اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

درخواست افزایش اعتبار تابستانه کتاب از سوی کتابفروشان/ طرحی که باعث تنفس شد

کتابفروشان حاضر در طرح تابستانه کتاب که در غیاب نمایشگاه کتاب تهران به عنوان طرح حمایتی شمرده می‌شود با اشاره به حل ۳۰ درصد مشکلات با اجرای طرح خواستار افزایش اعتبار شدند.

درخواست افزایش اعتبار تابستانه کتاب از سوی کتابفروشان/ طرحی که باعث تنفس شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، طرح تابستانه کتاب با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از ۱۸ مردادماه آغاز و تا ۳۰ مرداد برقرار است. سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۱۵۰ هزار تومان است و مخاطبان با در دست داشتن کارت ملی مجاز به خرید هستند.

در راستای اجرای این طرح، سیدعباس صالحی در فضای مجازی به ارائه گزارشی از فروش طرح تابستانه و اقبال خوب  پرداخت و نوشت: در تابستانه کتاب از ۱۸ مرداد تا دیروز ۱۳۲ میلیارد ریال به تعداد ۳۲۸۴۶۶ کتاب فروش رفته است. ‏تابستانه کتاب پس از طرح بهاره، تنفس کتاب در ایام تنگنای کرونایی است. معاونت فرهنگی در حداقل زمان پس از پایان طرح، یارانه تعهدی را به کتابفروشان پرداخت کند.»

طرح تابستانه کتاب از ۱۸ تا ۳۰ مرداد در کتابفروشی‌های منتخب سراسر کشور برگزار می‌شود. در این طرح بیش از ۷۰۰ کتابفروشی مشارکت داشته و به مخاطبان کتاب با تخفیف ۲۰ درصد ارائه می‌کنند که استان تهران با ۱۱۵ کتابفروشی، اصفهان با ۸۵ کتابفروشی و خراسان رضوی با ۸۱ کتابفروشی بیشترین مشارکت را از آن خود کرده‌اند.

اما همواره کتابفروشان از تسویه نشدن به موقع و زودهنگام ارشاد گلایه‌مند بودند؛ ولی ظاهرا تاکید ارشاد با این توئیت وزیر نشان می‌دهد معاونت فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران بلافاصله باید این میزان را تسویه کنند.

اقبال به طرح تابستانه در غیاب نمایشگاه کتاب ظاهرا بیش از گذشته بوده است. از این رو به سراغ چند کتابفروشی در تهران و سایر نقاط رفتیم تا نظرات آنها را نیز جویا شویم.

* مدیر کتابفروشی بیدگل: افزایش اعتبار برای دوره‌های آینده در دستور کار ارشاد باشد

حسن شاطریان، مدیر کتابفروشی بیدگل با بیان اینکه اجرای طرح فصلی خرید کتاب حدود ۵۰ درصد به فروش روزانه کتابفروشی‌ها کمک می‌کند، گفت: اجرای این طرح‌ها در کسب و کار کتابفروشی‌ها تاثیر زیادی دارد و از سوی دیگر کتابخوان‌ها احساس می‌کنند به آن‌ها توجه شده است. همین موضوع آن‌ها را به کتاب خواندن ترغیب می‌کند.

وی ایجاد شور و اشتیاق در میان کتاب‌خوان‌ها را از نتایج اجرای این طرح‌ها دانست و افزود: بهتر است برای دوره‌های آینده، افزایش اعتبار کتابفروشی‌ها را در دستور کار قرار دهند؛ زیرا گاهی در روزهای آخر که اعتبارمان تمام می‌شود، مجبور می‌شویم از سود خودمان به مشتری‌ها تخفیف بدهیم.

شاطریان ادامه داد: کارشناسان این طرح با بررسی فعالیت کتابفروشی‌ها می‌توانند به کارکرد کتابفروشی‌ها توجه کنند و بین فروشگاهی که از اعتبار خود استفاده کرده و فروشگاهی که اعتبارش را به پایان رسانده در دوره‌ آتی توجه کنند و میزان اعتبارها را مجددا بررسی کنند.

وی همچنین درباره اثرگذاری این طرح‌ها بر نقدینگی کتابفروشی‌ها گفت: به دنبال اجرای طرح تابستانه کتاب در هفته گذشته تا امروز بخش زیادی از مشکلات نقدی ما برطرف شد و دیدیم که افراد علاقه‌مند به کتاب و مطالعه نیز از اجرای آن خوشحال بودند.

شاطریان با بیان اینکه این روزها کتابفروشان برای آینده کاری خود نگران هستند، عنوان کرد: به دنبال کاهش مراجعه مردم و شیوع بیماری کرونا فعالیت بسیاری از کتابفروشی‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و اجرای چنین طرح‌هایی شور و حالی در میان اهالی مردم و کتابفروشان ایجاد می‌کند و موجب می‌شود از نگرانی همکار‌های ما کاسته شود.


* مدیر شهر کتاب نوشهر: حل ۳۰ درصد مشکلات اقتصادی به کمک تابستانه کتاب

امیر شیرازی، مدیر شهر کتاب نوشهر درباره کمک طرح‌های فصلی خرید کتاب به کتابفروشی‌ها گفت: در زمان  اجرای این طرح از سویی پاتوق بسیاری از مردم و مشتری‌ها کتابفروشی ها شده است و از سوی دیگر بسیاری از مردم را به سمت کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب کرده است.

وی ادامه داد: ما در این طرح‌ها با استقبال خوبی از سوی مشتریان روبه‌رو شدیم و طی سه روز اول تابستانه کتاب اعتبار ما به پایان رسید که در تعامل با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران دوباره به ما اعتبار اختصاص داده شد.

شیرازی با اشاره به کسادی بازار کتابفروشان به خصوص در روزهای شیوع بیماری کرونا افزود: تا قبل از شروع برگزاری طرح تابستانه کتاب، ما و بسیاری از همکارانمان منتظر بودیم تا طرح آغاز شود و بخش زیادی از مشکلات ما حل شود زیرا چند روزی که کتاب‌ها با تخفیف فروخته می‌شود در فروش ما تاثیر دارد.

وی همچنین درباره استقبال مخاطبان نیز توضیح داد: با وجود اینکه بیماری کرونا وجود دارد، اما مخاطبان و مشتریان ما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کتابفروشی آمدند. هر چند تعدادی دیگر نیز که نمی‌خواستند از منزل بیرون بیایند به صورت تلفنی یا اینترنتی کتاب‌های خود را سفارش دادند.

شیرازی با بیان اینکه اجرای طرح تابستانه کتاب ۹۹ حدود ۳۰ درصد مشکلات ما را حل کرده است، گفت: اجرای این طرح اگرچه در ظاهر فقط برای حمایت از کتابفروشان است، اما چون صنعت نشر مجموعه‌ای از زنجیره‌های به هم پیوسته هستند با تقویت کتابفروش، توزیع‌کننده و ناشر و نویسنده هم تقویت می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: بخش زیاد مخاطبان ما خانواده‌ها هستند که افراد مسن و جوان از میان آن‌ها بیشترین مشتریان ما را تشکیل می‌دهند و در طرح تابستانه نیز استقبال از سوی خانواده‌ها بسیار خوب بود.

* مدیر دنیای کتاب قم: تنفس کتابفروشی‌ها در حال و هوای تابستانه کتاب/ زمان را تمدید کنید

محمد مولانا، مدیر دنیای کتاب قم با اشاره به اثرات اجرای طرح تابستانه کتاب ۹۹ عنوان کرد: با توجه به کسادی بازار کار کتابفروشان اجرای این طرح موجب شده است که کتابفروشان بتوانند تنفسی کنند، زیرا اوضاع کتابفروشان در این هزینه‌های بالا و گران خیلی خوب نیست.

مولانا با بیان اینکه بهتر است برای دوره‌های آینده در بعد تبلیغات طرح بیشتر کار شود، افزود: از سوی دیگر مبلغ یارانه نیز باید بیشتر شود؛ زیرا مبلغ ۱۵۰ هزار تومان خیلی کم است. قیمت کتاب رشد زیادی داشته است و این مبلغ تعیین شده شاید برای چند سال قبل که مخاطب می‌توانست چهار کتاب خریداری کند خوب بود، نه اکنون.

وی درباره اثر این طرح در پویایی کتابفروشان نیز توضیح داد: زمانی که کتابفروشی‌ها فعال می‌شوند و رونق دارند، طبیعتا ناشر به تولید و چاپ مجدد کتاب‌ها اقدام می‌کند و به دنبال آن کسب و کار چاپخانه‌ها و صحافی‌ها هم رونق پیدا می‌کند و چرخ‌های اقتصادی کشور به حرکت در می‌آید.

مدیر دنیای کتاب قم در پایان با ارائه پیشنهادی در این زمینه گفت: اگر این امکان وجود داشت که زمان برپایی و میزان تخفیف طرح افزایش پیدا کند، استقبال مردم نیز در طرح‌ها و دوره‌های آینده برای خریداری کتاب بیشتر می‌شود و با نظارت خوب و دقیق موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بر روند کار این موضوع قابل انجام است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول