اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تجربه ناموفق ممنوعیت انتشار آمار قیمت مسکن

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: همانگونه که ایده حذف قیمت مسکن از برنامه‌های فروش اینترنتی موفقیت آمیز نبود، تصمیم وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ممنوعیت انتشار آمار و ارقام قیمت مسکن نیز منجر به بروز دستاوردی نشده و سامانی به بازار مسکن نخواهد داد.

تجربه ناموفق ممنوعیت انتشار آمار قیمت مسکن

حمید بهزادی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ارتباط با منتشر نشدن آمار قیمت‌های بازار مسکن، گفت: این تصمیم وزیر راه و شهرسازی از دو منظر قابل بررسی است. مسئله اول پیرامون بحث‌های کارشناسی مرتبط با بازار مسکن است. در حقیقت حذف آمار و ارقام مرتبط با شاخص‌های مطرح شده در بازار مسکن منجر به ناتوانی فضای کارشناسی کشور در ارتباط با تحلیل بازار مسکن شده و زمینه را برای محرومیت از نظرات و ارائه پیشنهادات کارشناسی فراهم می‌کند.

*تصمیم وزیر راه منجر به بروز انتظارات تورمی در بازار مسکن می‌شود

این کارشناس مسائل اقتصادی، ضمن بررسی تصمیم وزیر راه و شهرسازی مبتنی بر منتشر نشدن اطلاعات بازار مسکن از منظر فضای تحلیل بازار، بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر، انتظارات تورمی، تاثیر فزاینده‌ای بر افزایش قیمت داشته است؛ در چنین شرایطی، دستور وزیر راه و شهرسازی به منظور منتشر نشدن آمار مرتبط با قیمت‌های مسکن، خبر از وقوع رخدادی فرضی می‌دهد که شرایط را برای افزایش قیمت مهیا خواهد کرد. این امر موجی است که انتظارات تورمی را تشدید کرده و افزایش تقاضا در این بازار و به تبع آن افزایش قیمت مسکن را در پی خواهد داشت.

وی، در تشریح انتظارات تورمی ناشی از منتشر نشدن قیمت مسکن، افزود: تشدید انتظارات تورمی یعنی آن شخصی که مردد بود سرمایه خود را وارد بازار مسکن کند، در شرایط فعلی و با موج ارسالی از سمت وزیر راه، اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه کرده و شرایط بازار را برای تقاضای مصرفی از گذشته سخت تر می‌کند.

*تجربه ممنوعیت انتشار قیمت مسکن، ناموفق است

بهزادی، با اشاره به اینکه خودداری از انتشار قیمت مسکن علاوه بر اینکه اثر مثبت ندارد، زمینه افزایش قیمت را فراهم می‌کند، گفت: تجربه ممنوعیت ارائه قیمت در تارنماها و برنامه‌های فروش اینترنتی مشخص کرد، جلوگیری از شفافیت قیمت، شرایط را برای افزایش قیمت از سوی فروشنده مهیا می‌کند زیرا خریدار اطلاع کاملی از قیمت‌های به روز ندارد.

این کارشناس اقتصادی در بیان نتیجه تصمیم جدید وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: همانگونه که ایده حذف قیمت مسکن از برنامه‌های فروش اینترنتی موفقیت آمیز نبود، این تصمیم وزیر راه و شهرسازی نیز منجر به بروز دستاوردی نشده و سامانی به بازار مسکن نخواهد داد.

به گزارش فارس، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی از دستور خود به معاونت مسکن مبنی بر ممنوعیت انتشار اطلاعات و آمار قیمت‌های بازار مسکن خبر داده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول