اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ماجرای دیدارهای اخیر الکاظمی با رهبران سیاسی عراق در آستانه سفر به آمریکا

یک نماینده عراقی با اشاره دیدارهای اخیر نخست‌وزیر این کشور با رهبران احزاب سیاسی گفت که طی این نشست‌ها، یک نقشه راه برای طرح مساله اخراج نظامیان آمریکایی طی سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به واشنگتن تهیه شد.

ماجرای دیدارهای اخیر الکاظمی با رهبران سیاسی عراق در آستانه سفر به آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسن فدعم» نماینده ائتلاف «عراقیون» در پارلمان عراق از اقدام رهبران احزاب سیاسی کشور در تدوین یک نقشه راه برای «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر در خصوص بررسی اخراج نیروهای آمریکایی از کشور طی سفر قریب‌الوقوعش به واشنگتن خبر داد.

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد: الکاظمی طی مدت اخیر با اغلب رهبران سیاسی کشور درباره برنامه سفرش به آمریکا در بیستم ماه جاری میلادی دیدار و رایزنی کرده است. طی این دیدارها، یک نقشه راه برای بررسی مصوبه پارلمان در زمینه اخارج نیروهای آمریکایی از کشور و زمان‌بندی خروج آنها طی مرحله آتی تدوین شده است.

فدعم افزود: عراق نیازی به نیروهای خارجی ندارد و حضور آنها، عراقی‌ها را تحریک می‌کند. اخراج این نیروها از اراضی عراق یک مطالبه مردمی و پارلمانی است.

برخی رسانه‌های عراقی نیز روز گذشته اعلام کردند که آخرین دیدار الکاظمی با رهبران احزاب سیاسی عراق به دو شب پیش باز می‌گردد که در منزل «هادی العامری» صورت گرفت.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از یک منبع آگاه نوشت: الکاظمی در این نشست با رهبران ائتلاف الفتح و سایر گروه‌های سیاسی شیعی درباره جزئیات سفرش به آمریکا گفت‌وگو کرد. «قیس الخزعلی» رئیس «عصائب اهل الحق» عراق غائب اصلی این نشست بود و در آن حضور نداشت.

«محمود الربیعی»، عضو دفتر سیاسی فراکسیون صادقون (فراکسیون عصائب در پارلمان) در توضیح این غیبت الخزعلی گفت که این دیدار بیشتر به هماهنگی ها میان الکاظمی و العامری مربوط می‌شد.

«سعد السعدی»، دیگر عضو فراکسیون صادقون نیزگفت که علت عدم حضور نماینده عصائب در این نشست عدم هماهنگی در تعیین زمان این نشست بود.

به نوشته پایگاه خبری «المدی»، «کریم علیوی» نماینده ائتلاف فتح در مجلس عراق گفت که هدف از این نشست،  تمرکز بر ابعاد سفر الکاظمی به ایالات متحده و آغاز دور دوم گفت وگوهای عراق و آمریکا و موضوع انتخابات زودهنگام و زمان اجرای آن بود.

موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در تاریخ ۱۳ دی ماه گذشته به شهادت رساند.

با وجود تصویب این طرح آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند.چندی پس از روی کار آمدن مصطفی الکاظمی، گفت‌وگوهای راهبردی میان آمریکا و عراق برای مشخص کردن آینده روابط دو طرف آغاز شد و مرحله نخست این گفت‌وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن، ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

قرار است مرحله دوم این گفت‌وگو با حضور شخص نخست‌وزیر عراق برگزار شود اما هنوز زمان آن تعیین نشده است.از سوی دیگر بنا به اعلام کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیری عراق، الکاظمی هفته جاری به واشنگتن خواهد رفت و در ۲۰ ام ماه جاری میلادی با ترامپ دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول