اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

واکنش توئیتری اقتصاددان‌ها به طرح گشایش اقتصادی/تعهد دولت به بازخرید اوراق سلف نفتی آثار فاجعه باری دارد

بسیاری از اقتصاددان ها با انتشار توئیت‌هایی ضمن ابراز شگفتی از اینکه دولت طرح پرهزینه پیش فروش نفت با استفاده از اوراق سلف را طرح گشایش اقتصادی نامگذاری کرده است، درباره تبعات مالی فاجعه بار متعهد شدن دولت به بازخرید این اوراق هشدار دادند.

واکنش توئیتری اقتصاددان‌ها به طرح گشایش اقتصادی/تعهد دولت به بازخرید اوراق سلف نفتی آثار فاجعه باری دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در هفته گذشته و همزمان با مشخص شدن جزئیات طرح پیشنهادی دولت برای گشایش اقتصادی (پیش فروش نفت با استفاده از اوراق سلف موازی)، بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اقتصاددان ها در توئیتر نسبت به این موضوع واکنش دادند.

بر اساس طرح دولت قرار است 220 میلیون بشکه نفت در بورس انرژی پیش فروش ‌شود و خریداران، اوراق سلف موازی نفتی دریافت کنند. البته دولت بازخرید این اوراق را در سررسید یعنی 2 سال بعد را تضمین کرده و موظف است با توجه به قیمت روز نفت و دلار، این اوراق را از دارندگان آنها خریداری کند، اتفاقی که موجب بدهکار شدن دولت بعدی خواهد شد. با توجه به میزان پیش فروش فروش نفت و همچنین احتمال فراوان افزایش قیمت نفت و دلار در 2 سال آینده، پیش بینی می شود رقم این بدهی قابل توجه باشد.

در گزارشی، واکنش نمایندگان مجلس در توئیتر نسبت به این طرح پیشنهادی دولت را بررسی کردیم و در ادامه این گزارش هم نگاهی به واکنش اقتصاددان ها در توئیتر نسبت به این طرح دولت  می اندازیم:

*اگر دولت متعهد به بازخرید اوراق سلف موازی نفتی شود، فاجعه بار خواهد بود

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر اینکه طرح گشایش اقتصادی دولت، گشایش خاصی برای معیشت مردم ندارد، در صفحه شخصی خود نوشت: «اگر درست اجرا شود البته می تواند بی ضرر باشد، اما اگر دولت را متعهد به بازخرید اوراق با قیمت نفت خام و دلار سال 1401 کند، فاجعه بار خواهد بود».

*طرح دولت هر چه باشد گشایش اقتصادی نیست

محمدهادی سبحانیان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در صفحه شخصی خود درباره طرح گشایش اقتصادی دولت نوشت: «گشایشی که به بهای افزایش اتکا به درآمدهای نفتی، فراموشی کامل اصلاحات ساختاری بودجه و افزایش سنگین بدهی دولت بعدی بدست آید هر چه باشد گشایش اقتصادی نخواهد بود!».

*طرح گشایش اقتصادی ساقط کردن کشور به دره فلاکت است

احمد توکلی اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس در صفحه شخصی خود در قالب چند توئیت به این طرح دولت واکنش داد. توکلی در توئیتی نوشت: «آقای روحانی ظاهرا می خواهد با پیش فروش نفت سال های آنیده به مردم، آنان از دولت غیر از طلب ریالی، دلار نیز طلبکار باشند. تا حالا امروزمان را با نفت سر می کردیم، بعد از این فردا را هم به نفت گره می زنیم». این نماینده ادوار مجلس در توئیت دیگری نوشت: «آقای روحانی قیمت دلار را ظرف 7 سال 6 برابر کرده اید، اگر دولت های بعدی مانند شما باشند، بدهی خود را چگونه بپردازند؟ این ساقط کردن کشور به دره فلاکت است. اگر کاری نکنیم با این دست فرمان، سقوط در پیش است. اگر ساقط کردن کشور در چند سال دیگر برای جبران ندانم کاری، راحت طلبی و فساد نامش گشایش است، پس فلاکت چیست؟».

*طرح فروش اوراق سلف نفتی خلاف رسالت راهبردی دولت است

حسن سبحانی اقتصاددان و نماینده ادوار مجلس در توئیتی در صفحه شخصی خود در واکنش به طرح گشایش اقتصادی نوشت: «فروش اوراق سلف نفتی از آن حیث که رویکرد صاحبان نقدینگی به درآمد ناشی از کار غیرمولد را در اقتصاد ایران تقویت می کند خلاف رسالت راهبردی دولت است که نباید اقتصاد ملی را فدای اقتصاد دولت بنماید».

*تا وقتی ظرفیت استفاده از اوراق بدهی ریالی وجود دارد، انتشار اوراق سلف نفتی منطقی نیست

مجید شاکری اقتصاددان در واکنش به طرح گشایش اقتصادی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: «کسی شک دارد کشوری که از ظرفیت بدهی داخلی خود استفاده چندانی نکرده، نباید سراغ افزایش بدهی (صریح یا تلویحی) ارزی برود؟».

امیر سیاح اقتصاددان هم در واکنش به طرح پیشنهادی دولت برای گشایش اقتصادی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «وقتی دولت میتواند الان با سود واقعی منفی اوراق بفروشد، چرا میخواهد دولت بعد را بدهکار ارزی کند؟! با منطق اقتصادی جور درنمیاد».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول