اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

لزوم استفاده از ظرفیت وقف در کشور/میزان وقف 3.5 برابر شده است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: میزان وقف مردم در 40 سال بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه با پیش از انقلاب 3.5 برابر شده است.

لزوم استفاده از ظرفیت وقف در کشور/میزان وقف 3.5 برابر شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نشست هم‌اندیشی حجت‌الاسلام مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل اوقاف و معاونین وی برگزار شد.

در این نشست هم‌اندیشی ظرفیت استان زنجان در حوزه وقف بیان و بر استفاده از این ظرفیت‌ها تأکید شد.

همچنین در این نشست برنامه‌های ماه محرم اوقاف و همچنین مشکلاتی که در شهرستان‌ها از طریق وقف قابل حل است نیز مطرح شد.

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای این نشست اظهار کرد: احیای حقوق موقوفات و ارتقای بهره‌وری یکی از اقدامات مهم این سازمان را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی با تاکید بر اینکه برای ارتقای بهره‌وری موقوفات باید آن‌ها را تبدیل به احسن کرد، ادامه داد: در یکی از مناطق 120 موقوفه وجود دارد که برای اجاره آن تنها 18 میلیون تومان پرداخت می‌کنند و باید بازنگری در اجاره موقوفات صورت گیرد و حقوق موقوفات برای اجرای نیت واقف تضمین شود.

وی با اشاره به اینکه 42 هزار پرونده حقوقی مربوط به سازمان اوقاف در مراجع قضایی موجود است، ابراز کرد: موقوفات بیت‌المال خاص است و ما به دنبال تملک آن نیستیم بلکه قصد بهینه‌سازی داریم تا نیت واقف در کمال امانت اجرا شود.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه وقف امر مفیدی برای جامعه است، بیان کرد: میزان وقف مردم در 40 سال بعد از انقلاب اسلامی در مقایسه با پیش از انقلاب 3.5 برابر شده و اگر وقف را به نیت واقف سوق دهید، بهترین تبلیغ است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر از ۵۰ درصد موقوفات برای امام حسین(ع) است، ‌گفت: هیچ وقفی به اندازه وقف برای امام حسین (ع) نیست.

توجه به دانش بومی باعث کم‌رنگ شدن آثار تحریم‌ها می‌شود

خاموشی با تأکید بر اینکه توجه به دانش بومی باعث کم‌رنگ شدن آثار تحریم‌ها می‌شود، گفت: لازم است با تلاش و تکیه بر نیروهای داخلی به جنگ با تحریم‌ها برویم که خوشبختانه تاکنون نیز موفق عمل کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام خاموشی ادامه داد: اشتغالزایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در کنار ارزآوری با تکیه بر توان داخلی میسر خواهد شد و سازمان اوقاف با حمایت از گروه‌های دانش‌بنیان‌ در راستای تجاری‌سازی طرح‌های تولیدی گام بزرگی برداشته است.

در ادامه نیز نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت با وجود ظرفیت بالا، راندمان بالایی ندارد اما اوقاف خوب عمل کرده است، گفت: در زمینه بالا بردن راندمان اوقافی نیز در بخش کشاورزی ما بهترین‌ها را در زنجان داریم که باید از طرفیت آن‌ها استفاده شود.

نماینده ابهر و خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه وقف باید یک امر مفید جلوه داده شود، گفت: نباید طوری شود که مردم فکر کنند وقف برای آنها مشکل ساز شده است.
وی گفت: یکی از مشکلاتی که در ابهر در این حوزه وجود دارد، این است که در روستای عمیدآباد به علت اینکه زمین‌های آن جزو مدرسه سپهسالار است، مشکلاتی را به وجود آورده است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات منطقه گفت: امیدواریم در آینده در جاده زنجان و بیجار در روستای سعیدآباد مجموعه امداد نجات برای هلال احمر و راه ترابری برای اقدامات و تجهیزات زمستانی در آنجا مستقر کنیم.
سید مرتضی خاتمی گفت: می‌توانیم با استفاده از ظرفیت موجود در شهرستان ماهنشان و ایجرود در حوزه وقف، از آن برای اشتغالزایی و کمک به نیازمندان کمک کنیم.

اجرای 7 میلیارد تومان نیت وقفی در زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در این جلسه گفت: در سال گذشته 7 میلیارد تومان اجرای نیت در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، قرآنی، اجتماعی انجام شده است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی با اشاره به برنامه‌های اوقاف در ماه محرم افزود: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری محرم و صفر تعطیل نمی‌شود، ولی برنامه‌های تدارک دیده شده با محدودیت و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار خواهد شد، البته سعی می‌کنیم مراسم سخنرانی‌ها از طریق فضای مجازی و بدون حضور عزاداران در کنار بقاع منعکس شود.

وی تصریح کرد: با توجه به نیات واقفین در راستای برگزاری مراسم اقامه عزای حسینی، اوقاف همواره برای محرم برنامه‌های خاص خود را با عناوین «بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» دارد با این تفاوت که امسال با توجه به شرایط بیماری حاکم بر کشور اجرای مراسمات به شکلی دیگر خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به ورود اداره اوقاف با تمام توان به بحث «کمک مؤمنانه و همدلی» که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد، اظهار کرد: در ماه محرم نیز همین رویه در پیش گرفته خواهد شد و در تلاش هستیم که کمک مومنانه را با استفاده از ظرفیت وقف داشته باشیم.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول