اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

درآمدهای منطقه آزاد اروند جوابگوی مشکلات زیرساختی نیست

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند گفت: منابع مالی به هیچ عنوان جوابگوی نیازمندی‌های زیرساختی درمنطقه نیست.

درآمدهای منطقه آزاد اروند جوابگوی مشکلات زیرساختی نیست

 به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، نخستین نشست خبری احمد رستمی معاون توسعه و مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند امروز در سالن اجتماعات سازمان منطقه  آزاد برگزار شد.

 رستمی برسرعت بخشیدن به روند اطلاع رسانی و تقویت چرخه اطلاعات در منطقه اشاره کرد و گفت: بسیاری از ابهامات و سئوالات ناشی از ایرادهایی است که خود ما در عدم پاسخگویی به موقع داریم؛ شاید اولین ابهامی که برای مردم وجود دارد این است که سازمان منطقه آزاد اروند با درآمد میلیاردی چه کارهای انجام داده است.

 وی در خصوص گزارش عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند گفت:  در بحث میزان درآمد و منابع مالی از سال 84 تا ابتدای تاسیس سازمان و تا پایان سال 98 میزان درامد منطقه آزاد اروند بالغ بر 3هزار میلیارد تومان بوده است.

 معاون توسعه و مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد:  از این 3 هزار میلیارد تومان، 900 میلیارد تومن صرف هزینه‌های جاری و نگهداری منطقه آزاد اروند شده است و در واقع کل میانگین درآمدهای سالیانه منطقه آزاد اروند به ۲۰۲ میلیون می‌رسد.

رستمی با اشاره به اینکه برخی هزینه‌کردهای سازمان منطقه آزاد اروند هزینه حاکمیتی است، بیان کرد: در بحث هزینه های جاری  برخی هزینه ها صرف هزینه‌های عمران و آبادانی شهری، کمک‌ به نهادهای حمایتی، فرهنگی و اجتماعی شهرهای آبادان و خرمشهر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه  تمام دستگاه‌های اجرایی از سازمان کمک می‌گیرند، گفت: کمک ها به نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد، دستگاه اجرایی، انجام شده است که این هزینه ها که برای سازمان نیست بلکه هزینه‌های است که ما موظفیم برای مردم هزینه کنیم و در قانون تعیین شده است.

کمک های مالی منطقه آزاد اروند به تیم صنعت نفت

رستمی به کمک‌های مالی و حمایتی سازمان منطقه آزاد اروند از تیم صنعت نفت اشاره کرد و افزود: کمک هایی مالی هم به  تیم صنعت نفت صورت گرفته است گاها گفته شده است که منطقه آزاد ارونداسپانسر صنعت نفت است؛ در صورتی که  سازمان نهاد دولتی و حاکمیتی است و نیاز به اسپانسری ندارد اگه سازمان به صنعت نفت کمک نمی‌کرد هیچ ارگانی حاضر به حمایت مالی نبود .

وی با اشاره به میانگین سالیانه 60 میلیاردی هزینه های جاری و نگهداری گفت: قانون به ما اجازه داده است کمک کنیم و تا جایی که قانون اجازه داده  این کارها در حال انجام است و به عنوان هزینه جاری و نگهداری پرداخت می‌شود؛ برخی از موضوعات ممکن است قابل قبول برخی اشخاص نباشد ولی خارج از قانون مدیریت مناطق آزاد و بخشنامه ها  نمی‌توان کاری را انجام داد.

 درآمدها و منابع مالی به هیچ عنوان جوابگوی نیازمندی  زیرساختی و شهری  درمنطقه آزاد اروندنیست

 رستمی با بیان اینکه ماباقی درآمدهای سازمان در موضوعات  عمرانی هزینه می‌شود، گفت: ماباقی هزینه ها  هزارو ۲۰۶ میلیارد تومان می باشد که با توجه به نیازهای منطقه به لحاظ زیرساختی تجاری، شهری و صنعتی مابقی درآمدهای سازمان در موضوعات عمرانی هزینه می‌شود.

وی گفت: مبلغ کل هزینه های عمرانی ۲هزار میلیارد که میانگین سالانه هزینه های عمرانی ۱۲۶ میلیارد تومان می باشد؛ تا قبل از سال ۹۲ این میانگین نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان، و از سال ۹۲ الی ۹۸ میانگین هزینه های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

 معاون توسعه و مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: با توجه به حجم کم هزینه‌های عمرانی و نیازمندی‌های منطقه به لحاظ زیرساخت های طرح تجاری، صنعتی ،شهری، این میزان خدمات با نیازهای منطقه قابل مقایسه نیست.

رستمی عنوان کرد: قبل از سال ۹۲ محدوده منطقه آزاد اروند محدوده باریکی با ۱۷ هزار و ۲۰۰ هکتار و جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر بوده سپس محدوده توسعه پیدا کرد و بیش از  ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به محدوده منطقه آزاد اضافه شد ولی درآمدی اضافه نشده است. 

وی گفت: هنگامی که این موضوع تصمیم گرفته شد و هیئت دولت توسعه محدوده مناطق آزاد را در آبادان و خرمشهر مصوب کرد درامدی اضافه نشد و تورم بیشتر شده است به عبارتی این گسترش  محدوده با دخل و خرج قابل مقایسه نبوده است.

معاونت توسعه منطقه آزاد اروند گفت : مسئله از آنجا شروع شد که محدوده توسعه پیدا کرد ولی تعهدات با قبل قابل قیاس نیست در گذشته ردیفی داشتیم به نام کمک به مناطق هم جوار موظف بودیم ۵ الی ۶میلیارد تومان به شهرهای آبادان و خرمشهر به عنوان همجوار کمک کنیم ولی اکنون این مناطق همجوار نیستند در محدوده مناطق آزاد اروند قرار دارند.

رستمی افزود: منطقه آزاد اروند با این درآمدها و منابع مالی به هیچ عنوان جوابگوی نیازمندی  زیرساختی و شهری  منطقه نخواهد بود ظرفیتمان با آنچه که نیازمندی است بسیار متفاوت است با درآمد ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد تومان در سال امکان پاسخگویی سریع نیازمندی‌ها شهر را نداریم.

 وی افزود: با مصوبه هیئت دولت توسعه منطقه و ردیف بودجه آن در ردیف بودجه کل کشور به عنوان توسعه عمران شهری آبادان و خرمشهر قرار داد شد ولی اتفاقی صورت نگرفت است.خیلی از پروژه‌ها در منطقه آزاد اروند ماهیت سرمایه‌گذاری ندارند و بخش خصوصی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد ، دولت باید در این راستا حمایت کند. امیدواریم با پیگیری به نتیجه برسیم. 

معاون توسعه سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند گفت: از ابتدای سال ۸۴ تا پایان سال ۹۲ میانگین هزینه های فرهنگی هشتصد میلیون تومان بود و از ۹۲ تا ۹۸ میانگین سالیانه ۱۷۰میلیارد تومان هزینه شده است و در همین دوره بابت موضوعات فرهنگی اجتماعی و هنری  منطقه آزاد اروند ۱۱۹ میلیارد تومان هزینه کرده است .این افزایش هزینه‌های  فرهنگی، اجتماعی به دلیل افزایش جمعیت مردم در منطقه آزاد اروند است .

رستمی با بیان اینکه ماموریت های اصلی منطقه آزاد اروند با یک سری شاخص‌ها و عملکردها تعریف شده سنجیده می شود افزود:یکی از این شاخص‌ها صادرات است کل صادراتی که از سال ۸۴ تا ۹۸ صورت گرفته در منطقه آزاد اروند ۱۰ هزار و ۵۱۳ میلیون دلار بوده است.

وی بیان کرد: ازسال ۸۴ تا نیمه های سال ۹۲ سالانه ۲۷۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ سالانه هزارو 249 میلیون دلار صادرات صورت گرفته است.

معاونت توسعه مدیریت منطقه آزاد اروند بحث سرمایه‌گذاری را مهمترین شاخصه عملکردی منطقه آزاد اروندعنوان کرد و گفت: کل سرمایه گذاری‌های داخلی انجام شده  از ابتدای سال ۸۴ تا پایان سال ۹۸  به میزان  ۹۷ هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال بوده است  و قبل از سال ۹۲ سالانه ۲۲۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی  داشته ایم که از سال ۹۲ تا ۹۸ سالانه  هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی در بحث سرمایه‌گذاری خارجی گفت: کل سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای  سال ۸۴ تا پایان سال  ۹۸ به میزان  ۱۶۱ میلیون دلار بوده استاز سال ۸۴ تا سال ۹۲  میزان سرمایه گذاری ۵۲ میلیون دلار و  از سال ۹۲ تا پایانسال ۹۸ ،ششصد و نه  میلیون دلار کل سرمایه گذاری خارجی در منطقه بوده است.

 هیچ اقامت  در استرالیا و نه درکانادا اخذ کردم

رستمی در خصوص شایعه اخذ اقامت کانادا اظهار کرد:  در خصوص بحث اقامت بنده نهادهای نظارتی نیز  در دو سال گذشته این موضوع را بررسی کردند: بنده هیچ اقامت نه در استرالیا و نه درکانادا و نه درهیچ جای دیگری  ندارم موضوع  به راحتی برای نهاد های نظارتی قابل بررسی و پیگیری بوده است.

انتهای پیام/72058/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول