اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

روضه اخلاص می‌خواهد؛ نه جمعیت و تشریفات/ روضه‌‌های خانگی از خانه حضرت زهرا(س) آغاز شد

حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب‌یزدی با اشاره به برکات برپایی روضه خانگی‌ گفت: می‌توانیم کربلا را با روضه خانگی به خانه‌هایمان بیاوریم؛ برای برگزاری روضه فقط دل شکسته، چشم اشکبار و اخلاص نیاز است.

روضه اخلاص می‌خواهد؛ نه جمعیت و تشریفات/ روضه‌‌های خانگی از خانه حضرت زهرا(س) آغاز شد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب‌یزدی انجام داده است که به بخش‌های مهم آن اشاره می‌شود.

- آیه ۳۶ سوره مبارکه نور می‌فرماید: «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ؛ در خانه‌هایى که خدا رخصت داده که [قدر و منزلت] آنها رفعت‏ یابد و نامش در آنها یاد شود، در آن [خانه]ها هر بامداد و شامگاه او را نیایش مى‌کنند» منظور از بیوت در این آیه بیت حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع) است که شریف‌ترین بیت در پهنه هستی محسوب می‌شود. در این خانه آیات وحی نازل ‌شد و اتفاق‌های بی‌سابقه‌ای رخ داد.

آغاز روضه‌‌های خانگی از خانه حضرت زهرا (س)

- از جمله وقایعی که در این خانه رخ داد، روضه‌خوانی برای اباعبدالله الحسین(ع) بود. اولین خانه‌ای بود که در آن روضه امام حسین(ع) خوانده شد. در این خانه حضرت زهرا(س) متوجه شدند که سرنوشت فرزندشان شهادت است.

- هنگامی که بانوی دو عالم فرزندشان را باردار بودند، با امام حسین(ع) صحبت می‌کردند. در همین خانه حضرت فاطمه(س) صدای فرزندشان را می‌شنیدند که می‌فرمودند: «انا الغریب» و مادر گریه می‌کردند. وقتی حضرت رسول(ص) این صحنه را دیدند و سؤال کردند که دخترم چرا گریه می‌کنید. فرمودند که فرزندم به من می‌گوید که من غریبم، من تنهایم، من تشنه‌ام.

حضرت جبرئیل برای امام حسین روضه خواند

- وقتی حضرت جبرئیل خبر شهادت حتمی امام حسین(ع) را برای حضرت زهرا(س) آوردند، حضرت بسیار گریه کردند و نقل شده است که جبرئیل چندین روضه در این خانه خواند که یکی تنها به میدان رفتن امام حسین(ع) و دیگری روضه وداع اباعبدالله(ع) است.

 - برگزاری روضه‌های خانگی موجب رفعت مقام اهل خانه می‌شود و اهل خانه نزد خدا عزیز می‌شوند. شیطان از آن محل رانده می‌شود و دیگر راهی به سمت آن خانه ندارد و رسول خدا(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و سایر ائمه به آن خانه رفت و آمد می‌کنند. هر چه روضه بامعنویت‌تر، بااخلاص‌تر و حتی خلوت‌تر باشد، برکات بیشتری دارد.

دوری بلا از خانه‌ای که در آن روضه حضرت ابی‌عبدالله خوانده شود

- بارها نقل شده است که روضه‌خوان‌های صاحب نفس وارد خانه پیرزنی فقیر شده‌اند و دیده‌اند که روضه خلوتی است اما مورد توجه ویژه اهل بیت(ع) است. تمام کسانی که به اهل بیت(ع) وفادارند از برکت روضه‌های خانگی به چنین معنویتی رسیده‌اند.

- خانه‌ای که در آن روضه حضرت ابی‌عبدالله(ع) خوانده و به حضرت احترام گذاشته شود، مبنای برکات و منبع حسنات خواهد بود و بر اهل آن خانه بلا نازل نمی‌شود. امیدواریم به تأسی از حضرت رسول(ص)، حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) این روضه‌ها دوباره احیا شود.

برای برگزاری روضه فقط اتصال به حضرت اباعبدالله اصل است

- برای برگزاری روضه فقط اتصال به حضرت اباعبدالله(ع) اصل است. دل شکسته، چشم اشکبار و اخلاص؛ والسلام. افرادی مانند شیخ محمد شریعتمداری زارچی، از منبری‌های درجه اول استان یزد بود. پیرمردی بود که پاهایش شکسته بود و با عصا راه می‌رفت و باید دستش را می‌گرفتند تا بتواند روی پله اول منبر بنشیند. صدای چندان ویژه و خاصی هم نداشت اما همین که می‌گفت السلام علیک یا قمر بنی‌هاشم، مجلس منقلب می‌شد چون اخلاص داشت. نه صدا، نه ثروت، نه جمعیت، نه مکنت، نه شهرت و ... در خانه اهل بیت(ع) مطرح نیست و فقط نیت مهم است.

روضه خانگی بسیاری از مشکلات خانوادگی را حل می‌کند

- اگر بتوانیم روضه خانگی را ترویج دهیم و به جایگاه سابق برسانیم بسیاری از مشکلات خانوادگی حل می‌شود. بدبینی‌های شوهران نسبت به همسرانشان و شک خانم‌ها به شوهرشان از بین می‌رود. بسیاری از مشکلات اخلاقی به برکت روضه خانگی برطرف می‌شود اما متأسفانه از عظمت و برکات روضه‌های خانگی غافل هستیم و باید این برکات و ثواب‌ها برای مردم تبیین شود. روضه امنیت و ایمنی به خانه می‌آورد و ملائک را وامی‌دارد که از اهل خانه مراقبت کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول