اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دلایل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات/ صادرکنندگان مقررات را بلد نبودند

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: عدم همانگی بین سازمان ها یی مانند گمرک، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی علت اصلی عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

دلایل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات/ صادرکنندگان مقررات را بلد نبودند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسعود خوانساری امروز در پانزدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به عدم بازگشت 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، گفت: اینکه چقدر از این رقم واقعیت دارد باید بررسی شود اما اتاق بازرگانی در مکاتبه ای با بانک مرکزی از آنها خواسته تا فهرست اسامی افرادی که ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نگردانده اند به ما اعلام کنند که بانک مرکزی اخیرا فهرستی را به همراه میزان ارزی که باز نگشته اعلام کرده است. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: اگرچه فهرست اعلامی بسیار کمتر از رقم اعلامی بانک مرکزی است اما ما با 90 شرکتی که در لیست بودن جلسات متعددی را برگزار کردیم. 

وی بیان داشت: ناهماهنگی میان دستگاه‌ ها از جمله گمرک جمهوری اسلامی ایران ، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی و نبود سامانه یکپارچه از عوامل اصلی در عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات است. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: همچنین در نتیجه این جلسات مشخص شد که بسیاری از این شرکت ها عامل موثر در عدم بازگشت ارز را نبود آگاهی برخی از صادرکنندگان از دستورالعمل ها و بخشنامه های موجود اعلام کردند ضمن اینکه بخشنامه های متعدد را عامل دیگر عنوان کردند. 

خوانساری با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در جلسه برگزار شده همکاری های خوبی داشته است، گفت: بهتر بود قبل از اعلام، بانک مرکزی هماهنگی میان دستگاه های مختلف و بخش خصوصی انجام می‌شد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی ها از کسری بودجه دولت 180 تا 200 هزار میلیارد تومان است، بیان داشت: دولت از طریق ارائه اوراق قرضه دولتی و همچنین عرضه برخی سهام دولتی تا حدودی توانسته است که این کسری را جبران کند. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران  با اشاره به اوراق سلف نفتی که رئیس جمهور پیش از این خبر آن را داده بود بیان داشت: براساس گفته همتی رئیس کل بانک مرکزی این اوراق برای 2 سال آینده است و انتظارات تورمی را مدیریت می کند ضمن اینکه در مقایسه با اوراق دیگر کم هزینه تر است و سود بیشتری هم دارد. 

وی افزود: در جلسه قبل اتاق بازرگانی تهران در مورد تفاهم نامه ایران و چین مباحثی مطرح شد لذا در این خصوص کارگروهی تشکیل شد و کمیسیون های مرتبط  با هم به این کارگروه متصل شدند و با وزارت خارجه نیز مکاتباتی انجام شد و هماهنگی های خوبی نیز انجام شده است. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران درخصوص صدور کارت بازرگانی بیان داشت: از سال گذشته بحث درباره صدور کارت بازرگانی این بود که به سامانه جامع تجارت متصل شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را پیگیری کرد که ورود افرادی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت انجام شود. 

خوانساری اظهار داشت: براساس بخشنامه قرار بود که از اول مرداد فرایندها از طریق سامانه جامع تجارت انجام شود اما علیرغم اینکه 28 روز از موعد مقرر گذشته است هنوز این سامانه راه اندازی نشده و لذا متقاضیان به ما مراجعه می کنند که دست ما نیز بسته است. 

انتهای پیام/ 
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول