اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

تجلیل از ۵۸ دانشمند و نخبه علمی در جایزه سال بنیاد موقوفه البرز

مدیرعامل بنیاد موقوفه البرز با اشاره به برگزاری همایش جایزه علمی این بنیاد در سال جاری گفت: امسال ۵۸ دانشمند، مخترع، دانشجو و طلبه تجلیل می‌شوند.

تجلیل از ۵۸ دانشمند و نخبه علمی در جایزه سال بنیاد موقوفه البرز

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری پنجاه‌وهشتمین سال جایزه بنیاد البرز با حضور حیدر ارشدی مدیرعامل این بنیاد و دبیر همایش در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در این نشست ارشدی با اشاره به بیش از نیم قرن فعالیت بنیاد موقوفه البرز گفت: این بنیاد سال ۴۲ با هدف تشویق دانش‌آموزان دانشجویان و نخبگان علمی تأسیس و شده در مدت حیاتش هزاران نفر از نخبگان و دانشمندان را مورد تشویق و تجلیل قرار داده است.

وی با معرفی مرحوم حسینعلی البرز واقف این بنیاد گفت: مرحوم البرز شخصی است که همه زندگی خود را وقتی به این بنیاد کرد. این زندگی که به آن اشاره می‌کنم معادل ایجاد یک بانک خصوصی در کشور بود که وی همه را برای ترویج علم و دانش وقف کرد.

ارشدی ادامه داد: مرحوم حسینعلی البرز در ابتدای جوانی در وزارت مالیه و وزارت عدلیه مدتی مشغول به کار شد و با فوت پدر تصمیم گرفت کار دولتی را رها و به مشاغل آزاد روی بیاورد. وی در فعالیت‌های اقتصادی به حدی موفق بود که ظرف مدت چندسال نمایندگی ۱۱ کارخانه بزرگ اروپایی را در تهران اخذ کرد و یکی از فعالان برتر اقتصادی کشور بود.

مدیرعامل بنیاد البرز با اشاره به فعالیت‌های خیرخواهانه مرحوم البرز گفت: این واقعه خیراندیش از همان دوران فعالیت‌های خیرخواهانه مختلفی از قبیل ساخت بیمارستان، تجهیز بیمارستان‌ها، خرید مولد برق، تخت بیمارستان و وسایل جراحی، کمک به زلزله‌زدگان و... انجام می‌داد، اما ۲۷ اسفند سال ۴۲ همه اموالش را با سرمایه‌ای معادل ایجاد یک بانک خصوصی با تأسیس بنیاد البرز وقف کرد. این مرحوم حتی خانه شخصی‌اش را هم وقف بنیاد کرد و تنها یک هتل را به عنوان ارث به دخترانش داد اما دختران هم هتل را وقف بنیاد کردند. از آنجایی که مرحوم البرز خانه‌اش را هم وقف بنیاد کرده بود ۱۵ سال آخر زندگی را در هتل سپری کرد. مرحوم البرز حتی وصیت کرده بود پس از مرگش پیکرش وقف دانشکده‌علوم‌ پزشکی شود تا بدین وسیله در ارتقاء دانش پزشکی هم گامی برداشته باشد.

مدیرعامل بنیاد موقوفه البرز با اشاره به نامه این بنیاد گفت: چهار نیت در وقف‌نامه بنیاد البرز وجود دارد، نخست کمک به فرهنگ کشور از طریق جایزه به دانشمندان، پژوهشگرانی که اختراعی کرده باشند که باعث رفاه زندگی بشر، تسکین آلام بشری و ارتقاء حیثیت ایرانی باشد.

وی ادامه داد: دیگر کسانی مه طبق وقف‌نامه بنیاد البرز مورد تجلیل قرار می‌گیرند رتبه‌های برتر دانشگاه‌ها، دانش آموزان برتر کشور و همین‌طور نوجوانان و نوباوگان دارای استعداد و نبوغ هستند. مرحوم البرز همچنین مبتکر وام اشتغال کار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بود و تاکنون سه هزار دانشجو وام اشتغال به کار از این بنیاد دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به جایزه علمی بنیاد البرز گفت: این جایزه با سابقه‌ترین جایزه علمی کشور یا نوبل ایرانی است که بر اساس سنت حسنه وقف انجام می‌شود و طبق اعلام واقف در وقف‌نامه هیچ کمک دولتی و غیر دولتی هم نباید به این کار انجام شود.

ارشدی با اشاره به همایش امسال گفت: امسال دو همایش برگزار می‌کنیم که یکی همایش دانش‌آموزان است که نیمه دوم سال جاری برگزار می‌شود و دیگری همایش علمی است که سه‌شنبه پس فردا در سالن اجتماعات سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار و در آن ۵۸ نفر از دانشمندان، مخترعان و طلاب برتر کشور تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به جزئیات بیشتری از این مراسم گفت: امسال پنج دانشمند، ۶ مخترع، ۱۰ فارغ‌التحصیل علوم پزشکی، ۳۰  فارغ‌التحصیل دیگر رشته‌ها و هفت طلبه تجلیل می‌شوند که دانشمندان ۶۰ میلیون، مخترعان ۳۰ میلیون، طلاب ۲۵ میلیون و دانشجویان هم ۲۵ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس همایش به آنها اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول