اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

پیش‌بینی تحصیل 65 هزار دانش‌آموز پایه اول در مدارس کرمان

معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ در پایه اول ابتدایی حدود ۶۵ هزار نفر دانش‌آموز و در پیش‌دبستانی بالای ۴۰ هزار نوآموز مشغول به تحصیل شوند.

پیش‌بینی تحصیل 65 هزار دانش‌آموز پایه اول در مدارس کرمان

به گزارش خبرگزار ی فارس از کرمان، معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان به مناسبت روز خبرنگار از خبرگزاری فارس کرمان بازدید و این روز را به خبرنگاران این خبرگزاری تبریک گفت.

در حاشیه این دیدار، عباس ضیاء در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امسال مسئله ثبت‌نام از طرف وزات آموزش و پرورش به معاونت ابتدایی واگذار شده  است.

وی عنوان کرد: شاید دلیل واگذاری ثبت‌نام به معاونت آموزش ابتدایی این است که پیش‌دبستانی شاید هنوز به نوعی در بین مردم جا نیفتاده، در حالی که آموزش پیش‌دبستانی یک آموزش رسمی است.

ضیاء با اشاره به اینکه ما اکنون درگیر ثبت‌نام دانش‌آموزان هستیم ، گفت: ثبت‌نام سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ در مقطع پیش دبستانی و پایه اول ابتدایی از خردادماه، پایه‌های متوسطه اول از تیرماه و متوسطه دوم از ۱۰ تا ۱۵ تیرماه شروع شده است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ در  پایه اول ابتدایی حدود ۶۵ هزار نفر دانش‌آموز و در پیش‌دبستانی بالای ۴۰ هزار نوآموز مشغول به تحصیل شوند.

معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه پیش‌دبستانی‌ها به‌صورت مراکز غیردولتی اداره می‌شوند، تصریح کرد: تنها در مناطق جنوبی و شرقی استان به‌دلیل اینکه خانواده‌ها دارای محرومیت هستند هزینه نوآموزان را دولت  پرداخت می‌کند و در مناطق برخوردار هزینه  را باید خود والدین پرداخت کنند.

ضیاء افزود:  پرداخت شهریه پیش‌دبستانی‌ها برای والدین با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی پیش آمده سخت است و این مسئله مشکلاتی در حوزه ثبت‌نام در پیش‌دبستانی‌ها در سال تحصیلی جدید به وجود آورده است.

 وی تصریح کرد: برخی از والدین تصورشان این است که پیش‌دبستانی اجباری نیست، اما پیش‌دبستانی یک آموزش الزامی  و رسمی‌ست و اگر شرایط برای آموزش و پرورش مهیا بود و معلم و فضا داشت، قطعا جزء آموزش‌های اجباری ما قرار می‌گرفت.

ضیاء افزود: دانش‌آموزانی که  دوره پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند نتیجه آن را در دوره‌های بعدی تحصیلی خود  دیده‌اند و این ظرفیت خوبی است که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در شهر کرمان کمبود فضای آموزشی است، تاکید کرد: اکنون مدارس شهر کرمان ظرفیت‌شان تکمیل شده و جایی برای ثبت‌نام وجود ندارد.

وی ابراز داشت: علت  تکمیل ظرفیت مدارس دولتی شهر کرمان مهاجرت به‌دلیل خشکسالی‌ها بوده و شیوع ویروس کرونا امسال به این  مسائل افزوده است.

 ضیاء بیان کرد: امسال به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا استقبال از مراکز غیرانتفاعی کم و تعداد دانش‌آموزانی که خواستار آموزش در مدارس دولتی هستند، زیاد شده است. ما همه مدارس را برای شروع سال تحصیلی در وضعیت سفید آماده کرده‌ایم.

 ضیاء با اشاره به اینکه در روزهای پایانی ثبت‌نام قرار داریم، گفت: در حوزه ابتدایی نزدیک به ۸۰ درصد، حوزه متوسطه اول ۷۰ درصد و متوسطه دوم بالای ۶۰ درصد ثبت‌نام دانش‌آموزان انجام شده و در روزهای پایانی ثبت‌نام قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه  ثبت‌نام در شهرستان‌های استان کمتر است، ابراز داشت:  بیشترین مشکل در زمینه ثبت‌نام را در نواحی یک و دو شهرستان کرمان داریم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: در برخی از شهرستان‌ها مانند قلعه‌گنج 100 درصد و منوجان بیش از ۱۰۰ درصد ثبت‌نام‌ها انجام شده زیرا آنها دغدغه فضا ندارند.

ضیاء تاکید کرد: دستورالعمل رسمی  بازگشایی مدارس از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است و در زمینه بازگشایی مدارس حتما باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارتخانه در زمینه آموزش‌ها و بازگشایی مدارس سه سناریوی سفید، زرد و قرمز پیش‌بینی کرده است و  وضعیت سفید  به این معنی که مدارس مانند روال سال گذشته از شنبه تا چهار شنبه ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز هستند و دانش‌آموزان  در مدارس حضور دارند.

ضیاء افزود: وضعیت زرد به این معنی که آموزش به‌صورت ترکیبی است به این صورت که دانش‌آموزان به چند گروه تقسیم و  یک روز در میان به صورت حضوری و یک روز هم مجازی سرکلاس درس حاضر می‌شوند زیرا به این روش تعداد دانش‌موزان محدود و پروتکل‌ها رعایت می‌شود تا مشکلی پیش نیاید.

وی عنوان کرد: در وضعیت قرمز امکان آموزش حضوری وجود  ندارد و آموزش‌ها از طریق فضای مجازی، شبکه شاد و شبکه آموزش برگزار می‌شود.

ضیاء افزود: مشکل ما در پایه اول ابتدایی این است که دانش‌آموز هنوز معلم خود را ندیده و از طریق فضای مجازی به خوبی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند، لذا به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده که در همان وضعیت قرمز هم دو الی سه نفر از دانش‌آموزان کلاس اول به‌صورت نوبتی سرکلاس درس حاضر و با معلم و محیط  آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه آموزش حضوری به آموزش مجازی ارجحیت دارد، گفت: برای ایجاد ارتباط بین معلم و دانش‌آموز  نیاز داریم کلاس حضوری برای بچه‌های ابتدایی داشته باشیم، ادامه داد: در روز اول شهریور مانور آمادگی مدارس از هر جهت برگزار می‌شود تا در هر وضعیتی بتوانند کار آموزش خود را شروع کنند و آموزش‌های رسمی در هر وضعیتی که قرار داشته باشیم از ۱۵ شهریورماه شروع می‌شود.

ضیاء ادامه داد: پیش‌بینی برگزاری جشن شکوفه‌ها را در وضعیت‌های مختلف داریم، اگر وضعیت سفید باشد مثل روال سال‌های گذشته، وضعیت زرد در دو روز با تعداد کم دانش‌آموز برگزار و وضعیت  قرمز از طریق صدا و سیما و رسانه‌های مجازی و ...برگزار می‌شود.

وی  تاکید کرد: قطعا مناطقی در استان داریم که دسترسی به اینترنت ندارند و به همین دلیل در حال تهیه درس‌نامه برای آنها هستیم و سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ هزار درس‌نامه در سطح استان توزیع کرده‌ایم.

معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان خاطرنشان کرد: اکنون در حال آماده کردن محتوای الکترونیکی درس‌ها و جمع‌آوری و استخراج آمار اینکه چه تعداد دانش‌آموز  داریم، چه تعداد دسترسی به اینترنت، چه مناطقی دسترسی به شبکه آموزش و ... در سراسر استان دارند و باید این آمارها را هم مدیران مدارس در مورد تمامی دانش‌آموزان خود استخراج کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ درصد دانش‌آموزان استان تلویزیون در منازل خود ندارند، گفت: طبق آماری که داریم ۸۷ درصد دانش‌آموزان کل استان تلویزیون، ۳۵ درصد رایانه و لپ‌تاپ و ۳۱ درصد تلفن همراه  دارند.

ضیاء عنوان کرد: ۳۲ درصد دانش‌آموزان استان تلویزیون هوشمند و 3۶ درصد از والدین گوشی هوشمند ندارند و در  برخی خانواده‌ها تنها یک گوشی هوشمند دارند که برای ۴ نفر از فرزندان خود استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: شبکه شاد توسط وزارت آموزش و پرورش برای آموزش مجازی دانش‌آموزان سال گذشته بعد از شیوع ویروس کرونا راه‌اندازی شده و طبق بررسی انجام‌ شده ۶۷ درصد دانش‌آموزان، ۹۱ درصد معلمان  و ۹۹ درصد مدیران مدارس  دسترسی به شبکه شاد داشتند.

ضیاء بیان داشت: اگرچه کرونا مشکلات زیادی به وجود آورده است، اما یک تجربیات خوبی هم داشت اینکه تا کنون معلم فقط در چارچوب کلاس خود آموزش می‌داد و دیگران خبر نداشتند او در کلاس چه کار می‌کند اما امروز همه به‌صورت آنلاین او را می‌بینند و کارش را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و این هم یک حسن است.

وی گفت: برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین در فضای مجازی حسن‌هایی دارد از جمله اینکه به‌عنوان مثال یک معلم در مرکز کشور درس می‌دهد و معلم ما در قلعه‌گنج نوع درس دادن او را می‌بیند و از تجربه او استفاده می‌کند.

ضیاء با اشاره به اینکه مشکلات سامانه شاد بر طرف و به‌روزرسانی شده است، بیان کرد: ما در برخی از حاشیه شهر کرمان مدارس خود را دو شیفت کرده‌ایم به‌دلیل اینکه جا نداریم.

 وی تاکید کرد: در بحث آموزش‌های مجازی که اکنون مجبور هستیم به‌دلیل شرایط کرونایی برگزار کنیم، بیشترین کمک را باید اولیاء در این زمینه داشته باشند و اگر در این جریان یک مثلث در نظر بگیریم اضلاع آن شامل دانش‌آموز، معلم و اولیا هستند و همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این شرایط عبور کنیم.

ضیاء متذکر شد: در مناطقی که دانش‌آموزان دسترسی به شبکه آموزش، شاد و فضای مجازی ندارند مجبوریم درس‌نامه توزیع کنیم و از ظرفیت پایه‌های بالاتر و پدر و مادران با سواد استفاده کنیم.

 انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول