اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

غاری که چراغ گردشگری را روشن نگاه داشت/ ثبت خاطره با پروتکل‌...

کرونا بی‌امان بر صنعت گردشگری می‌تازد و بزرگترین غار آبی جهان مستثنی از این وضعیت نیست، ضربات مهلکی که مردم خطه علیصدر را نیز با مشکلات جدی اقتصادی مواجه کرده است، هرچند این روزها غار علیصدر عزم خود را جزم کرده همچنان چراغ گردشگری را روشن نگاه دارد، آن هم با رعایت 18 بند بهداشتی.

غاری که چراغ گردشگری را روشن نگاه داشت/ ثبت خاطره با پروتکل‌...

خبرگزاری فارس- همدان؛ غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان هر ساله میزبان حضور هزاران گردشگر و مسافر از اقصی‌نقاط جهان بوده و پذیرای گردشگرانی است که دل در گرو شگفتی‌های بی‌نظیر این غار سحرآمیز دارند اما کرونا این ذره منحوس به این غار محبوس در دل کوه و قندیل‌های ۵ میلیون ساله‌اش هم رحم نکرده و گردشگران ایرانی و خارجی را علیرغم میل باطنی خود از سفر به این غار رازآلود باز داشته است.

امسال به واسطه شیوع کرونا علیصدر خالی از همهمه و قهقهه گردشگران بود گویی سکوت بی‌بدیل داخل غار به کل محوطه علیصدر سرایت کرده و شور و شوق زندگی به سکوت حزن‌انگیز بدل شده است.

همه ساله فروردین و اردیبهشت‌ماه ده‌ها هزار مسافر در گروه‌های سنی مختلف از کوچک تا بزرگ در غار علیصدر حیرت‌زده از قدرت لایتناهی خداوند بودند در حالی که امسال حتی یک نفر در این بازه زمانی به ویژه تعطیلات نوروز از این غار تالابی ایران و آبی جهان بازدید نکرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر طی پنج ماه اخیر با کاهش ۹۰ درصدی بازدیدکننده از غار مواجه بودند به طوری که آمار ۳۷۰ هزار نفر بازدیدکننده غار در سال گذشته به ۳۷ هزار نفر رسیده، از همین رو درآمد شرکت نیز به میزان چشمگیری کاهش یافته که نشاندهنده ضربه مهلک کرونا بر پیکره گردشگری است.

طی پنج ماه اخیر با کاهش ۹۰ درصدی بازدیدکننده از غار مواجه بودند به طوری که آمار ۳۷۰ هزار نفر بازدیدکننده غار در سال گذشته به ۳۷ هزار نفر رسیده است

مهدی مجیدی معتقد است در تمام این مدت تلاش شده شغل‌های موجود در علیصدر حفظ شوند حتی اگر لازم باشد به منظور تامین حقوق کارکنان از منابع دیگری استفاده کنند و آنچه مورد توجه قرار گرفته کاهش صدمات اقتصادی به کارگران است.

کرونا همان ذره بی‌مقدار در روستای علیصدر هم  تاثیر سوء بر جای گذاشته چراکه اغلب اهالی درآمد خود را از بستر گردشگری این محدوده کسب می‌کردند و ممنوعیت‌ها و لغو مسافرت‌ها  متاثر از ویروس کرونا معیشت مردمان این خطه را با چالش جدی مواجه کرده است.

تعدادی زیادی از اهالی روستای علیصدر مشغول فروش سوغات در بازارچه‌های مجاور غار هستند و یا منازلشان را در اختیار  مسافران قرار داده و اجاره دریافت می‌کنند که بر اثر تعطیلی غار، کسب و کار اهالی هم تعطیل شده است.

البته از خردادماه سال جاری طبق مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا غار علیصدر نیز همچون دیگر مجتمع‌های گردشگری، تفریحی و توریستی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ۱۸ بندی بازگشایی شد.

بدان معنا که  ورود به داخل غار بدون ماسک امکانپذیر نیست، در سالن انتظار چیدمان صندلی‌ها با در نظر گرفتن فاصله اجتماعی است و بازدیدکنندگان طبق زمان‌بندی مشخص وارد غار می‌شوند، به طوری که زمان حضور مسافران برای ورود به داخل غار در بلیط درج شده تا از تجمع جلوگیری شود و در قایق نیز هر خانواده به صورت مجزا از این غار اعجاب‌آور بازدید می‌کنند.

ناگفته نماند کارکنان غار علیصدر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ‌توجه لازم  را به خرج می‌دهند و حتی بازدیدکنندگان هم نسبت به رعایت نکات بهداشتی دغدغه‌مند هستند و کارکنان بزرگترین غار آبی جهان را در ایفای این اصول یاری می‌رسانند.

 کارکنان غار علیصدر نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ‌توجه لازم  را به خرج می‌دهند و حتی بازدیدکنندگان هم نسبت به رعایت نکات بهداشتی دغدغه‌مند هستند و کارکنان بزرگترین غار آبی جهان را در ایفای این اصول  یاری می‌رسانند 

تقاضای گردشگر به رونق گردشگری می‌انجامد از همین رو حضور گردشگران در غار علیصدر رونق گردشگری در استان را رقم خواهد زد به ویژه اینکه اغلب اهالی روستای علیصدر مشاغلی وابسته به گردشگری دارند و یا در مجموعه علیصدر شاغل هستند بنابراین حضور هر چند محدود گردشگران از خواب عمیق صنعت گردشگری در استان جلوگیری می‌کند همچنین لطمات اقتصادی که گریبان‌گر کارکنان و کارگران  است تا حدودی رفع می‌شود.

ما هم به منظور بازدید از نادرترین غار جهان دل به جاده زده و راهی علیصدر می‌شویم تا علاوه بر بازدید از این غار اعجاب آور و حس آیه (أَفَلَمْ یَنظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ کَیْفَ بَنَیْنَاهَا وَزَیَّنَّاهَا)  رعایت موارد بهداشتی در مجموعه علیصدر را بررسی و خبر خوش را به مخاطبان اعلام کنیم.

اکنون دیگر وقت آن رسیده تا با سوال از مسافران و گردشگران میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجموعه علیصدر راستی‌آزمایی شود، در کنار خانواده‌هایی که در سالن انتظار نشستند قرار گرفتیم و با آنها همسفر و هم‌سخن شدیم.

پس از ضدعفونی کف کفش‌های مسافران نوبت به تب‌سنجی می‌رسد، پس از طی این مرحله و البته تاکید بر داشتن ماسک وارد غار شدیم، خانواده‌ها به صورت مجزا و با فاصله وارد غار می‌شدند و مسیر قایق‌رانی را آغاز می‌کردند.

گردشگری که از تهران آمده و برای اولین بار مقصد سفر خود را همدان و غار علیصدر انتخاب کرده‌ است می‌گوید: بسیار غار جذاب و شگفت انگیزی است ضمن اینکه تمام موارد بهداشتی جزء به جزء از تب سنجی تا فاصله گذاری رعایت می‌شود و همه چیز خیلی خوب بود.

مسافر دیگری که بازهم از تهران راهی پایتخت تاریخ و تمدن ایران شده، می‌گوید: با تحقیق از سایت شرکت علیصدر متوجه شدم تمام نکات بهداشتی برای ورود به غار الزامی است بنابراین تصمیم گرفتم به این غار آبی سفر کنم و لذت ببرم، البته در طول سفر راهنمایان مجموعه تأکید داشتند که حتما ماسک داشته باشیم و در نهایت پیشنهاد می‌کنم با رعایت اصول بهداشتی از نادرترین غار جهان بازدید کنند.

در طول قایق‌رانی با مسافران زیادی همکلام شدیم که همگی با ابزار رضایت از رعایت نکات بهداشتی از سفر به داخل غار لذت بردند، در میان گردشگران زوج جوانی اراکی که برای ماه عسل، سفر به  غار علیصدر را انتخاب کرده بودند می‌گویند: در این دوران کرونایی ازدواج کردیم و چون شرایط برگزاری جشن عروسی مهیا نبود تصمیم گرفتیم سفر کوتاهی به غار علیصدر داشته باشیم، البته تمام اصول بهداشتی کامل رعایت شد و خطری از لحاظ بیماری مسافران را تهدید نمی‌کند، در بدو ورود برای جلوگیری از انتقال بیماری جلیقه نجات هم داده نشد.

پس از گفت‌وگو با گردشگران و بازگشت از این غار پررمز و راز با پرسنل مجموعه علیصدر هم کلام می‌شویم و از چند و چون تاثیرات اجتناب ناپذیر ویروس کرونا سوال می‌کنیم.

«محمد اسماعیل سعیدیان»، از کارشناسان غار علیصدر  با بیان اینکه این غار قدرتمندترین برند گردشگری غرب کشور است اظهار می‌کند:  شیوع کرونا از حیث اقتصادی تاثیر سو در جامعه بر جای گذاشته است اگرچه بیشترین خسارت متوجه بخش گردشگری شده و مجتمع علیصدر نیز از این اتفاق مستثنی نبود.

وی به آمار بازدیدکنندگان در سال‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: سال‌های گذشته در این پیک زمانی روزانه چهار تا پنج هزار گردشگر داخلی و خارجی از غار شگفت انگیر علیصدر بازدید می‌کردند حتی برخی از روزها غار میزبان ۱۲ هزار گردشگر بود.

سعیدیان در ادامه از تعداد گردشگران در تابستان امسال می‌گوید: در حال حاضر پس از بازگشایی غار علیصدر در روزهای معمولی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر بازدیدکننده و در تعطیلات پایان هفته شاید این رقم به ۴۰۰ نفر برسد.

وی با بیان اینکه این تعداد بازدیدکننده نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشته  است ادامه می‌دهد: اکثر اهالی علیصدر مشاغل مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری و غار علیصدر دارند و با کاهش تعداد مسافران بسیار متضرر شده‌اند.

اکثر اهالی علیصدر مشاغل مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری و غار علیصدر دارند و با کاهش تعداد مسافران بسیار متضرر شده‌اند

این کارشناسان می‌افزاید: اغلب بهره‌برداران این مجتمع از نظر اقتصادی دچار چالش شدند و کسب و کار در این مجموعه به طور کلی راکد است.

وی با تأکید بر اینکه معلوم نیست تا کی باید با کرونا زندگی کنیم بنابراین باید نحوه زیست با آن را بیاموزیم یادآور می‌شود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون زدن ماسک، انجام تب‌سنجی و گندزدایی محیط توسط کارکنان صورت می‌گیرد و نکات بهداشتی مداوم به مسافران گوشزد می‌شود.

سعیدیان با اشاره به اینکه رعایت موارد بهداشتی علاوه بر سلامت گردشگران سلامت پرسنل را تضمین می‌کند می‌افزاید: خوشبختانه مسافران از نکات بهداشتی به خوبی استقبال می‌کنند حتی در زمان بازدید و مراحل قایق‌رانی  چراکه در پروتکل‌های بهداشتی زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در تمام  طول مسیر بازدید تأکید شده است.

«مهدی‌فرازی مقدم»، پرسنل شرکت سیاحتی علیصدر به شیوع ویروس کرونا و تاثیرات مخرب آن در صنعت گردشگری اشاره می‌کند و می‌گوید: شرکت  علیصدر در قالب یک ابتکار با ایجاد امکانات محدود اقدام به تولید ماسک کرده تا علاوه بر پرسنل به گردشگران نیز در گیشه بلیط  ماسک رایگان اعطا شود.

وی در ادامه می‌افزید: این ابتکار عمل علاوه بر ترویج استفاده از ماسک بین گردشگران و کارکنان، از تعدیل نیروی کار نیز جلوگیری می‌کند.

این ابتکار عمل علاوه بر ترویج استفاده از ماسک بین گردشگران و کارکنان، از تعدیل نیروی کار نیز جلوگیری می‌کند

این پرسنل مجتمع علیصدر با اشاره به اینکه پس از بازگشایی غار تولید ماسک آغاز شد یادآور می‌شود: ۶ نفر از کارکنان مجتمع به طور مستقیم مشغول دوخت ماسک هستند و روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ عدد ماسک به صورت شیفتی تولید می‌شود.

  وی ادامه می‌دهد: پیش از شیوع کرونا و کاهش شدید مسافر بنده راهنمای مسیر ویژه غار بودم که در حال حاضر مشغول دوخت ماسک هستم.

فرازی‌مقدم اضافه می‌کند: ابتدایی امر در این حوزه آموزش‌های لازم توسط شرکت انجام شد و تعدادی از پرسنل مستعد آماده دوخت ماسک شدند، این ماسک‌ها بین کارکنان شرکت و گردشگران به صورت رایگان توزیع می‌شود.

«علی عنایتی ماهر»، مسوول گلخانه مجتمع علیصدر با تأکید بر اینکه در پی کاهش درآمد شرکت اقدامات خلاقانه‌ای مبتنی بر حفظ وضعیت موجود صورت گرفته است می‌گوید: در سال‌های گذشته فضای سبز محوطه مجموعه علیصدر به بخش خصوصی واگذار شده بود.

وی با اشاره به اینکه امسال با وجود بحران کرونا و شرایط خاص اقتصادی مدیریت فضای سبز به پرسنل علیصدر محول شده است یادآور می‌شود: ۳۵ نفر از کارکنان مجتمع که در گذشته در قسمت قایق‌رانی فعالیت می‌کردند در حال حاضر در حوزه فضای سبز و تولید ارقام گل و گیاه مشغول هستند.

مسوول گلخانه مجتمع علیصدر در ادامه از تدبیر مجموعه علیصدر به منظور جلوگیری از تعدیل نیرو قدردانی می‌کند و می‌افزاید: پرسنل فعال در داخل غار به علت کاهش تعداد گردشگران دچار ضرر و زیان مالی می‌شدند که با این اقدام موثر کارکنان در حوزه دیگری مشغول به کار شدند.

پرسنل فعال در داخل غار  به علت کاهش تعداد گردشگران دچار ضرر و زیان مالی می‌شدند که با این اقدام موثر کارکنان در حوزه دیگری مشغول به کار شدند

وی به تولید گل داخل مجموعه اشاره می‌کند و می‌گوید: تلاش شده گل‌هایی که در گذشته خریداری می‌شد امروز در فضایی مسقف تولید شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال در هزینه‌های جاری به نحوی صرفه جویی به عمل آید.

عنایتی‌ماهر بیان می‌کند: فضای سبز در مجتمع‌های گردشگری و توریستی از اهمیت خاصی برخوردار است از همین رو در تلاش هستیم از فضای سبز موجود حفاظت شود تا گردشگران پس از ورود به این مجموعه لذت ببرند.

 

مردم روستای علیصدر بیش از این تاب و توان رکود اقتصادی را ندارند و همچنان چشم‌انتظار مسافرانی هستند که با ماسک به سرزمین شگفتی‌ها سفر کنند و گره کور درآمد آنها را بگشایند، از همین رو با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی می‌توان به غار علیصدر سفر کرد و علاوه بر تقویت روحیه آدمی، اقتصاد متاثر از گردشگری را نیز تقویت کرد.

انتهای پیام/۸۹۰۳۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول