اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

درخواست پناهیان از ستاد کرونا: به هیأتی‌ها اعتماد کنید

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه ستاد کرونا به هیأتی‌ها اعتماد کند، گفت: هیاتی‌ها امسال باید خلاقیت بیش‌تری به کار ببندند و تا می‌توانند از نمادها و نماهای دیگری برای تعظیم شعائر حسینی استفاده کنند که مغایرتی با پروتکل‌های ایام کرونا نداشته باشد.

درخواست پناهیان از ستاد کرونا: به هیأتی‌ها اعتماد کنید

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت برای برگزاری مجالس عزاداری محرم اظهار داشت: این پروتکل‌ها که عزاداری‌ها را محدود کرده است، هرچه باشد طبیعتاً ما اطاعت و اجرا می‌کنیم؛ هم به دلیل اینکه اقتضاء یک زندگی جمعی است که ما قوانین اجتماعی را اگرچه ناقص یا اشتباه هم باشند، اجرا کنیم تا نظم جامعه شکل بگیرد، اما این پروتکل‌ها انصافاً دقیق تنظیم نشده است.

برخی موارد پروتکل‌های محرم مورد اعتراض منطقیِ هیاتی‌هاست

وی افزود: بعضی از مواد در پروتکل‌ها وجود دارد که مورد اعتراض منطقیِ هیاتی‌هاست؛ مانند اینکه طبل و سنج ممنوع است. دلیلش چیست؟ ما هم نمی‌دانیم. شاید به دلیل اینکه مردم را جمع می‌کنند، خب بگویید پرچم هم نباشد زیرا بیرق، پرچم و علم هم از دور یک شکوهی دارد یا حرف‌های دیگر.

پناهیان گفت: می‌گویند دسته عزاداری ممنوع؛ زیرا ازدحام اطراف دسته را نمی‌توانند مدیریت کنند. شاید دلیل‌شان این بوده است. اگر یک دسته عزاداری راه افتاد و خواست در یک بلوار خلوت حرکت کند، آیا مشکلی دارد؟ شما مطلق دسته عزاداری را ممنوع کردید. آن دسته که جای خلوتی رفته است، تماشاچی هم ندارد و به عزاداری می‌پردازد. تکلیف آن چیست؟ افراد در این دسته با فاصله ایستاده‌اند و فضایش با مترو، اتوبوس و بازار که مردم خیلی از این‌ها متراکم‌تر جمع شدند، متفاوت است.

اطعام محرم را نمی‌توان ممنوع کرد

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در این دستورالعمل‌ها مثلاً غذا پختن و توزیع کردن به یک صورت‌هایی ممنوع شده است. باز به دلیل ازدحام. بنابراین می‌توان بدون ازدحام طبخ و پخش کنند، اطعام محرم را که نمی‌توان ممنوع کرد، زیرا هم‌اکنون رستوران‌ها دارند غذا می‌پزند و بالاخره مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

شب‌های قدر تجربه واضح هیأتی‌ها برای رعایت پروتکل‌هاست

وی ادامه داد: هیاتی‌ها خودشان بسیار آدم‌های باهوش، دقیق، مودب و منضبط هستند و خودشان رفع ازدحام خواهند کرد. شما در دستورالعمل اعلام می‌کردید، رفتاری که موجب ازدحام می‌شود، انجام ندهید، از فضای باز استفاده کنید و در فضای بسته تعداد محدود باشد و یا یک آئین‌نامه برای آن ارائه می‌کردید که آسیب را کمتر کند. من این حرف را قبول ندارم که ما بگوییم اگر در پروتکل‌ها سخت‌گیری نشود، مردم عزادار رعایت نخواهند کرد. خلاف این است و مردم رعایت خواهند کرد؛ کما اینکه دیدیم در شب‌های قدر انصافاً جاهایی که توانستند مجالسی را برگزار کنند، رعایت کردند.

توصیه پناهیان به ستاد کرونا  

پناهیان تصریح کرد: پروتکل‌ها اگر غیردقیق هم تنظیم شده باشند، ما اجرا می‌کنیم. در این تردیدی نیست، اما خواهش می‌کنم تا فرصت باقی است، افراد تنظیم‌کننده این پروتکل‌ها هستند، بندهای آن را محل بحث قرار ندهند که بشود ایرادهای منطقی از آن گرفت. به هیاتی‌ها اعتماد کنند. هیاتی‌ها بسیار منضبط‌تر از دیگر اقشار جامعه هستند و خودشان می‌توانند بهترین نظم را پیاده کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر ملاک، نبودن ازدحام است، این‌ها در صورت اطعام، در صورت دسته‌روی با طبل و سنج هم می‌توانند از ادحام جلوگیری کنند و یکدفعه به صورت مطلق مردم را از برخی توفیقات محروم نکنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیاتی‌ها امسال باید خلاقیت بیشتری به کار ببندند و تا می‌توانند از نمادها و نماهای دیگری برای تعظیم شعائر حسینی استفاده کنند که اصلاً هیچ مغایرتی با پروتکل‌های ایام کرونا نداشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول