اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

برگزاری مراسم عزاداری محرم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سرخه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه از برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم با رعایت کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرستان خبر داد.

برگزاری مراسم عزاداری محرم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سرخه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی محمدی‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سرخه در خصوص نحوه اجرای مراسم مذهبی در شهرستان سرخه اظهار کرد: ماه‌های محرم و صفر، ایام عزاداری است و افرادی که قلوب آنان لبریز از مهر سالار شهیدان است، این دو ماه را نمی‌توانند بدون عزاداری سپری کنند.

وی اضافه کرد: به فرموده حضرت امام (ره) «ما هر چه داریم از محرم و صفر است» و در عین حال حفظ سلامت افراد جامعه نیز یکی از فرایضی که حفظ آن لازم است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه تصریح کرد: از همه مردم فهمیم شهرستان و هیأت‌های مذهبی و مداحان تقاضا داریم تا نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل ستاد ملی کرونا اقدام کنند تا ضمن اجرای شایسته مراسم عزاداری و سوگواری، سلامت شهر و جامعه نیز محفوظ بماند.

محمدی‌وند افزود: با توجه به برگزاری جلسه تبیین شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ماه‌های محرم و صفر، ضوابط اجرای این دستورالعمل با توجه به نکات ذیل نسبت به مدیریت و برنامه‌ریزی برگزاری مراسم عزاداری حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و هیأت مذهبی در شهرستان سرخه تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این دستورالعمل‌ها هریک از مسؤولان برگزارکننده موظف به رعایت اصول معین شده هستند، گفت: هیأت‌ها، تکایا و ... برای برنامه‌ریزی برگزاری مراسم در طول ماه‌های محرم و صفر باید از اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه، جدای از مجوز اصلی هیأت مجوز فعالیت دریافت کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه ادامه داد: رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم (حداکثر دو ساعت)، ممنوعیت جابه‌جایی هیأت‌‌ها و دسته‌روی‌ها، ممنوعیت استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری، استفاده از ماسک به‌صورت مستمر و اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات ضروری است و استفاده از نخل و علم در هیأت‌ها و تکایا ممنوع اعلام شد.

محمدی‌وند با بیان اینکه نصب چادر در تکایا ممنوع است و تنها اجازه نصب پارچه مشکی دارند، اضافه کرد: هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوعیت دارد و نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و یا خام توزیع شود.

وی بیان کرد: ممنوعیت برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی توزیع نذورات و چای (موکب‌ها، خیمه‌ها، چادر و ...) در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها و تشدید نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت، از دیگر پروتکل‌های مشخص شده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه تأکید کرد: همچنین مراسم‌ خاص خیمه‌گاه روز تاسوعا و عاشورا، نخل‌گردانی روز و شب هشتم و ظهر عاشورا، به دلیل تجمع، تراکم و جابه‌جایی به دلیل ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری، ممنوع است.

محمدی‌وند خاطرنشان کرد: برگزاری نماز همچون قبل در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت مکان موردنظر و رعایت فاصله‌گذاری (حداقل دو متر از هر طرف)، استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع است.

وی از مردم و هیأت‌های مذهبی خواست در جهت برگزاری هرچه بهتر برنامه‌ها و مراسم‌ مذهبی اصول بهداشتی را رعایت کنند و امیدواریم با کمترین آسیب مراسم عزاداری در شهرستان سرخه برگزار شود.

انتهای پیام/۷۴۰۲۰/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول