اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

افت شدید درآمدهای آموزشی به دلیل کرونا/ سقف افزایش شهریه در سال آینده ۲۰ درصد است

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با تشریح تغییراتی که کرونا در روندهای آموزشی ایجاد کرد و چالش های تجربه اخیر آموزش الکترونیکی، از افت شدید درآمدهای آموزشی، سقف افزایش شهریه و احتمال رفع ممنوعیت جذب دانشجوی پژوهش محور خبر داد.

افت شدید درآمدهای آموزشی به دلیل کرونا/ سقف افزایش شهریه در سال آینده ۲۰ درصد است

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی؛ شیوع ویروس کرونا در کشور در کنار همه گرفتاری ها و ناراحتی هایی که برای مردم و کشور ایجاد کرد، اخبار خوب و پیشرفت هایی هم داشت.

کرونا فرصت سرمایه گذاری جدی روی زیرساخت های آموزش مجازی را فراهم کرد به طوری که به عقیده بسیاری از کارشناسان راه صد ساله در توسعه زیرساخت های آموزش الکترونیکی در کشور با کرونا یک شبه طی شد. اما در همین بخش هم کاهش شدید درآمدهای آموزشی را رقم زد.

تغییر شیوه آموزش در کشور از حضوری به مجازی، مطالبه ای جدی از سوی دانشجوها برای کاهش هزینه ها و شهریه ها را ایجاد کرده است؛ در عین حال بخش آموزش کشور علاوه بر هزینه های جاری، در 2 سال گذشته با افزایش ۵۵ درصد حقوق کارکنان دانشگاه و مانند همه بخش های دیگر با تورم سالانه مواجه بوده است. عواملی که در کنار هم در مقابل کاهش هزینه آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری مقاومت ایجاد می کند.

درباره تغییراتی که کرونا در روندهای جاری آموزش ایجاد کرده و تازه ترین اخبار آموزشی در مجموعه جهاد دانشگاهی کشور با حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت وگو کرده  ایم.

آنچه در گفت وگوی خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور می خوانید:

*درآمدهای آموزش دچار افت شدید شد

*سقف افزایش شهریه سال آینده ۱۵ تا ۲۰ درصد است 

*۵۵ درصد افزایش حقوق کارکنان دانشگاه ها در سبد هزینه ها

*هزینه آموزش مجازی از آموزش حضوری کمتر نیست

*کرونا، فرصت سرمایه گذاری جدی روی زیرساخت های آموزش مجازی را فراهم کرد

*فاز اول آماده سازی زیرساخت های آموزش مجازی انجام شد

*چالش های جدی تجربه ۶ ماهه آموزش الکترونیکی 

*جهاد دانشگاهی از ممنوعیت جذب دانشجوی پژوهش محور در پژوهشگاه مستثنی می شود

*بخش درآمدهای آموزش دچار افت شدید شد

خبرنگار فارس پرسید: بخشی از درآمدهای مجموعه جهاد دانشگاهی کشور از محل آموزش تامین می شود. آیا پس از شیوع ویروس کرونا در کشور که آموزش ها را مجازی کرد، در بخش درآمدهای آموزش دچار افت درآمد شده اید؟

جهاد دانشگاهی هم مانند همه سازمان های آموزشی مشابه دچار  افت شدید درآمدهای آموزشی شده است

حمید رضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور در پاسخ به این سوال، گفت: بله؛ دچار افت شدید درآمد شده ایم. به هر حال جهاد دانشگاهی هم مانند همه سازمان های آموزشی مشابه، دچار مشکل شده است. در کنار اینکه مشکل مردم را هم می دانیم و خود را موظف به رعایت حال مردم می دانیم. البته تلاش می کنیم تا جایی که امکان پذیر است به واحدهای جهاد دانشگاهی کمک کنیم.

*سقف افزایش شهریه سال آینده ۱۵ تا ۲۰ درصد است

خبرنگار فارس پرسید: با شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، تغییرات شهریه برای سال آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟

طیبی در پاسخ به این سوال، گفت: افزایش شهریه ها معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است؛ سقف افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصد است. 

وی ادامه داد: از یک سو، به شدت گفته می شود که در افزایش شهریه ها ملاحظه کنید؛ اما از سوی دیگر با افزایش حقوقی که به ویژه در دانشگاه ها داده می شود ما هم در مجموعه جهاد دانشگاهی کشور تحت فشار هستیم که باید افزایش حقوق داشته باشیم و با تورم در جامعه به طور طبیعی باید افزایش حقوق داشته باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: بنابراین هزینه ها کمتر نشده است؛ علاوه بر این همه هزینه های جاری، تورم موجود در جامعه را هم که همه مشاهده می کنیم.

*با افزایش ۵۵ درصد حقوق کارکنان دانشگاه ها چه کنیم؟

خبرنگار فارس پرسید: امسال افزایش حقوق کارکنان دانشگاه ها به تصویب رسید، این افزایش چه تاثیری در هزینه های امسال جهاد دانشگاهی دارد؟

فاصله زیادی بین حقوق اساتید و پژوهشگران مجموعه جهاد دانشگاهی کشور و حقوق اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها وجود دارد

طیبی در این باره، گفت: سال گذشته دانشگاه ها ۴۰ درصد افزایش حقوق داشته اند؛ امسال هم ۱۵ درصد افزایش حقوق داده اند. این افزایش حقوق ها در کار مجموعه جهاد دانشگاهی کشور تاثیر جدی می گذارد. فاصله زیادی بین حقوق اساتید و پژوهشگران مجموعه جهاد دانشگاهی کشور و حقوق اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها وجود دارد. این فاصله همیشه برای ما مساله ساز است. گاهی هم همکاران ما علاقمند هستند که جذب دانشگاه های دولتی شوند و باقی ساعات شان را در مجموعه جهاد دانشگاهی کشور کار کنند که این روش را نمی پسندیم و روش خوبی نیست.

وی گفت: اما اینکه فاصله زیادی بین حقوق اساتید و پژوهشگران مجموعه جهاد دانشگاهی کشور و حقوق اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها وجود دارد یک واقعیت است که در جهاد دانشگاهی وجود دارد و البته ما هم جهاد دانشگاهی هستیم و باید کمی متفاوت باشیم.

*هزینه آموزش مجازی از آموزش حضوری کمتر نیست

خبرنگار فارس گفت: با همه این صحبت ها، دانشجویان توقع کاهش هزینه ها در آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری را دارند، تکلیف چیست؟

رئیس جهاد دانشگاهی کشور در این باره، گفت: وقتی آموزش به صورت مجازی است هم همه اساتید و کارکنان را حاضر دارید و هزینه ها زیاد تر است هم در مقابل توقع دانشجو و استفاده کننده از آموزش مجازی این است که چون آموزش به صورت مجازی است باید هزینه ها کاهش یابد.

دانشجو انتظار دارد که هزینه آموزش مجازی از آموزش حضوری کمتر باشد، در صورتی که در عمل اصلا این طور نیست. زیرا همه هزینه های جاری، افزایش حقوق و تورم به وقت خود باقی است

وی توضیح داد: کاربر انتظار دارد که هزینه آموزش مجازی از آموزش حضوری کمتر باشد، در صورتی که در عمل اصلا این طور نیست. زیرا همه هزینه های جاری و افزایش حقوق به وقت خود باقی است.

به گفته طیبی، البته به صورت موردی، موارد تخفیف ها و کمک های شهریه ای در جهاد دانشگاهی برای افرادی که مشکل شهریه دارند بسیار زیاد است؛ زیرا همه این درخواست های تخفیف ها باید با تایید رئیس جهاد دانشگاهی کشور برسد تا انجام شود و به همین دلیل این تقاضاها به دستم می رسد و می بینم که حجم تخفیف ها و کمک ها بسیار زیاد است.

*کرونا، فرصت سرمایه گذاری جدی روی زیرساخت های آموزش مجازی را فراهم کرد

خبرنگار فارس گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا، همه مجموعه های آموزشی کشور شاهد تحولی در ارائه‌ آموزش های الکترونیکی بوده اند و به گفته بسیاری از کارشناسان راه صد ساله در توسعه زیرساخت های آموزش الکترونیکی در کشور با کرونا یک شبه طی شد؛ در مجموعه جهاد دانشگاهی کشور چه تغییراتی رقم خورده است؟

رئیس جهاد دانشگاهی کشور پاسخ داد: این مدت یکی از تصمیم گیری هایی که به طور جدی انجام دادیم این است که با وجود همه مشکلات و مصائبی که شیوع ویروس کرونا در کشور ایجاد کرده، از این فرصتی که حاصل شده برای تقویت زیرساخت های آموزش مجازی استفاده کنیم و روی زیرساخت های آموزش مجازی سرمایه گذاری جدی کنیم.

طیبی ادامه داد: در گذشته هیچ گاه این فرصت پیش نمی آمد که تا این حد روی زیرساخت های آموزش مجازی کار شود؛ اکنون فاز اول آماده سازی زیرساخت های آموزش مجازی انجام شده است و باید فاز دوم این اقدام هم انجام شود که در نهایت آموزش های مجازی با کیفیت خوب برگزار شوند.

فاز اول آماده سازی زیرساخت های آموزش مجازی انجام شد و باید فاز دوم این اقدام هم اجرایی شود که در نهایت آموزش های مجازی با کیفیت خوب برگزار شوند

*فاز اول آماده سازی زیرساخت های آموزش مجازی انجام شد

رئیس جهاد دانشگاهی کشور افزود: یکی از نکاتی که در نظام آموزشی کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، موضوع نظام آموزشی یادگیری الکترونیکی بود؛ تا قبل از کرونا به این موضوع در کشور تقریبا کم توجهی شده بود. البته از حدود ۱۰ سال قبل بحثی جدی در مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه یادگیری الکترونیکی را در دستور کار داشتیم و حتی می توانیم ادعا کنیم که یکی از مجموعه های پیشگام کشور در حوزه یادگیری الکترونیکی بوده ایم؛ برای مثال از اولین مجموعه هایی بوده ایم که آزمون مجازی برای سازمان های مختلف را برگزار کردیم و آموزش را به مناطق کمتر برخوردار ببریم. 

وی ادامه داد: در این مدت هم از ۱۶ فروردین تا ۱۵ تیرماه ۹۹ بیش از ۶۰۰ هزار نفر ساعت آموزش در فضای مجازی در قالب ۵ هزار کلاس برگزار شده در مجموعه جهاد دانشگاهی کشور داشته ایم. 

همچنین در بحث آموزش های کوتاه مدت و آموزش های کاربردی هم  زیرساخت های آموزش مجازی ایجاد شده است. اما تصمیم گرفتیم که سرمایه گذاری بیشتری کنیم که هم بتوانیم داخل کشور، آموزش های با کیفیتی را ارائه کنیم و هم خارج از کشور آموزش هایی را برای کشورهای هدف به ویژه دوره های مهارتی کوتاه مدت و دوره های بلند مدت را اجرایی کنیم.

طیبی گفت: اخیرا اطلاع پیدا کردم که یکی از ماموران جمهوری اسلامی در یکی از سفارت خانه ها، فرزندش دانشجوی یکی از بخش های جهاد دانشگاهی است. رئیس دانشگاه به این دانشجو گفته که به دلیل اینکه می توانید به صورت مجازی در کلاس ها شرکت کنید و امتحان ها هم به صورت مجازی است؛ ترک تحصیل نکنید؛ بلکه می توانید در عین حال که تحصیل خود در داخل را به اتمام می رسانید، در خارج از کشور هم تحصیل خود را دنبال کنید. این تجربه یک مزیت از ایجاد زیرساخت های آموزش مجازی است. 

*چالش های جدی تجربه ۶ ماهه آموزش الکترونیکی

خبرنگار فارس از چالش های جدی آموزش الکترونیکی در تجربه ۶ ماهی که گذشت سوال کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور در پاسخ به این سوال، گفت: اشکال عمده در بحث آموزش الکترونیکی، توجیه نبودن مدرسان و اساتید و توجیه نبودن فراگیران و خانواده ها بوده است؛ مشکل دیگر کمبود زیرساخت ها در فراگیر و دانشجویان و در مجموعه ها بوده است. اما اکنون می توانیم بگوییم در کمتر از 45 روز تمام بسترهای لازم را فراهم کنیم و اکنون دارای یک پنجره واحد آموزش الکترونیکی هستیم. 

 توجیه نبودن مدرسان و اساتید، توجیه نبودن فراگیران و خانواده ها،کمبود زیرساخت ها و مسئله محتوا از چالش های جدی تجربه اخیر آموزش الکترونیکی بوده است

طیبی افزود: چالش جدی دیگر در آموزش الکترونیکی در کشور مسئله تولید محتوا است که برای این منظور باید تولید محتوا به صورت استاندارد و با کیفیت انجام شود. در حال حاضر در اغلب آموزش هایی که به صورت الکترونیکی در کشور ارائه می شود، شاهد هستیم که همان شیوه حضوری به فضای مجازی منتقل شده است. به این معنی که اساتید با همان روش سنتی طبق همان زمان قبلی کلاس، درس های خود را مقابل دوربین ارایه می دهد؛ در حالی که در استاندارد آموزش الکترونیکی، زمان و شیوه تدریس متناسب با نوع آموزش الکترونیکی است. از این رو بحث تولید محتوا به طور جدی آغاز شده است.

*جهاد دانشگاهی از ممنوعیت  جذب دانشجوی پژوهش محور در پژوهشگاه مستثنی می شود

خبرنگار فارس پرسید: مدتی است که با دستور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پژوهشگاه ها از جذب دانشجوی پژوهش محور منع شده اند که مجموعه جهاد دانشگاهی یکی از متاثران از این تصمیم بوده است. از این رو این مجموعه یکی از منتقدان به این ممنوعیت بوده است و رایزنی هایی برای رفع آن داشته است. آخرین نتیجه از پیگیری این موضوع چه بوده است؟

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: صحبت ها هنوز نتیجه ای نداده است.

وی توضیح داد: در مجموعه جهاد دانشگاهی دانشجوی پژوهش محور را فرصت خوبی می دیدیم؛ زیرا نگاه این مجموعه کاملا کاربردی و در راستای حل مسائل جامعه است. از همین رو در هفته های اخیر با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جلسه ای داشتیم و موضوع ممنوعیت جذب دانشجوی پژوهش محور را بار دیگر مطرح کردیم و این موضوع مورد پذیرش آقای دکتر غلامی هم بود.

ایراد ممنوعیت جذب دانشجوی پژوهش محور در پژوهشگاهی مانند رویان مورد تایید همه مسوولان است اما تاکنون اقدامی نشده است. این بار وزیر علوم گفتند که این موضوع را پیگیری می کنند تا موضوع برای مجموعه جهاد دانشگاهی و مجموعه های مشابه اصلاح شود

طیبی افزود: حدود ۲۰ روز پیش از آن هم با معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صحبت کردیم و در جلسه ای این موضوع را مطرح کردیم. این موضوع مورد تایید همه مسوولان است اما تاکنون اقدامی نشده است.

وی خاطر نشان کرد: اما این بار آقای دکتر غلامی وزیر علوم گفتند که این موضوع را پیگیری می کنند که ان شالله برای مجموعه جهاد دانشگاهی کشور و مجموعه های مشابه که حجم قراردادهای کارفرمایی بالا دارند و در مجموع شرایط و توان اجرای کار با کیفیت مورد نظر و خوب را دارند، مورد اصلاح شود.

*هزینه تولید فناوری با ما، تضمین خرید با مشتری

خبرنگار صحبت آخر را از طیبی پرسید.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: در حال حاضر به دلیل ۳۱ پروژه فناورانه و نوآورانه که به مجموعه جهاد دانشگاهی کشور محول شده، مراجعات بسیاری برای تامین ابزار و تجهیزات و خدمات می شود. در پاسخ به این مراجعات به مشتری ها می گوییم که حاضر هستیم که هزینه تامین و تولید فناوری را خودمان تامین کنیم اما تضمین خرید و قرارداد خرید را باید شما بدهید.

وی گفت: معتقدیم اینکه خیالمان راحت باشد وقتی سرمایه گذاری می کنیم و یک فناوری را تولید می کنیم حتما بازار داشته باشد از نیازهای اساسی چرخه تولید و کاربرد فناوری در کشور است.

  انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول