اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره فیلم مقاومت/ پیشنهاد «عماریار» برای سالروز کودتای 28 مرداد

بر اساس اعلام دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت مهلت ثبت‌نام و دریافت آثار در جشنواره فیلم مقاومت تا تا ۱۰ شهریور تمدید شد.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره فیلم مقاومت/ پیشنهاد «عماریار» برای سالروز کودتای 28 مرداد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، بنابر اعلام دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و نظر به استقبال فیلمسازان برای شرکت در بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره، مهلت ارسال اثر به بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی تمدید شد.

علاقمندان می‌توانند تا 10 شهریور آثار خود را برای شرکت در سه بخش «مدافعان سلامت»، «فیلمساران بسیجی» و «جشنواره جشنواره‌ها»  که از 31 شهریور تا 6 مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد، ارسال کنند.

زمان اعلام آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه «مدافعان سلامت»، «فیلمساران بسیجی» و «جشنواره جشنواره‌ها» 22 شهریورماه است.

همچنین مهلت ارسال آثار به مرحله دوم جشنواره فیلم مقاومت که شامل بخش‌های «مسابقه اصلی»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل»، «فیلم به معنای مطلق» وانتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» است تا 30 مهرماه تمدید شد.

زمان اعلام آثار پذیرفته شده در این 6 بخش که از یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج برگزار می‎شود، نیز 15 آبان تعیین شده است.

 

 

* پیشنهاد «عماریار» برای سالروز کودتای ۲۸ مرداد 

در آستانه سالروز کودتای آمریکایی 28 مرداد سال 1332، سامانه «عماریار»، مجموعه فیلم‌هایی را برای تماشای خانگی و خرید در این ایام ارائه کرد.

مجموعه مستند 10 قسمتی «روزهای آزادی»، به کارگردانی وحید فرجی و تهیه شده در مرکز بسیج صداوسیما، نخستین اثر بسته ویژه «عماریار» برای سالروز کودتای 28 مرداد است. این مستند دخالت‌های سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا را بعد از جنگ جهانی دوم در نقاط مختلف جهان بررسی می‌کند که در اکثر موارد به تغییر حکومت‌های مردمی و پیدایش حکومت‌های سرکوبگر منجر شده است. در بسیاری از این موارد بعد از دخالت آمریکا، کشورهای مورد نظر درگیر جنگ‌ داخلی و خشونت‌های قومی و مذهبی شدند که به مرگ میلیون‌ها انسان منجر شده است.

دیگر اثر خاص این بسته فیلم، مستند «آقای نخست وزیر» است که به کارگردانی محمدرضا امامقلی ساخته شده است. این مستند روایتی از ۲۸ ماه نخست‌وزیری دولت ملی دکتر مصدق و روزگار ملت ایران در آن زمان است و وقایع ملی شدن صنعت نفت را که با شخصیت دکتر مصدق گره خورده، بررسی می‌کند.

سومین اثر این بسته فیلم، مستند «محاکمه» نام دارد. این مستند به کارگردانی سید احسان عمادی و تهیه‌کنندگی حسام اسلامی، بر اتفاقات شب کودتا تا دادگاه بدوی دکتر محمد مصدق تمرکز دارد، چرا که تا روز کودتا درباره مصدق حرف‌های زیادی گفته شده، اما کمتر کسی به دادگاه و اتفاقات آن روز پرداخته است.

مستند «نبرد شیلی» به کارگردانی پاتریشیا گازمن، دیگر اثر بسته ویژه «عماریار» برای سالروز کودتای 28 مرداد است. در 11 سپتامبر 1973 دولت دمکرات «سالوادور آلنده» رئیس جمهور منتخب شیلی طی کودتای خونین توسط ارتش ژنرال «آگوستو پینوشه» سرنگون شد. «پاتریشیا گازمن» و پنج تن از همکارانش اوضاع سیاسی شیلی را طی 9 ماه تا فردای رسیدن روز کودتا فیلم‌برداری کرده بودند. بمباران کاخ ریاست جمهوری و کشته شدن آلنده پایانی بر مستند تأثیرگذار و مؤثر گازمن محسوب می‌شود که حاکی از حماسه تاریخی انقلاب شیلی است.

آخرین اثر این بسته، فیلم سینمایی «حکومت نظامی» نام دارد که به کارگردانی کاستا گاوراس، در سال 1972 ساخته شده است. چریک‌های چپ‌گرای توپامارو (جنبش آزادی‌بخش ملی اروگوئه) کنسول کشور برزیل و یک آمریکایی را گروگان می‌گیرند و مورد بازجویی قرار می‌دهند. آن‌ها معتقدند که این آمریکایی در پوشش کارشناس سازمان همکاری‌های عمرانی، پلیس سیاسی اروگوئه را برای سرکوب جنبش‌های دانشجویی و مردمی تعلیم می‌دهد و کنسول برزیل نیز عامل دیکتاتور وقت این کشور در اروگوئه است...

مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود و تماشای این آثار جذاب، به سایت «عماریار» به نشانی  Ammaryar.ir  مراجعه کنند.

«عماریار»، مرجع عرضه تولیدات صوتی و تصویری جبهه فرهنگی انقلاب است که با شعار «با خانواده فیلم ببینید»، درصدد انتشار و عرضه محتوای سالم از فیلم‌های مستند در وهله اول و فیلم‌های سینمایی و پویانمایی، فیلم‌های کوتاه و نماهنگ از تولیدات داخل و خارج کشور در وهله دوم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول