اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کرمانشاه

پرداخت حتی یک دلار برای مربی «خارجی» اشتباه است

سرمربی تیم ملی بوکس گفت: ما مربیان بسیار توانا و خوبی را در کشور و استان کرمانشاه داریم و به نظر من در شرایط فعلی اقتصادی کشور نباید اجازه بدهیم حتی یک دلار از کشور خارج شود و باید به این باور برسیم که مرغ همسایه همیشه غاز نیست.

پرداخت حتی یک دلار برای مربی «خارجی» اشتباه است

خبرگزاری فارس، کرمانشاه - کمیل نظری: مربی تیم ملی بوکس جوانان و ریاست هیات ووشو استان کرمانشاه از رضا مهدی پور چهره‌ای دووجهی اما کاملا ورزشی و رزمی ساخته است؛ کسب نتایج و عملکرد مثبت در زمان تصدی نایب رئیس و دبیری هیات بوکس استان کرمانشاه و عملکرد موفق در رده‌های پایه مسئولین کمیته فنی فدراسیون بوکس را مجاب کرد تا او را به عنوان سرمربی تیم جوانان انتخاب کنند، در زیر مصاحبه دو وجهی را می‌خوانید که از خاطرات و مخاطرات مدیریت ورزشی اوست.

فارس:چه عواملی باعث شد که به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان انتخاب شوید؟

مهدی پور: با توجه به عملکردم در مسابقات آسیاسی کویت به عنوان سرمربی تیم ملی نونهالان، مسابقات آسیایی تایلند و مسابقات آسیایی امارات بنا به صلاح دید کمیته فنی فدراسیون و مسئولین فدراسیون بوکس به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان انتخاب شدم و امیدوارم در این سمت عملکرد قابل قبولی از خودم نشان بدهم.

فارس: به نظر می رسد در دوران مدیریت جدید فدراسیون و حضور حسین ثوری شاهد یک سری اقدامات نوآورانه در فدراسیون هستیم، نظر شما در این خصوص چیست؟

مهدی پور: بله دقیقا، پس از انتخاب آقای ثوری به عنوان ریاست فدراسیون بوکس، شاهد اقدمات نوآورانه همچون بوکس کارگری، بوکس شهرداری، بوکس دانشجویی و یا بوکس در نیروهای مسلح بوده‌ایم این اقدامات زمین‌های ستعدادیابی در بین اقشار مختلف جامعه را برای ما فراهم کرده است؛ از طرف دیگر با رایزنی‌های صورت گرفته از طرف آقای ثوری، بوکس پس از مدت‌ها به صدا و سیما وارد شد و دیده شدن بوکس در رسانه ملی زمینه جذب اسپانسر به این ورزش پرهیجان را فراهم کرده است؛ این اقدامات زمینه ارتقای بوکس را در آینده فراهم خواهد کرد.

فارس: مهترین مسابقه پیش روی شما چیست و چه زمانی برگزار می‌شود؟

مهدی پور: مسابقات جوانان جهان قرار بود در سال ۲۰۲۰ در مجارستان برگزار شود، اما این مسابقات به سال ۲۰۲۱ در کشور لهستان موکول شد؛ حضور موفق در این مسابقات و کسب اولین مدال جهانی این رشته از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است و امیدواریم با برنامه ریزی منسجم به این مهم دست پیدا کنیم.


فارس: شیوع ویروس منحوس کرونا اجازه برنامه ریزی و برپای اردو و یا حتی انتخابی را از شما سلب کرده است، چگونه تیم خود را برای حضور مقتدر در این مسابقات آماده می‌کنید؟

مهدی پور: دقیقا صحبت شما درست است، بیماری کرونا شرایط برگزاری اردوها را تا حدود زیادی برای ما متفاوت کرده است؛ اما با همین شرایط از طریق فضای مجازی بیش از ۸۰ نفر از ورزشکاران را شناسایی و برنامه تمرینی را برای آن‌ها ارائه داده‌ایم و قصد داریم با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت محدود و چند بخشی اردو آماده سازی این ورزشکاران را برگزار کنیم؛ اما قطعا تنها راه رسیدن به پیراهن تیم ملی موفقیت در رقابت‌های انتخابی است.

فارس: رقابت‌های انتخابی تیم ملی جوانان کی و کجا برگزار می شود؟

مهدی پور: در خصوص برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی که عادلانه ترین و اصولی ترین راه انتخابی نفرات به مسابقات جهانی است، احتمالا در استان کردستان برگزار خواهد شد اما در خصوص زمان برگزاری این اردو هنوز در حال رایزنی با مسئولین و ستاد مبارزه با بیماری کرونا هستیم.

فارس: با توجه به حضور شما در رده‌های پایه، شناخت خوبی از ورزشکارانی که هم اکنون در رده سنی جوانان حاضر هستند دارید، این شناخت چه میزان در تصمیم گیری کمک می‌کند؟

مهدی پور: بله، شناخت خوبی نسبت به ورزشکاران رده‌های پایه کشور دارم و این شناخت تا حدود زیادی برای پرورش استعداد ورزشکاران به من کمک خواهد کرد؛ چرا که از توان و ظرفیت هر یک از ورزشکاران آگاه هستیم اما همانطور که گفتم اصلی ترین راه رسیدن به پیراهن تیم ملی موفقیت در مسابقات انتخابی است؛ لازم به ذکر است حضور من در رده‌های پایه باعث شده است که شناخت خوبی نسبت به حریفان  ورزشکارانم از سایرکشورهای جهان نیز پیدا کنیم و می‌دانیم در فدراسیون بوکس برای رسیدن به مدال جهانی کار ساده را در پیش نخواهیم داشت.

فارس: اصلی ترین حریفان ما در مسابقات جهانی کدام کشور هستند؟

مهدی پور: در سال‌های اخیر شاهد رشد خوبی در بوکس آسیا بوده‌ایم و بدون شک کشورهای آسیایی قدرت اول بوکس آماتور جهان شده‌اند. تایلند، هند، ازبکستان و قزاقستان کشورهای هستند که برای موفقیت در مقابل آن‌ها باید برنامه ریزی کنیم و سعی کنیم ورزشکاران خود را به بالاترین حد آمادگی برسانیم.

فارس: به نظر شما می‌توانیم به اولین مدال جهانی خود دست پیدا کنیم؟

مهدی پور: حقیقت امر این است که جوانان ما چیزی از جوانان سایر کشورهای جهان کم ندارند و اگر درست تمرین کنیم و از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم قطعا می‌توانیم به این موفقیت دست پیدا کنیم.

فارس: صحبت‌های در خصوص تقسیم سالن بوکس و ایجاد خانه کاراته در فدراسیون مطرح است، نظر شما در خصوص این اتفاقات چیست؟

مهدی پور: بنا به نظر کمیته ملی المپیک سالن وسیع را بین دو رشته بوکس و کاراته تقسیم کرده‌اند و جلسات خوب مثمر ثمری بین آقایان طباطبایی و ثوری در این خصوص برگزار شده است. به نظر می رسد با توجه به روحیات آقای ثوری که هم سازنده و هم انتقاد پذیر هست، این مساله به بهترین شکل ممکن حل شده و یک آکادمی کامل در اختیار بوکس قرار بگیرد.

فارس: چقدر در تصمیمات و انتخاب نفرات تیم ملی به ورزشکاران هم استانی بها می‌دهید؟

مهدی پور: من سرمربی تیم ملی هستم و قبل از اینکه یک کرمانشاهی باشم، یک ایرانی هستم و البته هر ورزشکار خوب کرمانشاه بتواند در اردوهای آمادگی و رقابت‌های انتخابی موفق ظاهر شود، افتخار پوشیدن لباس تیم ملی را کسب خواهد کرد.

فارس: اخیرا انتقادات زیادی از طرف مجموعه ووشو به مکان خانه ووشو شده است، استدلال این موضوع چیست؟

مهدی پور: صادقانه باید گفت هیچ گونه عدالت و مساواتی در تقسیم امکان و زیرساخت‌های ورزشی در شهر کرمانشاه صورت نگرفته است، در یک محله از شهر با انبوهی از سالن‌های خصوصی و دولتی ورزشی مواجه هستیم و در چندین محله کنار هم هیچ گونه محل ورزشی منسجم و کاملی وجود ندارد. از طرفی برخی رشته‌های پر مدال و پر استعداد در منطقه به شهادت طرح آمایش سرزمینی ورزش، خانه آن‌ها در حاشیه شهر قرار گرفته است؛ این مساله اعتراض‌های را در برخی رشته از جمله ووشو به همراه داشته است.

فارس: خانه ووشو فعلی مریم هاشمی چه مشکلاتی را برای شما به همراه داشته است؟

مهدی پور: خانه ووشو مریم هاشمی هم اکنون در یک دسترسی فرعی در یک محله به دور از مرکز شهر قرار گرفته است، در حالی که یک خانه ورزشی باید در دسترس همه اهالی شهر قرار بگیرد، اما فاصله این مکان تا مرکز شهر باعث باعث بروز برخی مشکلات شده است. از طرف دیگر مساله تامین امنیت و آرامش ورزشکاران در یک دسترسی فرعی یکی از مسائلی است که مشکلاتی را برای ما به همراه داشته است.

فارس: برای حل کردن این موضوع مکاتباتی با مسئولین فدراسیون و حتی وزارت ورزش داشته اید، نتیجه امر چه شد؟

مهدی پور: بله، مکاتباتی با وزارت ورزش و فدراسیون ووشو صورت گرفت و قرار شده است در آینده نزدیک یک مکان مناسب با دسترسی مناسب در مرکز شهر به این رشته ورزشی اختصاص پیدا کند. امیدواریم این وعده به زودی محقق شده و ورزشکاران ما به یک سالن مناسب دست پیدا کنند.

فارس: وضعیت زیرساخت‌ها و امکانات ووشو در سایر شهرستان‌های استان به چه شکل است؟

مهدی پور: هم اکنون در ۸ شهرستان استان کامل فعال و در سایر شهرستان‌ها نیز نیمه فعال هستند و هر ساله شاهد ظهور استعدادهای خوبی در شهرستان های مثل جوانرود، کنگاور، هرسین و یا صحنه هستیم البته با توجه به استعداد و علاقمندی موجود در این رشته ورزش، امکانات کافی و کامل در اختیار همه ورزشکاران ما نیست اما در برخی از شهرستان‌ها امکانات خوبی داشته و حتی سالن اختصاصی داریم.

فارس: استعداد بانوان در ووشو استان بر کسی پوشیده نیست، اصلی ترین برنامه شما دربخش بانوان چیست؟

مهدی پور: بر اساس برخی اختلاف سلیقه‌ها، تعداد زیادی از مربیان و ورزشکاران خوب بخش بانوان از ساختار ووشو استان کرمانشاه دور شده بودند؛ در سال‌های اخیر اصلی‌ترین برنامه ما بازگشت این عزیزان و استفاده از تمام ظرفیت های ووشو استان است.

فارس: برای رشد تالو چه برنامه ای دارید؟

مهدی پور: در بحث تالو دو موضوع مهم وجود دارد. ما در تالو استعداد نداریم و یا امکانات و شرایط کافی را نداریم، در بحث استعداد باید گفت تالو یک هنر است و ما مردم کرد نیز در هنر و هارمونی هنری قوی هستیم. این موضوع بر کسی پوشیده نیست اما در خصوص شرایط و امکانات کافی باید گفت رشد و کسب موفقیت در تالو نیازمند یک برنامه‌ریزی کامل و بلند مدت است.

یکی از الزامات این این برنامه ریزی همان مساله اختصاص یک سالن مناسب با دسترسی مناسب در شهر است، یک موضوع دیگر استفاده از تمام ظرفیت‌های استان است و موضوع دیگر صبر و تحمل در این راه است.

فارس: برخی مربیان اعتقاد دارند رشد تالو نیازمند جذب مربی خارجی است، نظر شما چیست؟

مهدی پور: ما مربیان بسیار توانا و خوبی را در کشور و استان کرمانشاه داریم و به نظر من در شرایط فعلی اقتصادی کشور نباید اجازه بدهیم حتی یک دلار از کشور خارج شود و باید به این باور برسیم که مرغ همسایه همیشه غاز نیست.

بنا به توصیه مقام معظم رهبری، ما باید به دنبال زایش و تولید علم باشیم و نه به دنبال واردات آن. می توانیم مربیان مستعد و توانای خود را برای آموزش و ارتقا به خارج از کشور اعزام کنیم. اما استفاده از مربیان سایر کشورها فکر خوبی نیست.

فارس: در دنیا فدراسیون کنگ فو و فدراسیون ورزش های رزمی ما را به رسمیت نمی شناسند و همه این فدراسیون‌ها را زیر مجموعه ووشو می دانند، این موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده است، دلیل این موضوع چیست؟

مهدی پور: بله دقیقا درست است. ما در دنیا یک فدراسیون ووشو داریم و در این فدراسیون کمیته ورزش‌های رزمی داریم که تمامی رشته ورزشی رزمی تحت نظر فدراسیون‌های ورزش‌های رزمی و کنگ فو را شامل می شود. مجامع جهانی فدراسیون ووشو را به عنوان متولی این امر می شناسند و هیچ دلیلی برای تفکیک این فدراسیون‌ها ندارند.

در کشور ما نیز انرژی، هزینه و استعداد بسیار زیادی در رشته‌ها وفدراسیون‌های صرف می‌شود که برخی از آن‌ها حتی مسابقات کشوری معتبری نیز ندارد در حالی که برنامه ریزی جهانی بر پایه ورزش‌های مدال آور معتبر و المپیکی است.

فارس: راهکار این موضوع چیست؟

مهدی پور: سال‌های دور یک مطالعه و برنامه ریزی با نام آمایش سرزمین ورزش در وزارت ورزش صورت گرفت، این برنامه قرار بود پایه و اساس تمامی تصمیمات ورزش کشور باشد اما مسکوت ماند. به نظر من صرف هزینه در رشته‌های ورزشی که در یک منطقه استعداد ندارند و یا فاقد مسابقات معتبر جهانی هستند منطقی نیست و از طرف دیگر با توجه به تصمیمات فدراسیون جهانی اقدام این سه فدراسیون در کشور، زمینه صرفه جویی در انرژی، هزینه و استعدادهای ورزشی را در کشور فراهم می آورد.

فارس: تبعات منفی  تکثر ورزش‌های رزمی فقط مربوط به مدیریت ورزشی در سطح فدراسیون است؟

مهدی پور: خیر، بسیاری از خانواده‌ها از آینده بسیاری از رشته‌های ورزشی خبر ندارند و پس از سال‌ها هزینه متوجه می‌شوند که رشته ورزشی که فرزند آنها در فعالیت کرده است فاقد مسابقات معتبر و یا المپیک است.

هزینه‌ها و امکان ورزشی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها تقسیم می‌شوند و ورزش‌های مستعد و با کیفیت از ظرفیت کافی دور خواهند ماند.

فارس: به عنوان آخرین سوال، برخی از اهالی ورزش حضور یک بوکسر را در قامت ریاست هیات ووشو زیبا نمی‌دانند فعالیت شما در رشته بوکس به ریاست شما در هیات ووشو ضربه نمی زند؟

مهدی پور: ببنید وظیفه من تدریس ووشو نیست، برای این منظور از مربیان توانا در سطح استان استفاده می‌کنیم، ما کادر فنی، کادر مدیریتی و مربیان توانای استان را در این رشته ورزشی به کار گرفته‌ایم، وظیفه  من در قامت یک رئیس هیات جذب اسپانسر، تامین زیرساخت‌های ورزشی، تامین نیروی انسانی توانمند در استان است، این موضوع می‌تواند زمینه ساز رشد و شکوفایی ورزش ووشو در سطح استان شود.

انتهای پیام/ح/ح

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول