اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

رونمایی از پوستر روز جهانی مسجد با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

حجت‌الاسلام آقاتهرانی، ضمن بازدید از ستاد هماهنگی کانون‌های فهما کشور و رونمایی از پوستر روز جهانی مسجد، طی سخنانی اظهار کرد: فعالیت در مسجد نیازمند رویکرد کیفی است.

رونمایی از پوستر روز جهانی مسجد با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای این کمیسیون از ستاد هماهنگی کانون‌های فهما کشور، عصر روز یکشنبه ۲۶ مرداد بازدید کردند. ضمن این بازدید پوستر روز جهانی مسجد رونمایی شد.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی در این آیین طی سخنانی اظهار کرد: از دوره‌های گذشته که به ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور دعوت می‌شدم، خاطرات خوبی برایم باقی مانده است. به مسجد علقه دارم و در ایام جوانی در مسجدالنبی(ص) قم فعالیت داشتم و احکام و کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) را شرح و تدریس می‌کردم.

کار مسجدی نیازمند رویکرد کیفی است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در فعالیت‌های مسجدی به دنبال کار با کیفیت باشیم، به هر اندازه که کیفیت بالاتر باشد نتیجه بهتری می‌بینیم و کارکردهای مسجد احیا می‌شود. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نعمت‌هایی هستند که در اختیار ما قرار گرفتند، باید در کار جدی باشیم و معنویت را به فعالیت‌ها تزریق کنیم.

اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد الگوی عملی برای قشر جوان جامعه باشند

همچنین در بخش دیگری از این آیین حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس طی سخنانی با بیان اینکه مسجد تنها نهادی است که ما به ازای غربی ندارد، اظهار کرد: بسیاری از مراکز فرهنگی ما به ازایی در غرب دارند اما این مساله در مورد مسجد صدق نمی‌کند و مسجد یک ظرفیت برای ماست.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آن است که هنرمندانه قشر نوجوان و جوان را به سمت فعالیت‌های مسجدی جذب کنند به این معنا که از طریق ابزاری چون سرود، تئاتر و موسیقی و فعالیت هایی از این دست در عرصه ظاهر شوند، اما سوال آن است که چگونه افراد را از طریق تواشیح، سرود، تئاتر، موسیقی جذب کنیم؟ معتقدم این جذب کردن افراد از دل دین و فعالیت دینی در قالب های مذکور حاصل می‌شود، اگر در دوران کودکی دانه ایمان و بذر محبت را هنرمندانه در دل بچه های مسجد کاشتیم هرگز اثر آن از بین نمی رود.

نیک بین افزود: نیازی نیست که خدا را برای همگان اثبات کنیم،  بلکه لازم است که به دیگران اثبات کنیم که ما خداپرست هستیم، اصلا نیازی نیست دیگران را به اسلام دعوت کنیم چراکه صدای عمل آن قدر بلند است که افراد به آن جذب می‌شوند. پیامبر اکرم(ص) قبل از رسول شدن، امین بود یعنی الگوی عملی از امانت داری بود، بنابراین اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید الگوی عملی قشر جوان باشند.

تاکید بر ایجاد هیات اندیشه‌ورز متشکل از جوانان به عنوان بازوان فکری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

 در ادامه این نشست غلامرضا منتظری نائب رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامیطی سخنانی با بیان اینکه تحول فرهنگی از مسجد آغاز می شود، گفت: فعالیت در مساجد باید با ذائقه مخاطب ارتباط داشته باشد و در این عرصه بیشترین تاثیر فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی گفت: پهن کردن سفره فرهنگی در مسجد نیازمند آن است که غذاهای مختلف در حوزه فرهنگ ارایه کنیم.

منتظری با اشاره به رواق‌های مختلفی که ذیل رویداد فهما تعریف شده است، افزود: پیشنهاد می‌کنم در هرکدام از این رواق‌ها متولیان موفق را جمع کرده و مدل موفق به عنوان شاخص و طراز معرفی شود؛ همچنین ضرورت دارد با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، هیات اندیشه ورز متشکل از جوانان مسجدی تشکیل شود تا بازوان فکری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور شوند.

فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور روند کیفی و رو به رشدی را تجربه می‌کنند

حجت‌الاسلام ارزانی  نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستادهماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این مجوعه پیش از این به عنوان ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1371 فعالیت خود را آغاز کرد، مصوبه‌ای مبنی بر اینکه برای مقابله با تهاجم غرب در داخل مساجد کلاس‌هایی برگزار شود که  ذیل این مصوبه مفادی نیز مطرح شده بود از جمله سیاست‌گذاری نسبت به فعالیت کانون‌ها و نهادهایی که در مسجد حضور دارند. 

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در ابتدا روند تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چند صد کانون بود اما به تدریج و از قانون توسعه ششم به بعد، مساله هر مسجد یک کانون مطرح شد و اکنون بعد از گذشت سال‌ها فعالیت، امروز آمار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور براساس آنچه در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شده به ۲۵ هزار و ۵۴۲ کانون می‌رسد که در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شده‌اند. همچنین ۱۰ هزار و ۱۳۶ کتابخانه در سطح کانون‌های مساجد فعالیت دارند، خانواده کانون‌های مساجد امروز به دو میلیون و ۳۴۶ هزار و ۷۴۲ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کلیه مشخصات و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شده است، افزود: این اطلاعات شامل استان، شهرستان، روستا، گروه سنی، حوزه فعالیت، جنسیت می‌شود.

ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به تصویب اساس‌نامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: یکی از مسائلی که مجموعه ما در سال‌های اخیر با آن مواجه بود به این موضوع بر می‌گشت که ما امکان تاسیس کانون را داشتیم اما از اساس‌نامه برخوردار نبودیم و زمان زیادی نیز طول کشید تا این اساس نامه به سرانجام رسید و نهایتا سال ۱۳۹۷ در شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد به تصویب رسیدن آن بودیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: همچنین سند تحول از دیگر دستاوردهای ما بود که با همکاری جمعی از اندیشمندان دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی، ائمه مساجد، روسای قبلی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور شکل گرفت. این سند عملیاتی بوده و هفت بسته در آن طراحی شده و از سوی دیگر ۱۳۳ اقدام را در آن پیش بینی کرده ایم، ضمن اینکه سند فوق مستند بر بیانات امامین انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به شورای عالی سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: رئیس این شورا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، همچنین وزرای ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، رئیس بسیج کشور نیز در این شورا حضور دارند و هر سه ماه یکبار جلسه این شورا برگزار می‌شود.

ارزانی ادامه داد: از مباحث مهم ما این بود که تمام فضاهای ما الکترونیکی شود که در این راستا تلاش شبانه‌روزی داشتیم و اکنون ذیل این اقدامات همه کانون‌ها در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شدند؛ همچنین راه‌اندازی زیست‌بوم فهما اقدام دیگری بود که با وجود سختی کار به ثمر نشست، در این زیست‌بوم فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ثبت می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همچنین به انتخاب پایتخت فهما اشاره کرد و گفت: ما هر سال یک استان را با توجه به نوع فعالیت‌های کانون‌هایش به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی انتخاب می‌کنیم، امسال شهر مقدس قم با حضور آیت‌الله سعیدی تا پایان سال ۱۴۰۰ به عنوان پایتخت انتخاب شد و علت این انتخاب سرآمد بودن استان قم در کلیه فعالیت‌های رویداد ملی فهما و شاخص‌های هشت گانه‌ای بود که در این رویداد تعریف کرده بودیم.

وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: از سوی دیگر غیر از فعالیت‌هایی که در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور جاری است، سه شبستان هنر، فرهنگ، نوآوری طراحی شد که ذیل هر شبستان رواق‌های مختلفی طراحی شده است که ما طراحی این مدل ها را پس از بررسی فراوان و هم‌اندیشی با مجموعه داخل ستاد و خارج از ستاد و ارتباط و همفکری با مجموعه‌هایی چون دانشگاه باقرالعلوم و امام صادق(ع) به نتیجه رساندیم.

ارزانی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند : «من سفارش می‌کنم که کانون هاى فرهنگى - هنرى مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکارى بسیج»، تاکید ایشان بر همکاری با بسیج بود که در این راستا سال گذشته تفاهم‌نامه ای میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و بسیج به امضا رسید. 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه به راه‌اندازی مهدکودک‌های مسجد اشاره کرد و افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای یک ماه و نیم قبل ابلاغ شد و مساجد کشور می‌توانند مهدهای فهما را داشته باشند.

گفتنی است، در پایان از پوستر روز جهانی مسجد رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول