشاره کرد و گفت که به نظر می‌رسد که در این نشست توافق شده که الحلبوسی از محور امارات جدا شود.

رئیس سابق پارلمان عراق ادامه داد: الحلبوسی و الخنجر در ترکیه با یکدیگر دیدار کردند و من این خبر را از برخی طرف‌های حاضر در این دیدار شنیدم.این دیدار تحت نظارت طرف ترکی صورت گرفته است. به نظر می‌رسد که با این نشست، الحلبوسی روابطش را از محور امارات به سوی محور قطر و ترکیه چرخانده است.

اخیرا اخباری درباره ائتلاف جدید غیر اعلام شده‌ای میان رئیس پارلمان عراق و الخنجر منتشر شده است اما هنوز هیچ یک از دو طرف در این‌باره اظهار‌نظر نکردند.

اواخر فروردین گذشته شکاف جدیدی میان احزاب سنی حاضر در ائتلاف پارلمانی القوی العراقیه تحت ریاست الحلبوسی به وجود آمد و ۲۵ عضو از ۴۰ عضو این ائتلاف از آن جدا شدند و به ائتلاف «نواب المدن المحرره» (اشاره به شهرهای آزاد شدن از دست داعش)، به ریاست الخنجر پ‍یوستند تا درباره حضور وزرای احزاب سنی در کابینه جدید عراق به صورت مستقیم با مصطفی الکاظمی وارد مذاکره شوند و انحصار نمایندگی اهل سنت در ائتلاف تحت رهبری الحلبوسی را در هم بشکنند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول