اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

با مسببان قرارداد ویلموتس متناسب با جرم و تخلف برخورد خواهد شد

بازرس کل امور ورزش و جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور درباره اقدامات و پیگیری‌های این سازمان در پرونده سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان توضیحاتی ارائه کرد.

با مسببان قرارداد ویلموتس متناسب با جرم و تخلف برخورد خواهد شد

به گزارش گروه قضایی خبرگزاری فارس، مسعود طاهری‌ جعفری در برنامه فوتبال برتر شبکه سوم سیما با اشاره به قرارداد فدراسیون فوتبال با مربی بلژیکی گفت: در موضوع پرونده سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ما دو رویکرد پیش‌رو داریم؛ اول اینکه این یک موضوع بین‌المللی است که مطمئناً هیچ ایرانی الآن از وضعیت و رأیی که صادرشده خوشحال نیست. هرچند که این رأی هنوز قطعی نیست. به‌هرحال همه ما باید از داشته‌های ملی (بیت‌المال) صیانت کنیم. ما حق تجدید نظرخواهی داریم تا موضوع را به دادگاه CAS و سوئیس ببریم. به نظرم در حال حاضر یک وظیفه سنگین بر دوش مسئولان نه‌تنها فوتبال، بلکه ورزش کشور قرارگرفته است تا این موضوع را حل کنند. نمی‌شود الآن فقط فدراسیون فوتبال را مسئول حل این مسئله دانست و همه باید تلاش کنند تا بتوانیم احقاق حق کنیم.

گزارش سازمان بازرسی مراحل نهایی آماده شدن خود را طی می‌کند

بازرس کل امور ورزش و جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: رویکرد دوم این است که این مسئله یک موضوع داخلی نیز به شمار می‌رود. به‌هرحال، چون پیگیری این پرونده مطالبه مردم ایران بوده، قوه قضائیه و سازمان بازرسی به این پرونده ورود کرده‌اند. به ما ابلاغی شد و سریعاً تیمی مسئول بررسی این پرونده شدند. این گزارش در حال حاضر مراحل نهایی خود را طی می‌کند تا برای ارسال به مراجع ذی‌ربط آماده شود.

ایراداتی به این قرارداد وارد است

طاهری گفت: ایراداتی به این قرارداد وارد است. همان‌طور که وکیل پرونده گفته، هیچ جای دفاعی در این پرونده وجود ندارد. آنچه اتفاق افتاده، قرارداد از ۲۲ می ۲۰۱۹ تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با ویلموتس بسته می‌شود. مبلغ قرارداد مشخص است و میزان قرارداد او در مدت‌زمان قرارداد به حدود ۷ میلیون می‌رسید. مجموع پرداختی به ویلموتس برای ۶۳ روز حضورش در ایران، بیش از ۲ میلیون و دویست هزار یورو بوده است. نکته اینجاست که ما دراین‌بین، قریب به ۶۰۵ هزار یورو مازاد پرداختی داشته‌ایم.

وی افزود: بررسی‌ها طبق اسناد موجود، نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال حدود ۸۸ میلیارد بدهی مالیاتی دارد. در همین وضعیت، فدراسیون فوتبال قراردادی با ویلموتس می‌بندد که باید بر اساس آن ۷ میلیارد دیگر هم مالیات بدهد که البته این بر عهده خودشان است. به نظر می‌رسد روال اساسنامه‌ای و قانونی در عقد این قرارداد صورت نگرفته است. گزینه‌های مدنظر سرمربیگری، باید ابتدا به کمیته فنی بروند و پس از بررسی در آنجا به هیأت‌رئیسه ارجاع داده شود تا پس از تصویب توسط رئیس فدراسیون برای عقد قرارداد اقدامات لازم انجام شود، اما ما می‌بینم که در این پرونده این روال طی نشده است. رئیس وقت فدراسیون فوتبال قرارداد را امضا می‌کند و ۸ روز بعد طبق اسناد موجود ویلموتس به تصویب هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال می‌رسد. البته رئیس وقت می‌تواند این ادعا را داشته باشد که هیأت‌رئیسه شفا‌ها خبر داشته‌اند از روند انتخاب، اما اسناد این را به ما می‌گویند.

الزامات حقوقی لازم در عقد این قرارداد رعایت نشده است

بازرس کل امور ورزش و جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: ویلموتس در دو تیم ملی ساحل‌عاج و بلژیک سرمربی بوده و در هر دو تیم اخراج شده است. تا پیش از حضورش در تیم ملی ایران ۲ سال بیکار بوده و حتی تیم ملی ما بعدازاینکه ۷ سال به تیم‌های آسیایی نباخته بود، مقابل بحرین و عراق شکست خورد و از ۴ بازی خود ۲ تای آن را باخت. آنچه مسجل است الزامات حقوقی لازم در عقد این قرارداد رعایت نشده است.

محل تأمین منابع مشخص نیست

طاهری ادامه داد: موضوع دیگری که مطرح است این است که مسئولان وقت فدراسیون فوتبال از این قرارداد باخبر بوده‌اند، اما سؤال اینجاست که محل تأمین منابع مشخص نیست. ما که می‌دانیم تحریم هستیم و مشکلاتی داریم؛ با این آگاهی چنین قراردادی بستیم. ما ۸ سال به امید منابع مالی در فیفا جلو رفتیم و دوستان این بار هم امیدوار بودند باهمین رویه پیش بروند. این قرارداد علاوه بر ایراداتی که در آن وجود دارد و باعث ایجاد مشکلات فعلی شده، دچار موارد نامتعارفی در خود است. به ویلموتس گفته‌شده ۶ هزار یورو برای هر برد و ۳ هزار یورو برای هر مساوی بگیرد. امروز ما تحریم هستیم و منابع مالی محدودی داریم و بهتر است با بررسی بیشتری در این‌گونه موارد عمل کنیم.

به‌تناسب جرم و تخلفاتی که صورت گرفته، رسیدگی می‌شود

بازرس کل امور ورزش و جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی بعد از تشکیل پرونده الآن مشغول نهایی کردن مراحل جمع‌بندی پرونده است. به‌محض نهایی شدن این پرونده به مراجع رسیدگی به تخلفات ارسال می‌شود و به‌تناسب جرم و تخلفاتی که صورت گرفته، رسیدگی می‌شود و درنهایت رأی صادر می‌شود. همه ما به این موضوع اذعان داریم که الآن وقت آزمون‌ وخطا نیست. تیمی که وکالت این پرونده را قبول کرده، به این موضوع اشاره داشتند که وقت کمی برای بررسی پرونده داشته‌اند. آن‌ها باید در ۴ روز ۳۰۰ صفحه را می‌خواندند و بررسی می‌کردند که وقت کمی است.

نتیجه نهایی پرونده ویلموتس به‌زودی به مراجع ارسال خواهد شد

طاهری گفت: با این شرایط دوستان احاطه کاملی به این پرونده ندارند که بخواهند دفاعی در این پرونده بکنند. این یک موضوع ملی است و ورزش ما را دچار بحران کرده و همه باید کمک کنند تا مشکلات حل شود. اینکه چرا ویلموتس توانسته سقف غرامت را بگیرد، به دلیل بند 1 ماده 5 است که وی را مخیر کرده با وکلایی که دارد و از منتسبین بسیار نزدیک به ویلموتس هم هستند چنین رأیی بگیرد‌. رئیس وقت فدراسیون معتقد است وکلایی که استخدام کرده بود تا از این پرونده دفاع کنند الآن حضور ندارند و خب تیم جدید هم احاطه کاملی روی پرونده ندارد. البته افرادی که اکنون مسئول فدراسیون هستند، آن زمان هم به‌عنوان اعضای هیأت‌رئیسه، قرارداد را امضا کرده و در مراحل مختلف در سازمان بازرسی پاسخگوی سؤال‌های ما بودند. طبق روال سازمانی سازمان بازرسی، رسیدگی به پرونده مراحل نهایی را طی می‌کند و به‌زودی به مراجع ذی‌صلاح ارسال خواهد شد.

محاکم قضایی با مسببان برخورد متناسب خواهند کرد

وی ادامه داد: سؤالی که امروز مطرح است این است که حالا چه خواهد شد؟ قطعاً محاکم قضایی با مسببان برخورد متناسب خواهند کرد. مطمئناً در این میان عده‌ای کوتاهی کرده‌اند و وظایف خود را به‌خوبی انجام نداده‌اند و قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد. پرداخت این مبلغ، از عهده فدراسیون برنخواهد آمد. در این پرونده موضوع ترک فعل خیلی مهم است هر کس در هر مرحله از قرارداد به آن توجه نکرده و کارش را درست انجام نداده با وی برخورد مناسب و قاطع صورت می‌گیرد.

طاهری همچنین گفت: می‌خواهم گریزی هم به مسئله مربی و بازیکنان خارجی و حضورشان در ایران بزنم. اگر قرار است یک مربی یا بازیکن خارجی وارد ایران شود و کار کند، باید آن‌قدر باکیفیت باشد که بتواند باعث رشد ورزش کشور شود. درواقع باید انتخاب این افراد کاملاً هدفمند باشد. در مواردی، چون انتخاب، عقد قرارداد و تبیین جایگاه و نقش یک سرمربی است باید توجه کنیم.

فدراسیون فوتبال مقابل کی‌روش فقط سکوت کرد

بازرس کل امور ورزش و جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اظهارنظرهای مداوم کی‌روش علیه مربیان داخلی، اظهار داشت: یک سرمربی ۸ سال در ایران بود و در هر مسئله‌ای که خواست ورود کرد و فدراسیون فوتبال فقط سکوت کرد و سر تعظیم فرود آورد. این نشان می‌دهد، جایگاه سرمربی به‌خوبی تبیین نشده است. او نباید درباره مسائلی که در حوزه اختیاراتش نیست صحبت کند. آنچه اتفاق افتاده این است که عمده خارجی‌هایی که به ایران آمدند، با دعوا از اینجا رفتند و بعد هم علیه ما رأی گرفته‌اند. وکیل فدراسیون فوتبال می‌گوید، مثلاً براتی چند کار را می‌تواند باهم انجام دهد، اما این مسئله درست نیست. اگر کسی مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد باید در قبال آن پاسخگو باشد.

آینده پرونده شفر هم مثل ویلموتس است

بازرس سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: هر خارجی که می‌آید باید مسیرش مشخص‌شده باشد و نباید بیشتر از حد تعیین‌شده‌اش به مسائل ورود کند. مورد بعدی این است جوان‌های خوب، باانگیزه و بااستعدادی داریم که شاید نصف بهایی که به خارجی‌ها دادیم به آن‌ها می‌دادیم، بهتر نتیجه می‌گرفتیم. باید یک معیار و خط را اصل قرار بدهیم و از تمام ظرافت‌ها و استعدادهای ورزش کشور استفاده شود. پرونده شفر هم آینده‌ای مثل ویلموتس دارد و ما از الآن به باشگاه‌ها هشدار می‌دهیم. همان‌گونه که مقام معظم رهبری به این بحث ورود کرده و قهرمانی تیم ملی جوانان والیبال در جهان را با یک مربی ایرانی ستایش کردند.

فدراسیون فوتبال تافته جدا بافته است

طاهری در ادامه گفت‌وگو با برنامه فوتبال برتر درباره اظهارات مهدی علی نژاد درباره اینکه وزارت ورزش از فدراسیون فوتبال حمایت می‌کند و دخالتی در کار نیست، اظهار داشت: حمایت از مجموعه فدراسیون فوتبال به شکلی است که این فدراسیون به‌عنوان تافته جدا بافته حدومرزی نداشت و حتی فیفا نپذیرفت که وزیر ورزش و معاون وی به شکل افتخاری عضو مجمع فدراسیون باشند. به همین دلیل تغییرات اساسنامه به آینده موکول شد. به نظرم این اتفاق فرصت مناسبی است که بتوانیم همه‌چیز را اصولی و طبق قانون پیش ببریم. من می‌دانم که در وزارت ورزش اقدامات خوبی صورت گرفته و ان‌شاءالله وضعیت بهتر هم بشود.

از مقامات عالی ورزش در این خصوص سؤال خواهد شد

بازرس کل امور ورزش و جوانان و میراث فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: می‌خواهم بار دیگر درباره دو رویکردی که در ابتدا اشاره کردم صحبت کنم؛ یک بحث ما حفظ حیثیت ملی در حوزه ورزش است که بر همین اساس، همه مسئولان ورزش و فوتبال باید کمک کنند تا این مشکل حل شود. مطمئناً از مقامات عالی ورزش در این خصوص سؤال خواهد شد و دوستان ناخودآگاه دخیل هستند و باید پاسخگو باشند. خواهش من از مجموعه حقوقی وزارت ورزش و جوانان این است که در این راه کمک کنند. یک بحث دیگر هم رویکرد داخلی ماست. بر همین اساس، ما منتظر رأی CAS یا مجامع بین‌المللی نمی‌مانیم و در داخل کشور کارمان را پیش می‌بریم تا پرونده در جریان باشد. مطمئناً هر اقدامی هم که صورت بگیرد طبق روال گذشته به اطلاع عموم خواهد رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول