اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عطوفت انتخاباتی ترامپ؛ عفو «اسنودن» را بررسی می‌کنم

در حالی که تنها چند ماه به انتخابات آمریکا باقی است، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد عفو یک افشاگر آمریکایی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

عطوفت انتخاباتی ترامپ؛ عفو «اسنودن» را بررسی می‌کنم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شنبه شب اعلام کرد عفو «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی را بررسی خواهد کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، ترامپ در نشستی خبری گفت چیز زیادی درباره پرونده اسنودن نمی‌داند اما اظهاراتی قوی را درخصوص لزوم عفو یا عدم عفو وی شنیده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «قویاً [پرونده] ادوارد اسنودن را مورد بررسی قرار خواهم داد».

روز جمعه «توماس ماسی» نماینده جمهوری‌خواه کنگره در حساب توئیتری خود نوشت: «ترامپ باید اسنودن را عفو کند».

ترامپ در حالی از احتمال عفو اسنودن سخن می‌گوید که پیش‌تر او را «خائن» و مستحق اعدام توصیف کرده بود.

اسنودن سال ۲۰۱۳ افشا کرد که دولت وقت آمریکا به رهبری «باراک اوباما»، مکالمات و پیام‌های شهروندان عادی این کشور را شنود می‌کند. وی پس از مدتی ناچار شد به روسیه پناهنده شود.

فعالان آمریکایی در سال ۲۰۱۶ طوماری را تهیه کرده و در آن خواستار عفو اسنودن از سوی اوباما شدند. تعداد امضاهای این طومار تا سال ۲۰۱۷ به بیش از یک میلیون عدد رسید و نهایتاً به کاخ سفید ارسال شد.

گمان می‌رود اظهارات ترامپ درخصوص احتمال عفو اسنودن که موجب رسوایی دولت دموکرات اوباما در سطح بین‌المللی شد، انتقاد اعضای این حزب را به همراه داشته باشد.

ترامپ پیش از این نیز از اختیارات ریاست‌جمهوری خود برای عفو برخی افراد با مقاصد فردی و سیاسی استفاده کرده است. وی چندی پیش «راجر استون» مشاور سابقش را که به جرم دروغ گفتن به کنگره محکوم به حبس شده بود آزاد کرد.

از دیگر افرادی که از سوی ترامپ مورد عفو قرار گرفتند می‌توان به «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید اشاره کرد.

فلین بعد از اقرار به دروغگویی به بازرسان درباره تماس‌هایش با مقام‌های روسیه،  موافقت کرده بود در ازای سبک‌تر شدن محکومیت خود با دادستان‌های آمریکایی همکاری کند. راجر استون نیز که قرار بود ۹ سال را در زندان سپری کند، با مداخله دادستان کل آمریکا به تنها ۴۰ ماه حبس محکوم شد.

همچنین وزارت دادگستری آمریکا چندی پیش در اقدامی دیگر  اعلام کرد «جفری برمن» دادستان نیویورک از سمت خود کنار گذاشته خواهد شد. تیم برمن بسیار مصرانه به تحقیقات درباره  «مایکل کوهن» وکیل شخصی سابق ترامپ ادامه داد تا سرانجام او به دلیل جرایم مالی و دروغگویی به کنگره مجرم شناخته شد. کوهن شهادت داد که از طرف ترامپ به دو زن پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ حق السکوت داده است تا از روابط غیراخلاقی خود با رئیس‌جمهور آمریکا حرفی نزنند.

«جرالد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، در واکنش به این اقدامات، «ویلیام بار» دادستان کل دولت ترامپ را احضار و او را به پیش بردن اهداف شخصی ترامپ متهم کرد و گفت، وزارت دادگستری آمریکا به «سایه‌ای از خود ترامپ» تبدیل شده است.

نادلر همچنین با اشاره به دادن تخفیف در حکم و تبرئه نزدیکان ترامپ از سوی وزرات دادگستری، ویلیام بار را به سیاسی‌سازی این وزارتخانه متهم کرد.

اکنون دولت آمریکا در حالی از احتمال عفو اسنودن سخن می‌گوید که خواستار استرداد «جولیان آسانژ» بنیان‌گذار موسسه «ویکی لیکس» از زندانی در انگلیس شده است.

جولیان آسانژ ۴۷ ساله، یکی از موسسان موسسه در سال ۲۰۰۶، در سال ۲۰۱۰ با انتشار تصاویر و ویدئوهای کشتار غیرنظامیان توسط ارتش آمریکا در عراق و افغانستان مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. اندکی بعد دولت آمریکا علیه سایت ویکی‌لیکس تحقیقات جنایی را آغاز کرد و از متحدان خود خواست به این تحقیقات کمک کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول