اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اختلاف عارفانه اصلاح‌طلبان!/ از اعلام آمادگی تا تلاش برای حفظ آبروی اصلاحات

توییت فرید مدرسی، فعال رسانه‌ای اصلاح طلب که از آغاز فعالیت انتخاباتی عارف و قرار داشتن محمدرضا تاجیک در راس کمپین انتخاباتی وی خبر می‌دهد، موج اختلافی تازه‌ای در اصلاح‌طلبان ایجاد کرده است.

اختلاف عارفانه اصلاح‌طلبان!/ از اعلام آمادگی تا تلاش برای حفظ آبروی اصلاحات

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: فضای سپهر سیاسی اصلاح‌طلبان که در انتخابات اسفند 1398 با شکست مواجه شدند،‌ خیلی زودتر از اصولگرایان انتخاباتی شده است. آنها در این فضا پس از انتخابات مجلس یازدهم، استعفای موسوی لاری و محمدرضا عارف از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، شاهد اختلاف‌های گوناگون برای مسئله انتخابات ریاست جمهوری هستند. اختلافاتی از جنس حمایت از نوری یا نبوی برای شعسا، حضور یا عدم حضور در انتخابات، حمایت از کاندیدای اجاره‌ای و عدم حمایت از سیاست ائتلافی از جمله این اختلاف‌هاست.

حالا توییت فرید مدرسی، فعال رسانه‌ای اصلاح طلب که از آغاز فعالیت انتخاباتی عارف و قرار داشتن محمدرضا تاجیک در راس کمپین انتخاباتی وی خبر می‌دهد، موج اختلافی تازه‌ای در این جریان ایجاد کرده است.

حسن رسولی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و از نزدیکان سیاسی محمدرضا عارف در این باره به نامه نیوز گفته است: آقای عارف یک بار به عنوان یک نامزد اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 حضور یافتند و سپس با کناره گیری شان زمینه ساز پیروزی آقای روحانی شدند. پس به صورت بالقوه آقای عارف قابل طرح هستند اما اینکه مسئله فعلیت پیدا کند در مرحله اول بستگی به تصمیم شخصی خودشان دارد و در مرحله دوم به نسبتی بستگی دارد که جامعه اصلاح طلب با ایشان برقرار می‌کند.

رسولی ضمن دفاع از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری و غیرمنصفانه خواندن انتقادات از عارف افزوده است: عملکرد مجلس دهم و فراکسیون امید را قابل دفاع می‌دانم....البته به هر مجموعه‌ای می‌توان نقدهایی را هم وارد کرد اما اینکه همه کاسه کوزه ها سر آقای عارف شکسته شود منصفانه نیست.

عارف خود را برای انتخابات آماده کرده است

علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم درباره احتمال حضور عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 گفته است: «اطلاعی از تشکیل ستاد آقای عارف ندارم اما ایشان از قبل خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 آماده کرده است. آقای عارف و آقای جهانگیری با توجه به آنکه به ترتیب در دو انتخابات سال‌های 92 و 96 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شدند و توانستند از سد شورای نگهبان عبور کنند و حتی در مناظره‌های تلویزیونی هم شرکت کنند، می‌توانند در انتخابات1400 هم بیایند و چندان چنین موضوعی دور از ذهن نیست».

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی این جریان به عارف اقبال نشان می‌دهند یا خیر، تصریح کرده: اینکه اصلاح‌طلبان به آقای عارف گرایش دارند یا نه، بستگی به آن دارد که چه نامزدهایی با عنوان اصلاح‌طلب وارد صحنه انتخابات می‌شوند و بتوانند تأیید صلاحیت خود را از شورای نگهبان بگیرند.

صوفی در ادامه با اشاره به رویکرد کارگزاران در انتخابات ادامه داده است: حزب کارگزاران سازندگی که خود را عملگرا می‌داند، همچنان از روال سال92 تا کنون حمایت می‌کند و هنوز سیاست ائتلافی را درست می‌داند و چنین باوری در این حزب وجود دارد که می‌شود بازهم از یک نامزد غیراصلاح‌طلب حمایت کرد. اکنون هم زمزمه‌هایی می‌شود که کارگزاران از آقای علی لاریجانی حمایت می‌کند. در واقع آنها بدشان نمی‌آید که از یک نیروی کاملا اصولگرا به نام لاریجانی حمایت کنند. آنها عملگرا هستند و اگر ببینند که اجماع اصلاح‌طلبان بر آقای عارف است و احتمال رأی‌آوری عارف هم بالاست حتما از لاریجانی به سمت عارف می‌آیند و با تعیین شروطی از او حمایت می‌کنند».

حمایت از عارف و معین اشتباه تاریخی است

اما از سوی دیگر مهدی آیتی نماینده اسبق مجلس و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه امکان پیروزی اصلاح‌طبان در انتخابات بسیار کم است و نمی‌توانند روی گزینه برنده شرط‌بندی کنند، گفته است: اصلاح‌طبان باید گزینه‌شان کسی باشد که قطعا دوم شود تا حیثیت آنها برای آینده به مخاطره نیفتد.

وی افزوده است: مثلاً از همین الان به شما می‌گویم اگر اصلاح‌طلبان این اشتباه تاریخی را مرتکب شوند و از آقای عارف حمایت کنند، ایشان رأی بسیار کمی کسب خواهد کرد و این نه تنها به شخصیت آقای عارف لطمه و آسیب می‌رساند بلکه به حیثیت و اعتبار چندین ساله اصلاح‌طلبان هم خدشه وارد خواهد کرد.

آیتی ادامه داد: آن‌هایی که امتحان خود را پس داد‌ه‌اند مانند آقایان عارف و معین و یا دیگران حضورشان اصلاً فایده ندارد، همچنین حضور کسانی که به زندان رفته‌اند سم است و نباید بیایند، گزینه اصلاح‌طلبان در انتخابات باید یک چهره اصلاح‌طلب معتدل باشد و سران نظام هم او را قبول داشته باشند، در نتیجه فردی مانند ظریف باید وارد عرصه شود.

عارف آبروی خود و اصلاح‌طلبان را نگه دارد!

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس هم با مهدی آیتی هم‌نظر است و حضور عارف در انتخابات را برنمی‌تابد. وی در گفتگو با «نامه نیوز» تصریح کرده است: اگر اصلاح طلبان هم درباره آقای عارف اجماع کنند، او به هیچ وجه در میان مردم محبوبیت ندارد. دلیلش نیز همین هم چهار سال حضور ایشان در مجلس است که مردم فراموش نمی‌کنند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرده: من از آقای عارف خواهش می‌کنم که آبرو خودشان و اصلاح طلبان را محفوظ نگاه داشته و بیش از این نبرند.
قوامی ادامه داده است: من فکر می‌کنم که آقای عارف می‌خواهد به اصولگرایان خدمتی کرده باشد، اصولگرایان هم می‌خواهند که عارف بیاید برای اینکه بگویند ما اصلاح طلبان را تایید کردیم، اما رای نداشتند و پایگاه اجتماعی آنان آسیب دیده است.

وی افزوده است: اصلاح طلبان فقط چند در تهران که در شورای عالی و با عناوینی نشسته‌اند، نیستند. در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز افراد اصلاح طلب بانفوذی هستند که از روحانی حمایت کرده بودند. این گروه از با توجه به عملکرد ناصواب عارف در مجلس از وی حمایت نخواهند کرد. با این حال فکر می‌کنم که برخی اصلاح طلبان که می‌خواهند به هر وسیله‌ای شده، خود را به قدرت و دولت آویزان کنند و به هر سمتی مثل یک استانداری نیم‌بند و فرمانداری و ... راضی هستند از عارف حمایت خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول